Programplaner og emneplaner - Student
BLDPE1000 Praksis eget arbeidssted, 1.studieår Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Practical Training, 1st Year
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning - samlings- og nettbasert
- Omfang
- 0.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Opptakskravet er bachelorgrad eller tilsvarende grad innen kunst- og kulturfaglige og kreative fagområder. Eksempler på slike utdanninger er:
- utøvende/skapende utdanninger innen eksempelvis billedkunst, produktdesign, musikk, dans, drama, teater, film, litteratur, arkitektur og reklame
- teoretiske studier innen eksempelvis teatervitenskap, musikkvitenskap, kunsthistorie, litteraturvitenskap, filmvitenskap, medievitenskap, journalistikk, bibliotek- og informasjonsvitenskap og kulturfag
- pedagogiske fagutdanninger innen kreative fag som eksempelvis musikk, dans, drama, estetiske fag, formgivning, kunst- og håndverk
Rangeringsregler
Søkere rangeres etter regler fastsatt i Forskrift om opptak til studier ved OsloMet. Det gis tilleggspoeng for relevant utdanning utover opptakskravet. Relevant utdanning er utdanninger som nevnt i punktene 1), 2) og 3) ovenfor.
Søkere blir rangert på grunnlag av den totale poengsummen.
Realkompetanse
Søkere uten bachelorgrad kan bli tatt opp på bakgrunn av dokumentert realkompetanse. For å oppfylle kravene til realkompetanse må man ha minimum fem års dokumentert jobberfaring fra kunst- og kulturfeltet eller kreative yrker (man må kunne dokumentere at dette har vært hovedbeskjeftigelsen). Det er en forutsetning at søkeren har generell studiekompetanse.
Læringsutbytte
En kandidat som har bestått årsstudiet i kulturledelse, skal ha følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har avansert kunnskap om sentrale trekk ved kunst- og kulturfeltet i Norge, og kunnskap om utfordringer innen organisering og ledelse på dette feltet.
- har omfattende kunnskap om teorier innen kulturledelse fra ulike fagfelt som organisasjon og ledelse, økonomi, entreprenørskap, markedsføring, digitalisering og prosjekt- og teamarbeid.
- har god oversikt og kan reflektere over viktige dilemmaer en må håndtere for å kunne starte opp og livnære seg som kunstner/kulturarbeider og/eller påta seg lederoppgaver i små og store organisasjoner innen kunst- og kulturfeltet.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende teori for å beskrive og analysere aktører og organisasjoner innen kunst- og kulturfeltet.
- kan anvende faglig kunnskap og relevante metoder og verktøy for egen virksomhet, og fungere som leder innen kunst – og kulturfeltet og kreative yrker.
- kan reflektere over egen adferd og vurdere hva som er effektive arbeids- og ledelsesprosesser når man jobber i prosjekter.
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan anvende sine analytiske og problemløsende evner innen kulturledelse.
- kan reflektere selvstendig og kritisk over egen og andres lederadferd.
- har god kompetanse innen samarbeid og forhandlinger, kommunikasjon og kreativ problemløsing
Innhold
Prospective students have a bachelor's degree and an interest in the science or philosophy of behavior, and recognize the need for effective behavioral interventions.
Arbeids- og undervisningsformer
Studiet har et omfang på 60 studiepoeng, og består av fem obligatoriske emner og ett valgemne som hver har et omfang på 10 studiepoeng.
Det er anbefalt at man tar emnet Organisering og ledelse av kunst og kultur i første semester da emnet gir et godt faglig grunnlag for de andre emnene på studiet.
Alternativt studieløp
Studiet gjennomføres normalt på heltid, men det er mulig å søke om alternativt studieløp, dvs. deltidsstudium over to år, etter opptak. Søknaden må leveres innen gitt frist og begrunnes. Studenter med alternativt studieløp må ta minimum ett emne per semester for å beholde sin studierett, og følgende studieprogresjon anbefales:
Organisering og ledelse av kunst og kultur (1. semester, høst)
Økonomistyring i kulturorganisasjoner (1. semester, høst)
Kulturøkonomi og digitalisering (2. semester, vår)
Prosjektledelse (3 semester, høst)
Valgemne (Kunstmarkedsføring eller annet emne) (4. semester, vår)*
Estetikk og ledelse (4. semester, vår)
*Valgfritt emne
Studentene kan velge ett valgfritt emne blant enkelte forhåndsgodkjente valgemner studieåret 2025-2026. Det ene emnet vil være KULT6300 Kunstmarkedsføring (tilhører årsstudiet i kulturledelse). Hvilke øvrige emner som tilbys, vil annonseres ved studiestart.
Det er begrenset antall plasser i emnene som er forhåndsgodkjente, og studenter som ønsker disse emnene, må kontakte studieadministrasjonen for mer informasjon om frist for påmelding. Studentene må undersøke at emnet ikke kolliderer med undervisning eller eksamen i andre emner studenten skal ta.
