Programplaner og emneplaner - Student
ACIT4025 Cybersecurity and privacy Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Cybersecurity and privacy
- Studieprogram
-
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Eksamen vurderes av en ekstern og en intern sensor.
Anbefalte forkunnskaper
This course thematize the role Education and Religion play in developmental processes and discourses, both in their own right and by intersecting other central developmental topics of social mobility, power structures, globalization, colonial, decolonial and gender debates, as well as the role of education in marginalized positions.
The course will be taught in English or Norwegian, depending on needs according to the participants’ language abilities and the presence of international exchange students.
Forkunnskapskrav
Emnet består av forelesninger og seminarvirksomhet, samt arbeidskrav knyttet til feltarbeid og prosjektbeskrivelse - se punkt Arbeidskrav.
Læringsutbytte
A student who has completed this course should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
On successful completion of this course the student has:
- in-depth knowledge of a contemporary topic in cybersecurity and/or information privacy
- deepened insight into cybersecurity technology, security vulnerabilities, information privacy and cybersecurity theory and practice and the societal relevance thereof
- cross-disciplinary insights into how information security interfaces with other disciplines and specializations (e.g. security usability, AI-empowered security, quantum security, IoT and cloud security)
Skills
On successful completion of this course the student can:
- systematically and independently search for, classify and review scientific literature using publication databases
- plan, write and present a scientific article or technical report following the IMRAD structure
- explain and critically review the topic orally in a presentation
- provide constructive peer review for scientific and technical papers to peer students
- write a review or argumentative article about a cybersecurity topic
General Competence
On successful completion of this course the student can:
- find and filter scientific literature in advanced topics in cybersecurity and related areas
- critically assess state-of-the-art literatures in cybersecurity and related areas
- present complex topics to a broad audience. Both orally and in writing
Arbeids- og undervisningsformer
Skriftlige arbeider
- Som et ledd i utformingen av en prosjektbeskrivelse for feltarbeidet, skal hver feltarbeidsgruppe (normalt gupper på fire-fem studenter) utarbeide et bakgrunnsnotat med beskrivelse av tematikk, problemstilling og metoder som gruppa fokuserer på. Denne teksten skal være på 1500 ord +/- 10% pluss litteraturliste.
Arbeidskravene skal utføres innen fastsatte frister. Dokumentert gyldig fravær fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for innlevering av arbeidskrav fastsettes i hvert enkelt tilfelle av den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
For å kunne avlegge eksamen, kreves deltakelse i følgende obligatoriske aktiviteter:
- Studentene skal gjennomføre et forsøksfeltarbeid. Hele arbeidsprosessen med problemformulering, operasjonalisering, annet forberedende arbeid, samt gjennomføringen av datainnsamlingen og en kort muntlig presentasjon av prosessen skal ta til sammen om lag to uker. Dette er forberedelse til feltarbeidet i påfølgende semester og er derfor obligatorisk.
- Individuelt refleksjonsnotat i etterkant av forsøksfeltarbeid om metodeøvelsen og erfaringen med gruppearbeid (400-800 ord).
- Deltakelse i feltforberedende aktiviteter. Dette omfatter landgruppebaserte seminarer samt undervisning i litteratursøking og akademisk skriving. Dette legger grunnlaget for feltarbeidet i påfølgende semester, og deltagelse er derfor obligatorisk.
Udokumentert fravær som overstiger 20 % medfører at studenten ikke får avlegge eksamen.
Studenter med dokumentert gyldig fravær fra obligatorisk undervisning som overstiger 20 %, men ikke over 50 %, må levere et skriftlig arbeid som kompenserer for fraværet. Omfanget av dette arbeidet skal være 2000 ord (+/- 10 %). Frist for innlevering og tema for dette arbeidet bestemmes i hvert enkelt tilfelle. Fravær (dokumentert og/eller udokumentert) som overskrider 50 % kan ikke kompenseres, og det gis i slike tilfeller derfor ikke mulighet for å avlegge eksamen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det avholdes individuell 4-timers eksamen under tilsyn. Eksamensbesvarelser kan leveres på norsk, svensk, dansk eller engelsk. De som eventuelt trenger oppgaveteksten på engelsk, må søke spesielt om dette.
Ny/utsatt eksamen
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen. Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Vurdering og eksamen
At the end of the course the student has obtained the following learning outcomes:
Knowledge
The student
- has knowledge of the role of education for development in international policy programs, historically and at present
- has knowledge of the content, and challenges raised by, education as Right based Development anchored in international educational policies and conventions
- has knowledge of the impact of religious traditions on educational systems in different contexts, historically and at present, with a specific focus on the global South
- has knowledge of educational systems, colonial legacies, and decolonial debates
- has knowledge of the role of education for development for people in marginalized situations
- has knowledge of effects of globalized educational systems and commodification of education
Skills
The student
- can reflect critically on the role of education in the process of change in society and how religious traditions interplay
- can transfer theoretical and practical knowledge of the role of education in development processes, onto new research, with help of established and acknowledged methodology and academic guidance, for then be able to unfold improved knowledge of the field
General competence
The student
- is familiar with issues related to education, religion and development and can present them in an independent way, individually, and as part of a group, orally and in writing, with high academic ethical and moral standards
- can through knowledge of varied contexts where education play a role in developmental processes, critically discuss, and acknowledge, diverse sets of solutions and outcomes, to promote positive change
Hjelpemidler ved eksamen
Innholdet i emnet er systematisert i tre hovedtemaer:
· Barns skapende lek
- Lek og improvisasjon.
- Barns dramatiske, formgivende og musikalske uttrykk.
- Ledelse, dokumentasjon og vurdering av skapende prosesser med barn og voksne.
- Iscenesettelse av skapende og inspirerende miljøer
· Utforskning
- Utforskning av stemme, kropp, materialer, redskaper, teknikker, instrumenter og kunstfaglige begreper
- Egne skapende uttrykksformer
· Kunst og kultur
- Nasjonale og internasjonale kunst- og kulturuttrykk
- Digitale og andre samtidsaktuelle medier
- Kunst- og estetisk teori
Vurderingsuttrykk
Bilingual dictionary (book, not digital)
Sensorordning
Dette emnet fokuserer på det vitenskapsteoretiske grunnlaget og metoder som er relevante for forståelsen av utviklingsproblematikker. Emnet gir en oversikt over viktige og grunnleggende sider ved fagets vitenskapsteoretiske fundamentet. Hensikten med denne kunnskapen er å kunne forstå og vurdere kvaliteten på andres og eget analytiske arbeid.
Emnet gir kunnskap om kvalitative metoder og analyseverktøy. I tillegg gir emnet en oversikt over kvantitative metoder, slik at studentene både kan forstå data fremkommet fra slike metoder, og kan kritisk vurdere kvaliteten av slikt arbeid.
Emnet gir kunnskap om etiske sider ved både metoder og vitenskapsteori.
Emnet gir studentene viktig kunnskap for prosjektene de skal gjennomføre under feltarbeidet i vårsemesteret.
Emneansvarlig
An internal and external examiner will conduct the assessment of the exam.