Programplaner og emneplaner - Student
FOTOPRAK Redaksjonspraksis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Internship period
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i fotojournalistikk
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet har ikke forkunnskapskrav, men studiet har generelle progresjonsregler. Se programplan.
Forkunnskapskrav
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kjennskap til sentrale problemstillinger i det vitenskapelige studiet av menneskers språk, uavhengig av fysisk modalitet, og kjenner grunnleggende teoretiske begreper for lingvistisk analyse
- Har grunnleggende kunnskaper om semantikk, pragmatikk, fonetikk, fonologi, morfologi og syntaks som allmenne lingvistiske fagområder
Ferdigheter
Studenten
- kan beskrive og analysere språklige fenomener med bruk av sentrale teoretiske begreper innenfor de ulike lingvistiske fagområdene
- Kan finne fram til, vurdere og henvise til lingvistisk fagstoff til en gitt lingvistisk problemstilling og bruke dette i en diskusjon
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle lingvistisk fagstoff i pedagogiske sammenhenger
- Kan diskutere tegnspråklingvistiske problemstillinger innenfor en allmennlingvistisk ramme
Læringsutbytte
Undervisningen tar utgangspunkt i arbeid med individuell og gruppevis analyse og bearbeiding av språklig materiale og foregår på norsk tegnspråk. Studentaktive læringsformer har en sentral plass i undervisningen. Studentene skal selv undervise i lingvistiske emner mye av tiden. Mange av øktene er obligatorisk også for TEGN1100, disse vil fungere som deres publikum/studenter. Tilbakemeldinger og diskusjon vil foregå i undervisningstiden basert på studentenes undervisningsopplegg. Noe undervisning gis i form av forelesninger.
Arbeids- og undervisningsformer
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
1. Studentene skal gi en ca. 15 minutters presentasjon på norsk tegnspråk for læreren, medstudentene og studenter i andre emner om et allmennlingvistisk tema.
Arbeidskravet skal bidra til å sikre læringsutbyttet i forbindelse med grundig og oppdatert kunnskap om et felt innenfor studiet av lingvistikk.
2. Studentene skal levere en individuell skriftlig hjemmeoppgave på 1250 ord +/- 10 %. Oppgaven skal trekke på erfaringer fra egen undervisning, sett i lys av lingvistisk og tegnspråkdidaktisk teori. Temaet skal være godkjent av faglærer på forhånd, og leveres innen en dato fastsatt av faglærer. Oppgaven vurderes som godkjent / ikke godkjent.
Arbeidskravet skal bidra til å sikre læringsutbyttet knyttet til et eller flere av emnets kunnskapsmål.
Se programplan for generell informasjon om arbeidskrav.
Krav om deltakelse
Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Eksamen er en tre-dagers individuell hjemmeeksamen. Besvarelsen skal være skriftlig på 3000 ord +/- 10 %.
Følgende språk kan benyttes: skriftlig norsk (bokmål eller nynorsk), svensk, dansk eller engelsk.
Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A-F
Vurderingsuttrykk
Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.
Sensorordning
I dette emnet skal studentene på grunnlag av sine tegnspråklingvistiske kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse fra tidligere i studiet utdype sine kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse i allmenn lingvistikk.