Andre relevante emner på masternivå kan også velges etter forhåndsgodkjenning av Handelshøyskolen. Studenter som ønsker å ta emner ved andre masterprogram, må selv undersøke mulighetene ved det aktuelle studiet. Studentene må kontakte studieadministrasjonen for å søke om forhåndsgodkjenning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det vil bli brukt varierte arbeidsformer som forelesninger, presentasjoner, skriftlige oppgaver, diskusjoner i grupper/plenum, rollespill og prosessarbeid i grupper. Studiet forutsetter deltakelse på forelesninger. For å kunne avlegge eksamen er det et krav at obligatoriske arbeidskrav, som er spesifisert i de ulike emnene, er godkjente. Der hvor arbeidskravet er en innlevering, vil ny innlevering skje etter avtale med faglærer.
Om gruppearbeid
Det forekommer at studenter/grupper endrer tema underveis i arbeidet. Det hender også at studenter forlater en gruppe og/eller knytter seg til en annen gruppe. Dersom dette skulle forekomme, skal studentene umiddelbart informere faglærer i vedkommende emne. Deltagerne forplikter seg til å yte likeverdige bidrag til gruppe-/prosjektoppgaver.
Dersom det i løpet av arbeidsprosessen oppstår uenighet i gruppen med hensyn til likeverdig bidrag/deltakelse i gruppearbeidet, skal saken umiddelbart tas opp med faglærer i vedkommende emne. Dersom kravet om likeverdig bidrag/deltagelse ikke er oppfylt, defineres dette som «ikke møtt» til eksamen for den aktuelle studenten. Ny eksamen må da avlegges ved neste ordinære eksamen som arrangeres i vedkommende emne.
Vurdering og eksamen
Se beskrivelse i programplanen.
Vurderingsuttrykk
Det er ikke mulighet for studier i utlandet da dette er et årsstudium.
Sensorordning
The Master's Program in Behavioral Science comprises 120 ECTS credits in accordance with § 3 of the National Regulations Relating to Requirements for a Master’s Degree, appointed by the Ministry of Education and Research on December 1st, 2005. A successfully completed program leads to the degree Master of Behavioral Science /master i atferdsvitenskap.
The study program is established in accordance with the Act Relating to Universities and University Colleges of 1 April 2005 and Regulations Relating to Studies and Examinations at OsloMet - Oslo Metropolitan University 26 June 2012.
A specialisation in one of the two specialisations; in Concepts and Applications and in Innovation and Implementation forms part of the master’s degree program. The name of the specialisation will appear on the diploma alongside the name of the degree: Master of Behavioral Science. The specialisation in Concepts and Applications is taken full-time over two years, while the specialisation in Innovation and Implementation is taken part-time over a maximum four years.
The program teaches modern behavioral science. The term behavioral science has no agreed-upon definition and may refer to different things in different settings. When used as part of the current program, the term should be understood in the context of the idea that a natural science approach to human behavior is both interesting and important to explore. Aspects of natural science relevant for this master´s program in behavioral science include a focus on empirical investigation, the use of experimental methods, and resulting empirically defined units of analysis. Behavioral science aims to explore and develop a natural science approach in several domains, including in conceptual development and philosophy, in experimental analysis and other parts of basic science, and in the application of scientific principles to generate desirable change. A type of behavioral science called behavior analysis is central to the program. Behavior analysis is concerned with investigating systematic relationships between the environment and behavior and considers both public and private events. Behavior analysis may be viewed as a selectionist science taking into consideration both phylogenetic, ontogenetic, and cultural phenomena.
The knowledge, skills and competence from the program are useful when designing, implementing, managing and documenting processes of change for individuals and in systems. Interventions taught in the program are empirically based and well suited for measuring and assessment of outcomes.
The program comprises compulsory common courses, compulsory specialisation courses and elective courses, in addition to the master’s thesis. While the specialisations share the overarching learning outcomes, the specialisation in Concepts and Applications contains more compulsory theoretical courses, and the specialisation in Innovation and Implementation emphasizes practical implementation and reporting skills to a greater degree. A more detailed overview of the program’s structure for each specialisation is given under the section Content and structure.
Students and faculty share the goals of OsloMet for sustainability and environmental friendliness.
Master’s Program in Behavioral Science - Specialisation in Innovation and Implementation (BSII)
The specialisation in Innovation and Implementation aims to provide students with an overview of basic concepts in behavior analysis, and to prepare them for implementing an innovative practical project in a workplace, organization or institution, which will serve as the basis for the master’s thesis. The objective of this project is to introduce what are the best practices in the chosen field. This specialisation has a 40 ECTS compulsory course package, with 20 ECTS elective courses (two courses each worth 10 ECTS) and a master’s thesis worth 60 ECTS.
With a lighter load of compulsory courses, students must seek out and study the scientific literature that will be most relevant for their project work. The thesis will be a project report of the work they have done, describing in details the whole process including evaluation, and written in such a way that the project can inspire and guide others with similar challenges in their work. Projects reports, including an executive summary, will be available to the public in a project bank.
Career opportunities and post-graduate studies
Graduates of the program will usually have a set of professional skills from their undergraduate studies, and the program enhances and adds value to those skills. Graduates have found rewarding work in a variety of settings both in the private and public sector. Former students are working in the fields of:
- general, special, and higher education
- health and social services
- leadership an human resource management
- scientific research
(The list is not exhaustive)
The program prepares the graduates for Ph.D. studies.
The master program is accredited by Association for Behavior Analysis International (ABAI).https://www.abainternational.org/accreditation.aspx