Programplaner og emneplaner - Student
BLA3420 Natur, helse og bevegelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Management Related to Nature, Health and Physical Activity
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasertBachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Final assessment will be based on a 6-hour individual written school exam, based on a given topic. The writing of the assignment must show knowledge of the course literature. If other literature is referred, this cannot replace use of course literature, however it may function as additional literature.
The exam papers can be written in English, Norwegian, Swedish or Danish.
Læringsutbytte
Bilingual dictionary (book, not digital)
Innhold
- Ledelse og veiledning i barnehagen som understøtter arbeidet med natur, helse og bevegelse
- Yrkesetikk knyttet til arbeidet med natur, helse og bevegelse
- Aktuelle offentlige styringsdokumenter
- Mangfold i naturen; sammenheng og variasjon av biotoper og nøkkelarter
- Fysiske fenomener og eksperimentell lek
- Barns kroppslige lek og bevegelsesutvikling
- Utemiljøer som stimulerer barn til bevegelse, nysgjerrighet og undring
- Friluftsliv i et flerkulturelt og historisk perspektiv
- Presentasjons-, formidlings- og dokumentasjonsmåter innen natur, helse og bevegelse
Arbeids- og undervisningsformer
Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer i forpliktende samarbeid med arbeidsplassen, eksempelvis individuelt arbeid, gruppearbeid, seminar, ekskursjoner og forelesninger. Studenten veksler mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, ute i felt, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer. Undervisning foregår også på tvers av fordypningsemnene. Det gis muntlige og skriftlige oppgaver med respons fra medstudenter og faglærere.
Organisering og arbeidsmåter
I løpet av studieperioden skal studentene arbeide med et fordypningsarbeid innenfor valgt fordypningsemne. Arbeidet er individuelt og skal utføres på egen arbeidsplass. Arbeidet skal utføres parallelt med studiet og ha en varighet tilsvarende fordypningsperioden. Det vil bli gitt veiledning på muntlige og skriftlige presentasjoner av fordypningsarbeidet underveis som en del av undervisnings- og arbeidsformene. Studenten presenterer fordypningsoppgaven i forbindelse med avsluttende vurdering. Nærmere retningslinjer for fordypningsoppgaven blir gitt i eget notat.
Praksisstudier
Praksisopplæringen i fordypningen består av 10 dager obligatorisk praksisopplæring på studentens eget arbeidssted.
Ved fravær fra praksisperioden, må dette være tatt igjen innen utgangen av 1. mars.
Mer informasjon om praksisstudier finnes på nettsiden med informasjon om praksis og i dokumentet "Praksisoppgaver", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden.
For mer utfyllende informasjon om praksisopplæringen, se programplanen for bachelorstudium i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng).
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
This course thematize the role Education and Religion play in developmental processes and discourses, both in their own right and by intersecting other central developmental topics of social mobility, power structures, globalization, colonial, decolonial and gender debates, as well as the role of education in marginalized positions.
The course will be taught in English or Norwegian, depending on needs according to the participants’ language abilities and the presence of international exchange students.
Vurdering og eksamen
The course is open to students who have completed at least a one-year introductory course in Development Studies at either OsloMet, or other equivalent courses at universities/university colleges in Norway, or abroad.
Hjelpemidler ved eksamen
Studenten kan ha med et bilde og inntil to A-4 sider med stikkord/tankekart.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala: A - F.
Sensorordning
Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor. Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet § 7-1 andre ledd og OsloMets Retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer kap. 3.