Programplaner og emneplaner - Student
ERGOBPRA1 Ergoterapeutisk profesjonsutøvelse, del 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Occupational Therapy Practice Placement, Part 1
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ergoterapi
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Gjennom systematisk arbeid og terapeutisk bruk av aktivitet bidrar ergoterapeuter til å muliggjøre aktivitet og deltakelse. Praksis utgjør en tredjedel av studiet og er en svært viktig del av ergoterapeututdanningen. I denne første lengre praksisperioden får den enkelte student egen erfaring fra ett praksissted, samtidig som studentkullet samlet får innblikk i variert ergoterapeutisk yrkesutøvelse, ettersom praksisplassene kan være på alle arenaer der det jobber ergoterapeuter.
Forkunnskapskrav
Det vil være teoretiske og praktiske tilnærminger til kunnskapsområdet. Det vil være flere ekskursjoner i nærområdet/regionen og eventuelle kostnader knyttet til dette må dekkes av studenten selv.
Veiledet praksisstudier
Praksisopplæringen har et omfang på totalt 40 dager. Det er 20 dager praksisstudier i 1. semester (del 1) og 20 dager i 2. semester (del 2). Praksisstudiet i begge perioder er i samarbeid med kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring og Kunst, kultur og kreativitet . Disse praksisperiodene utføres i samme barnehage. Del 1 og del 2 vurderes under ett. Fravær skal tas igjen innen utgangen av høstsemesteret for del 1 og innen utgangen av vårsemesteret for del 2.
Mer informasjon om praksisstudier finnes i retningslinjer for praksisstudiet, praksiskalenderen og på nettsiden https://student.oslomet.no/praksis-barnehagelerer og i heftet "Informasjon om praksisoppgaven", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden
For utfyllende informasjon om praksisstudier se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive ergoterapiens plassering innenfor praksisstedets rammer og organisering i det norske helse- og velferdssystemet
- kan beskrive kartlegging, tiltak og evaluering med utgangspunkt i en ergoterapeutisk arbeidsprosessmodell
- kan forklare aktivitetsanalyse som en del av en ergoterapeutisk arbeidsprosess
- kan beskrive kasus fra praksis ved hjelp av ergoterapeutiske modeller/teorier
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre terapeutisk bruk av aktivitet etter veiledning, og kan resonnere klinisk over dette arbeidet
- kan benytte et redskap for å gjennomføre og dokumentere systematisk aktivitetsanalyse i møte med brukere
- kan søke opp og formidle faglitteratur som er relevant for problemstillinger ved praksisstedet
- kan systematisk kartlegge brukerens aktivitetshistorie, ressurser og utfordringer i aktivitetsdeltakelse
- kan utføre livreddende førstehjelp
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilpasse sin kommunikasjon i møte med brukere og andre samarbeidspartnere
- tar initiativ og viser ansvar for egen læring
- kan finne og henvise til lovverk som er relevant for ergoterapeutisk profesjonsutøvelse
- kan identifisere og reflektere over etiske problemstillinger i møte med personer som er i lærings-, mestrings- og endringsprosesser
- opptrer respektfullt og i tråd med ergoterapeutenes yrkesetiske retningslinjer
Arbeids- og undervisningsformer
Avsluttende vurdering er en individuell muntlig eksamen på om lag 30 minutter. Kandidaten/studenten trekker emner fra hovedområder dagen før eksamen. Eksamen består av en faglig samtale med utgangspunkt i emneplanens innhold
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen hjelpemidler.
Vurdering og eksamen
Karakterskala : A-F
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes intern og ekstern sensor på eksamen.
Vurderingsuttrykk
Innholdet i emnet er organisert i følgende hovedområder, der fagdidaktikk inngår i alle hovedområdene:
- Naturens, nærmiljøets og barnehagens ulike lek - og læringsmiljøer.
- Barns fysiske vekst og utvikling samt motorisk utvikling og læring
- Økologi og bærekraftig utvikling.
- Fysiske fenomen.
- Helse, mat og fysisk aktivitet
Sensorordning
Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder og kontaktlærer fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitet.