EPN-V2

BIOB1060 Kunnskapsbasert praksis (KBP) i helsetjenesten Emneplan

Engelsk emnenavn
Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care
Studieprogram
Bachelorstudium i bioingeniørfag
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Dette emnet gir studentene en avansert økonomiforståelse, slik at de er i stand til å analysere økonomiske data, forstå hvilken type informasjon en har behov for, for å ta beslutninger på riktig grunnlag. I dette emnet tilegner studentene seg forståelse for økonomistyring, økonomisk tenkning og analyse, for å kunne bistå med ressursallokering, både i privat- og offentligsektor. Studentene tilegner seg avansert innsikt og forståelse for begreper i økonomifaget, finansregnskap, driftsregnskap, finansiering og investering. Emnet gir ledere innsikt i analyse av nøkkeltall, kalkylemetoder og ulike budsjetteringstilnærminger. Studentene skal få avansert forståelse av økonomiske lønnsomhetsmodeller. Det legges også vekt på å forstå sammensatt målstyring, og risikoaspekter ved en virksomhet.

Undervisningsspråk er norsk.

Anbefalte forkunnskaper

Prior to the course, the students are recommended to go through the elements in "Startpakka" which focus on literature search, critical appraisal and use of references, see https://student.oslomet.no/startpakka

Forkunnskapskrav

The student must have been admitted to the study programme.

Læringsutbytte

On successful completion of the course, the student has acquired the following learning outcomes classified as knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student

  • can define what EBP is and recognizes the rationale for EBP and shared decision making
  • knows the steps of EBP
  • is familiar with the levels in the S-pyramid and acknowledges the difference between single studies and systematic reviews
  • knows the characteristics of a scientific article, e.g. IMRAD
  • can explain the purpose and characteristics of qualitative and quantitative studies and syntheses of studies, e.g. systematic reviews
  • understands the principles for critical appraisal and knows how to use check lists for different study designs, clinical guidelines and professional procedures
  • knows different types of categorical and continuous measures of association and effect, and key graphical presentations

Skills

The student

  • can identify different types of professional/clinical questions, such as questions about treatment, diagnosis, prognosis, experiences and etiology
  • can, for each type of clinical question, identify the preferred order of study designs
  • can formulate searchable professional/clinical questions using e.g. PICO and variations of PICO
  • can construct and carry out an appropriate and simple search strategy for professional/clinical questions from the top of the S-pyramid

General competencies

The student

  • can critically assess health claims in the media
  • can discuss the importance of user knowledge, clinical experience, and summarized research in clinical decision-making

Arbeids- og undervisningsformer

Det er lagt til rette for at en vesentlig del av læringen skjer gjennom deltakernes egne opplevelser og arbeidserfaringer. Dette blir gjort gjennom gruppearbeid, øvelser og jobbrelaterte oppgaver. Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger og ulike typer øvingsoppgaver. Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, forelesninger, gruppepresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser. Studentene forventes å arbeide med utdelte øvingsoppgaver. Det vil også bli muligheter for frivillige innleveringer i løpet av semesteret.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Gradert skala A - F

Vurdering og eksamen

None.

Hjelpemidler ved eksamen

The course is organized as a Collaborative Online International Learning (COIL) module where students from OsloMet - Oslo Metropolitan University and Gallaudet University (in the USA) participate. The course topics will be taught as weekly activities that includes use of digital learning tools as well as online interaction and cooperation in both international sign and written English between students from both universities.

The language of instruction and interaction among students is International Sign. Variants of international sign is also used in the video resources. All reading materials and written course resources are in English. No interpreting between any (spoken or signed) languages will be provided, since a part of the learning outcome is to obtain skills to communicate in international sign.

Vurderingsuttrykk

Pass/Fail. The same grade is given for all students in the group.

Sensorordning

All answers are assessed by one examiner. An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.

Emneoverlapp

Innholdet i emnet er organisert i følgende hovedområder der fagdidaktikk, bærekraft og inkludering inngår:

  • Ulike lek- og læringsmiljøers muligheter for naturfaglig utforsking og allsidige bevegelsesutfordringer
  • Barns fysiske vekst, motoriske utvikling og bevegelseslek
  • Naturmangfold, økologi og prosesser i naturen
  • Utforsking av fysiske fenomen og teknologi
  • Helse, fysisk aktivitet og livsmestring
  • Mat, ernæring og mataktiviteter