Programplaner og emneplaner - Student
ACIT4045 Projects in Human Computer Interaction Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Projects in Human Computer Interaction
- Studieprogram
-
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen forkunnskapskrav.
Anbefalte forkunnskaper
None.
Forkunnskapskrav
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- fordypet kunnskap om anvendelse av biopsykososialt perspektiv, stress-sårbarhets perspektiv samt noen utviklingspsykologiske perspektiver i møte med barn og familie
- fordypet kunnskap om traumer, salutogenese og resiliens
- kritisk fundert kunnskap om anvendte kategoriseringssystemer, som diagnoser
- fordypet kunnskap om psykiske tilstandsbilder og behandlingsformer, herunder brukerinvolvering
- kunnskap om sårbarhet hos barn samt foreldreskap, der foreldre er psykisk syke/har rusproblemer
- god kunnskap om sammenhenger mellom livsbetingelser og ulike psykiske lidelser hos voksne
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere i behandlingsarbeid ved hjelp av biopsykososiale forståelser og utviklingspsykologiske perspektiver
- gjenkjenne ulike psykiske tilstandsbilder
- begrunne iverksettelsen av relevante behandlingstiltak for barn som strever, og for foreldre som strever
- vurdere nødvendigheten av samarbeid med andre instanser, eventuelt adekvat videre henvisning til annen behandling eller utredning
Generell kompetanse
Studenten kan
- tenke kritisk på kunnskapsgrunnlaget innen psykisk helsevern for barn og unge
- analysere, evaluere og iverksette endringstiltak for barn og unge
- utøve faglig praktisk dømmekraft i behandlingsarbeid
Læringsutbytte
Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og arbeidsformen veksler mellom forelesninger av faglærere og gjesteforelesere. Det legges opp til studentaktiv læring underveis i forelesningene, som kasus og drøftingsoppgaver.
Arbeids- og undervisningsformer
For å kunne framstille seg til eksamen må følgende obligatoriske aktiviteter være godkjent:
- Arbeidskrav 1. Tilstedeværelse
Studenten må delta på 3 obligatoriske forelesninger, samlet 12 timer, med minimum 75% nærvær (9 timer). Dersom studenten har mellom 25-30% fravær kan studenten få aktiviteten godkjent ved et 2 siders arbeidskrav knyttet til de obligatoriske emnene i undervisningen, som må godkjennes for å kunne framstille seg til eksamen. Ved fravær over 30 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.
- Arbeidskrav 2. Oppgaveseminar
Studenten må delta på 3-timers oppgaveseminar med minimum 2 timer nærvær.
Om en student er forhindret fra å møte eller har mer enn 1 time fravær, må studenten delta på et nytt oppsatt oppgaveseminar. Oppgaveseminaret må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Eksamen i emnet er en individuell skriftlig skoleeksamen på 6 timer.
Vurdering og eksamen
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A-F.
Vurderingsuttrykk
Grade scale A-F
Sensorordning
Two internal examiners. External examiner is used periodically.
Emneansvarlig
Astrid Christensen og Gunn Astrid Baugerud