EPN-V2

ACIT5910 Master's Thesis, Phase 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Master's Thesis, Phase 1
Studieprogram
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Phase 1 of the master's thesis lays the foundation for conducting a successful master project and writing the master's thesis. In this phase, you will study the relevant literature, map out the area of your master project, find and formulate problem statement and research questions, and plan the research you will conduct in your master project.

In addition, there will be a series of workshops on the academic writing and effective communication of the thesis project. Students will develop an awareness of the conventions of academic writing and the writing process and use a range of analytical tools and methods to develop their writing and writing practices as part of writing their thesis.

Guildelines for master's theses at the Faculty of Technology, Art and Design can be found here: Retningslinjer for masteroppgaver ved Fakultet for teknologi, kunst og design - Student - minside (oslomet.no).

Forkunnskapskrav

At least two subjects (20 ECTS) from the first semester must have been passed before the student can start work with Phase 1.

Læringsutbytte

A student who has completed this course should have the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

On successful completion of this course the student:

  • has specialized knowledge of the research literature of the specific areas of their Master thesis
  • understands the functions, structures, and forms of introduction chapters in theses
  • understand the functions, structures, and formal requirements of literature review chapters in thesis.
  • understands the function and structure of the IMRAD model and other heuristics for thinking about how academic texts are constructed
  • understands the role and methods of peer learning and peer review, particularly the "summarize, evaluate, suggest" structure for commenting.

Skills

On successful completion of this course the student can:

  • clearly define and limit problem areas
  • connect his/her own project to relevant research literature
  • clearly formulate problem statement and research questions applicable to the area of their master project
  • apply different heuristics to the writing of the introduction and literature review chapters.
  • give and receive effective peer feedback specific to the chapters.
  • analyze and reflect on own writing through process memos and other reflective documents.

General competence

On successful completion of this course the student:

  • can apply knowledge in new areas and plan limited projects
  • can carry out comprehensive independent literature study
  • understands and is able to articulate the idea that introduction and literature review structures and forms are based on disciplinary conventions.

Innhold

Videreutdanningen består av ett obligatorisk emne, VSHFS6000 Seksuell helse ved funksjonshemming og sykdom (10 stp), og gjennomføres på deltid over et semester. Emnet er inndelt i moduler, som gjenspeiles i de digitale læringsressursene. Læringsressursene og samlinger/webseminarier er heldigitale. Det avholdes fire webseminarer hvor to er presentasjoner fra studenter. Forventet studieinnsats er beregnet til ca. 12 timer pr. uke.

Internasjonalisering

Økende globalisering av arbeidsmarkedet gjør internasjonal erfaring, språk- og kulturkunnskap viktig. Internasjonalisering gir også innsikt i globalisering generelt og bidrar til å oppnå bedre studiekvalitet og styrking av fagmiljøet ved utdanningen. Kunnskap om internasjonale forhold er også viktig for kunnskapsutviklingen.

Internasjonalisering skjer gjennom fagmiljøets kontakt og samarbeid med kolleger i andre land. Videreutdanningen har som mål å rekruttere utenlandske studenter som behersker ett av de skandinaviske språkene, og markedsføres derfor i alle nordiske land. Pensum består både av norsk og internasjonal fag- og forskningslitteratur.

Arbeids- og undervisningsformer

Videreutdanning i Seksuell helse ved funksjonshemming og sykdom består av ett emne på masternivå og utgjør 10 studiepoeng. Emnet er tverrfaglig og heldigitalt.

Formålet til emnet er å gi kompetanse om seksuell helse ved funksjonshemming og sykdom. Studentene vil bli introdusert til rammebetingelser, teorier og forskning for å styrke forståelsen for å øke kunnskapen om seksuell helse ved funksjonshemming og sykdom.

Hovedfokuset i emnet er den positive seksualiteten; ikke diagnoser eller begrensninger. Emnet vektlegger hvordan personer i møte med funksjonshemming eller sykdom kan oppnå god seksuell helse og vil vise hvordan profesjonsutøvere kan tilrettelegge for å unngå at den seksuelle helsen blir skadelidende for disse personene.

Emnet gir studenter med ulik fagbakgrunn en felles forståelse av utfordringene og mulighetene knyttet til seksuell helse ved funksjonshemming og sykdom. Studiet vil belyse hvordan fysisk funksjonshemming, medfødt og ervervet, kan være til hinder for at den enkelte får realisert sin seksualitet. Studentene får også kjennskap til hvordan noen kroniske og vanlige sykdommer påvirker seksualiteten. Manglende informasjon om hvordan funksjonshemming og sykdom påvirker seksualiteten, kan skape angst og utrygghet hos pasienten. At det ikke blir snakket om temaet seksuell helse, kan hindre enkeltpersoner i å utøve sine seksuelle rettigheter

Etikk vil drøftes gjennomgående i emnet, da særlig med vekt på rolleforståelse og relasjon mellom tjenesteyter og tjenestemottaker. Emnet vil vektlegge menneskerettigheter, medborgerskap og livsutfoldelse. Studentene vil få innføring i normer og normkritikk, samt hvordan de kan samtale med den enkelte om seksualitet. Emnet vil gi studentene verktøy til å møte medmennesker og pasienter som opplever at sykdom påvirker deres seksuelle helse og fremheve hvordan interseksjonalitet kan påvirke vår seksuelle helse.

Seksualitetsundervisning er obligatorisk i den norske skolen og nedfelt i læreplanverket. Unge med funksjonshemminger og kroniske sykdommer forteller at de fikk dårligere seksualitetsundervisning og at mange ble antatt å være aseksuelle (Unge funksjonshemmede, 2017). Funksjonshemmedes intresseorganisasjoner er svært opptatte av at unge med funksjonshemminger og kroniske sykdommer må få tilgang til tilpasset seksualitetsundervisning. Emnet vil gi kunnskap om seksualitet og funksjonshemming som kan styrke seksualitetsundervisning til grupper og enkeltelever.

