EPN-V2

BLA3420 Natur, helse og bevegelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Management Related to Nature, Health and Physical Activity
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

The Faculty of Education and International Studies at Oslo and OsloMet offers interdisciplinary courses in Development Studies and North-South relations, leading to a Bacherlor's degree in Development Studies of 180 ECTS credits. This course on Problems of Sustainability is at the intermediate level and represents a 10 ECTS credits module in the 5th semester of the bachelor programme.

The course will be taught in English (or Norwegian, depending on needs according to the participants' language abilities). The exam papers can be written in English, Norwegian, Swedish or Danish

Læringsutbytte

x

Innhold

  • Ledelse og veiledning i barnehagen som understøtter arbeidet med natur, helse og bevegelse
  • Yrkesetikk knyttet til arbeidet med natur, helse og bevegelse
  • Aktuelle offentlige styringsdokumenter
  • Mangfold i naturen; sammenheng og variasjon av biotoper og nøkkelarter
  • Fysiske fenomener og eksperimentell lek
  • Barns kroppslige lek og bevegelsesutvikling
  • Utemiljøer som stimulerer barn til bevegelse, nysgjerrighet og undring
  • Friluftsliv i et flerkulturelt og historisk perspektiv
  • Presentasjons-, formidlings- og dokumentasjonsmåter innen natur, helse og bevegelse

Arbeids- og undervisningsformer

Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer i forpliktende samarbeid med arbeidsplassen, eksempelvis individuelt arbeid, gruppearbeid, seminar, ekskursjoner og forelesninger. Studenten veksler mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, ute i felt, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer. Undervisning foregår også på tvers av fordypningsemnene. Det gis muntlige og skriftlige oppgaver med respons fra medstudenter og faglærere.

Organisering og arbeidsmåter

I løpet av studieperioden skal studentene arbeide med et fordypningsarbeid innenfor valgt fordypningsemne. Arbeidet er individuelt og skal utføres på egen arbeidsplass. Arbeidet skal utføres parallelt med studiet og ha en varighet tilsvarende fordypningsperioden. Det vil bli gitt veiledning på muntlige og skriftlige presentasjoner av fordypningsarbeidet underveis som en del av undervisnings- og arbeidsformene. Studenten presenterer fordypningsoppgaven i forbindelse med avsluttende vurdering. Nærmere retningslinjer for fordypningsoppgaven blir gitt i eget notat.

Praksisstudier

Praksisopplæringen i fordypningen består av 10 dager obligatorisk praksisopplæring på studentens eget arbeidssted.

Ved fravær fra praksisperioden, må dette være tatt igjen innen utgangen av 1. mars.

Mer informasjon om praksisstudier finnes på nettsiden med informasjon om praksis og i dokumentet "Praksisoppgaver", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden.

For mer utfyllende informasjon om praksisopplæringen, se programplanen for bachelorstudium i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng).

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om materialer, teknikker og redskaper innen tegning og trykk.
  • har grunnleggende kunnskap om visuelle virkemidler og visuell kommunikasjon.
  • har kunnskap om kreative og estetiske læringsprosesser.
  • har innsikt i relevant fagteori og ulike kunst- og kulturuttrykk, nasjonalt og internasjonalt.
  • har innsikt i fagområdet som skolefag og kjennskap til læreplaner for grunnskolen.

Undervisningspraksis:

Studenten

  • kan reflektere over undervisning og læring med utgangspunkt i gjeldende læreplaner.

Ferdigheter

Studenten

  • kan arbeide utforskende, kreativt og systematisk med tegning og grunnleggende trykketeknikker.
  • kan utvikle en ide, anvende visuelle virkemidler og gjennomføre en prosess frem til ferdig produkt.
  • kan dokumentere, reflektere over og formidle egen utøvende prosess.
  • kan følge regler for helse, miljø og sikkerhet i verksteder.

Undervisningspraksis:

Studenten

  • kan bruke observasjon av undervisningssituasjoner som grunnlag for profesjonell utvikling.
  • kan planlegge for undervisning i tråd med gjeldende læreplaner.

Generell kompetanse

Studenten

  • har generell verkstedskompetanse knyttet til tegning og trykk.
  • kan identifisere etiske aspekt, herunder også personvern, opphavsrett og miljøhensyn som knytter seg til produksjon og formidling av kunst- og kulturuttrykk.
  • kan reflektere over egen og andres læreprosess og formulere konstruktive tilbakemeldinger.
  • har innsikt i lærerens rolle og profesjonelle hverdag, herunder rettigheter og plikter.

Vurdering og eksamen

I emnet vektlegges praktisk erfaring fra verkstedsarbeid, teoretiske studier individuelt og i gruppe. Fagteori i emnet legger vekt på forståelse for og anvendelse av begreper og arbeidsformer. HMS relateres til praktiske erfaringer i verkstedet. Fagdidaktikk inngår i emnet og skal bidra til å kontekstualisere eget praktisk arbeid og teoristudier, samt reise sentrale spørsmål om skolens oppgave og fagets egenart.

Emnet må sees i sammenheng med øvrige emner. Forståelse for prinsipp innen akademisk skriving er gjennomgående i studiet. Alle aspekter i emnet behandles ikke nødvendigvis i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom lesning av pensumlitteratur, deltagelse i kollokviegrupper og praktisk, utforskende arbeid.

Undervisningspraksis inngår i emnet. Praksis legges fortrinnsvis til grunnskolen. Studentene deltar i praksislærers undervisning. Det legges vekt på observasjon, analyse og drøfting av undervisning og den profesjonelle hverdag ved praksisskolen. Praksis gjennomføres i samarbeid med praksisskolen. Studenten veiledes og vurderes både underveis og ved avslutning av perioden. Resultatene dokumenteres i Veilednings- og vurderingshefte for praksis.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor. Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet § 7-1 andre ledd og OsloMets Retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer kap. 3.