EPN-V2

BLH1200 Natur, helse og bevegelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Nature, Health and Physical Activity
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk

Innledning

Molekylbyggesett

Læringsutbytte

Gjennom systematisk arbeid og terapeutisk bruk av aktivitet bidrar ergoterapeuter til å muliggjøre aktivitet og deltakelse. Praksis utgjør en tredjedel av studiet og er en svært viktig del av ergoterapeututdanningen. I denne første lengre praksisperioden får den enkelte student egen erfaring fra ett praksissted, samtidig som studentkullet samlet får innblikk i variert ergoterapeutisk yrkesutøvelse, ettersom praksisplassene kan være på alle arenaer der det jobber ergoterapeuter.

Innhold

Innholdet i emnet er organisert i følgende hovedområder, der fagdidaktikk inngår i alle hovedområdene:

  • Naturens, nærmiljøets og barnehagens ulike lek - og læringsmiljøer.
  • Barns fysiske vekst og utvikling samt motorisk utvikling og læring
  • Økologi og bærekraftig utvikling.
  • Fysiske fenomen.
  • Helse, mat og fysisk aktivitet

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil være teoretiske og praktiske tilnærminger til kunnskapsområdet. Det vil være flere ekskursjoner i nærområdet/regionen og eventuelle kostnader knyttet til dette må dekkes av studenten selv.

Veiledet praksisstudier

Praksisopplæringen har et omfang på totalt 40 dager. Det er 20 dager praksisstudier i 1. semester (del 1) og 20 dager i 2. semester (del 2). Praksisstudiet i begge perioder er i samarbeid med kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring og Kunst, kultur og kreativitet . Disse praksisperiodene utføres i samme barnehage. Del 1 og del 2 vurderes under ett. Fravær skal tas igjen innen utgangen av høstsemesteret for del 1 og innen utgangen av vårsemesteret for del 2.

Mer informasjon om praksisstudier finnes i retningslinjer for praksisstudiet, praksiskalenderen og på nettsiden https://student.oslomet.no/praksis-barnehagelerer og i heftet "Informasjon om praksisoppgaven", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden

For utfyllende informasjon om praksisstudier se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive ergoterapiens plassering innenfor praksisstedets rammer og organisering i det norske helse- og velferdssystemet
  • kan beskrive kartlegging, tiltak og evaluering med utgangspunkt i en ergoterapeutisk arbeidsprosessmodell
  • kan forklare aktivitetsanalyse som en del av en ergoterapeutisk arbeidsprosess
  • kan beskrive kasus fra praksis ved hjelp av ergoterapeutiske modeller/teorier

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre terapeutisk bruk av aktivitet etter veiledning, og kan resonnere klinisk over dette arbeidet
  • kan benytte et redskap for å gjennomføre og dokumentere systematisk aktivitetsanalyse i møte med brukere
  • kan søke opp og formidle faglitteratur som er relevant for problemstillinger ved praksisstedet
  • kan systematisk kartlegge brukerens aktivitetshistorie, ressurser og utfordringer i aktivitetsdeltakelse
  • kan utføre livreddende førstehjelp

Generell kompetanse

Studenten

  • kan tilpasse sin kommunikasjon i møte med brukere og andre samarbeidspartnere
  • tar initiativ og viser ansvar for egen læring
  • kan finne og henvise til lovverk som er relevant for ergoterapeutisk profesjonsutøvelse
  • kan identifisere og reflektere over etiske problemstillinger i møte med personer som er i lærings-, mestrings- og endringsprosesser
  • opptrer respektfullt og i tråd med ergoterapeutenes yrkesetiske retningslinjer

Vurdering og eksamen

  • 10 studiepoeng overlapp med FARMA2010 Legemiddelkjemi og naturstoffkjemi.

Hjelpemidler ved eksamen

Vurderte praksisstudier. Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, samarbeidsavtalen med konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort i løpet av praksisperioden.

For å kunne vurdere studenten i praksisstudier kreves det nok tilstedeværelse (90 prosent). Se «vurdering av praksis» i programplanens hoveddel for mer informasjon.

Vurderingsuttrykk

Ikke relevant

Sensorordning

Bestått - ikke bestått.