Emnet er kunnskapsbasert og bygger på forskning, erfaringsbasert kunnskap, brukerkunnskap og brukerstyring, som er i tråd med samfunnets krav.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

OsloMet har digitale plattformer for å tilrettelegge for et utviklende og aktivt læringsmiljø. I en nettbasert utdanning er studentens studieinnsats, individuelt og i grupper, avgjørende for om læringsutbyttene oppnås.

Selvstudier

Egenaktivitet omfatter samarbeid med medstudenter via universitetets læringsplattform. Individuelle arbeidsformer er for eksempel å se filmer, løse oppgaver, lese emnets litteratur, benytte ulike former for e-læringsressurser, skrive innlegg i blogg og delta i diskusjonsforum i chat eller sosiale medier.

Digitale læringsressurser

Det benyttes digitale forelesninger. Disse blir i hovedsak benyttet for å introdusere nytt fagstoff, gi oversikt, trekke frem hovedelementer, synliggjøre sammenhenger mellom ulike temaer, eksempler fra praksisfeltet og formidle relevante problemstillinger.

Observasjons- og refleksjonsoppgaver er knyttet til både film, video og tekst. Case og historiefortellinger danner grunnlag for ulike refleksjonsoppgaver både individuelt og i grupper. Emnet og tilhørende læringsmateriell vil være delvis på skandinaviske språk (norsk, svensk, dansk) og delvis på engelsk.

Gruppearbeid og individuelt arbeid

Gruppearbeid innebærer tilrettelagt nettbasert samarbeid med medstudenter, der studentene diskuterer hverandres bidrag. Dette inkluderer medstudentrespons og å dele kunnskap og perspektiver gjennom å utvikle og formidle fagstoff. Arbeidet gir øvelse i å gi og motta konstruktive tilbakemeldinger.

Webseminarer

Samlinger foregår digitalt og gjennom disse får studentene øvelse i å formulere seg faglig, gi uttrykk for egne meninger og refleksjoner. De får trening i å presentere og diskutere fagstoff, og reflektere over egne handlinger og holdninger.

Det betyr at det legges vekt på høy deltakeraktivitet gjennom drøfting, refleksjon og dialog. Samlingene har som mål å bidra til studentenes faglige og personlige utvikling samt øke deres refleksjonsnivå.

Vurdering og eksamen

Arbeidskrav er alle former for arbeid, innleveringer, presentasjoner og obligatorisk tilstedeværelse som settes som vilkår for å fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav gis vurdering godkjent/ikke godkjent. I dette studiet må følgende arbeidskrav være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

Obligatorisk deltakelse

Det er krav om 75 % deltakelse på webseminarer og 100 % deltakelse ved studentpresentasjon for å sikre at studentene har det nødvendige grunnlaget for å oppnå læringsutbyttene.

Dersom studenten overskrider fraværsgrensen vil emneansvarlig vurdere om det er mulig å kompensere for fravær gjennom alternative krav, for eksempel individuelle skriftlige oppgaver. Muligheten for kompensasjon avhenger av hvor stort fraværet har vært og hvilke aktiviteter studenten ikke har deltatt på. Fravær fra obligatoriske samlinger som ikke kan kompenseres, kan medføre forsinkelse i studentens utdanningsløp.

Skriftlige arbeider og presentasjoner

  • Individuell skriftlig oppgave knyttet til et gitt, sentralt tema i utdanningen (500 ord (+/- 10 %). Arbeidskravet skal også presenteres muntlig i webseminar.
  • Individuell skriftlig oppgave på 500 ord (+/- 10 %), som inneholder en problemstilling for prosjekteksamen, samt bakgrunn og begrunnelse for denne.
  • Skriftlig oppgave i gruppe på inntil fire studenter, basert på en gitt case om seksuell helse ved funksjonshemming/sykdom (1500 ord (+/- 10 %). Arbeidskravet skal også presenteres muntlig i webseminar.
  • Gi en skriftlig og en muntlig medstudentrespons etter gitte vurderingskriterier.

Skriftlige arbeider som ikke blir godkjent, må omarbeides før ny innlevering. Dersom annen gangs innlevering ikke godkjennes, kan ikke studenten framstille seg til ordinær eksamen/vurdering.

Studenten har rett til et tredje forsøk før ny/utsatt eksamen. Ikke godkjent arbeidskrav kan medføre forsinkelse i studentens utdanningsløp.

Hjelpemidler ved eksamen

Vurdering av eksamensbesvarelse gjennomføres etter gjeldene regler gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet og retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet.

Vurderingsform:

Individuell skriftlig prosjekteksamen (2000 ord (+/- 10 %).

Med utgangspunkt i en godkjent egendefinert problemstilling, relevant og aktuell for praksis, skal studentens eksamensbesvarelse være koblet til emnets læringsutbytter og pensum. Studentene arbeider med prosjektoppgaven gjennom hele semesteret.

Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått) har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F, der A er beste karakter og E er dårligste karakter for å bestå eksamen. Karakteren F innebærer at eksamen ikke er bestått.

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av én sensor.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Emneansvarlig

Målgruppe

Målgruppen er primært yrkesutøvere i sosialtjeneste, helse- og omsorgstjeneste, skole og barnehage, men inkluderer også andre yrkesgrupper som forholder seg til spørsmål om seksuell helse ved funksjonshemming/sykdom.

Opptakskrav

Søkere må ha bachelorgrad eller tilsvarende. Søkere som har fullført minst tre år av femårig integrert masterutdanning eller av seksårig profesjonsutdanning, kan også tas opp.

Det vises til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.