EPN-V2

FOTOPRAK Redaksjonspraksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Internship period
Studieprogram
Bachelorstudium i fotojournalistikk
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet har ikke forkunnskapskrav, men studiet har generelle progresjonsregler. Se programplan.

Forkunnskapskrav

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kjennskap til sentrale problemstillinger i det vitenskapelige studiet av menneskers språk, uavhengig av fysisk modalitet, og kjenner grunnleggende teoretiske begreper for lingvistisk analyse
  • Har grunnleggende kunnskaper om semantikk, pragmatikk, fonetikk, fonologi, morfologi og syntaks som allmenne lingvistiske fagområder

Ferdigheter

Studenten

  • kan beskrive og analysere språklige fenomener med bruk av sentrale teoretiske begreper innenfor de ulike lingvistiske fagområdene
  • Kan finne fram til, vurdere og henvise til lingvistisk fagstoff til en gitt lingvistisk problemstilling og bruke dette i en diskusjon

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle lingvistisk fagstoff i pedagogiske sammenhenger
  • Kan diskutere tegnspråklingvistiske problemstillinger innenfor en allmennlingvistisk ramme

Læringsutbytte

Undervisningen tar utgangspunkt i arbeid med individuell og gruppevis analyse og bearbeiding av språklig materiale og foregår på norsk tegnspråk. Studentaktive læringsformer har en sentral plass i undervisningen. Studentene skal selv undervise i lingvistiske emner mye av tiden. Mange av øktene er obligatorisk også for TEGN1100, disse vil fungere som deres publikum/studenter. Tilbakemeldinger og diskusjon vil foregå i undervisningstiden basert på studentenes undervisningsopplegg. Noe undervisning gis i form av forelesninger. 

Arbeids- og undervisningsformer

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

1. Studentene skal gi en ca. 15 minutters presentasjon på norsk tegnspråk for læreren, medstudentene og studenter i andre emner om et allmennlingvistisk tema.

Arbeidskravet skal bidra til å sikre læringsutbyttet i forbindelse med grundig og oppdatert kunnskap om et felt innenfor studiet av lingvistikk.

2. Studentene skal levere en individuell skriftlig hjemmeoppgave på 1250 ord +/- 10 %. Oppgaven skal trekke på erfaringer fra egen undervisning, sett i lys av lingvistisk og tegnspråkdidaktisk teori. Temaet skal være godkjent av faglærer på forhånd, og leveres innen en dato fastsatt av faglærer. Oppgaven vurderes som godkjent / ikke godkjent.

Arbeidskravet skal bidra til å sikre læringsutbyttet knyttet til et eller flere av emnets kunnskapsmål. 

Se programplan for generell informasjon om arbeidskrav.

Krav om deltakelse

Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamen er en tre-dagers individuell hjemmeeksamen. Besvarelsen skal være skriftlig på 3000 ord +/- 10 %.

Følgende språk kan benyttes: skriftlig norsk (bokmål eller nynorsk), svensk, dansk eller engelsk.

Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.

Vurdering og eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Hjelpemidler ved eksamen

Gradert skala A-F

Vurderingsuttrykk

Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.

Sensorordning

I dette emnet skal studentene på grunnlag av sine tegnspråklingvistiske kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse fra tidligere i studiet utdype sine kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse i allmenn lingvistikk.