Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Nye doktorer kreert
OsloMet hedret 3. juni de 41 kandidatene som har avlagt doktorgrad det siste halve året.
41 kandidater har gjennomført forskerutdanning ved OsloMet mellom 4. november 2024 og 5. mai 2025. Disse ble hedret under en høytidelig seremoni på Det Norske Videnskaps-Akademi i Oslo 3. juni.
27 av de nye doktorene var til stede for å motta sitt diplom.
Kunnskap for samfunnet
Rektor Christen Krogh ledet seremonien, og gratulerte de nye doktorene med graden og innsatsen for å bringe ny kunnskap ut i samfunnet.
– OsloMets utdanninger og forskning treffer samfunnet bredt og bidrar til utvikling av velferdstjenester, innovasjon og verdiskaping. Deres doktorgrader representerer dette viktige bidraget, sa rektor til de nyslåtte doktorene.
– Vær stolt av å ha gjennomført det høyeste nivået av formell utdanning vi har i Norge. Dere er nå en del av en lang akademisk tradisjon, og doktorgraden vil gi dere mange muligheter videre i karrieren, sa Krogh.
Kunst og diplom
Sammen med diplomet fikk de nyslåtte doktorene utdelt et nytt grafisk trykk laget av billedkunstner og kollega ved OsloMet, Hildegunn Solbø.
Trykket «Blikkfang» er laget spesielt til dette formålet, og skal visualisere forskningens vesen frå et historisk OsloMet-perspektiv.
Solbøs beskrivelse av kunstverket:
Mikroskopet har vært revolusjonerende for å forstå vår plass i verden. I verket er det en metafor for et instrument som kan gi oss mer informasjon, og belyse forskningens essens: Å se lenger, se mer, utvide blikket, oppfatte verden annerledes, og vise oss at ting som regel ikke er som det først så ut som. Verden er ambivalent og kompleks, som livet og lyset, både bølger og partikler.
I dette ligger også en påminnelse om at vi ikke må låse blikket, og ikke la instrumentene, som mikroskopet, fange blikket i vanen og snevre inn synsfeltet. Ved OsloMet ønsker vi å gi studentene individuelle metaforiske mikro- eller teleskoper, for å vise at verden kan sees på veldig mange ulike måter. Ut fra det kan vi bygge språk og forståelse, og endre verden litt.
Dette er de nye doktorene:
Fra Fakultet for samfunnsvitenskap:
Sosialt arbeid og sosialpolitikk:
- Ane Slaatto disputerte 26. november 2024 med avhandlingen “Youth voices matter!” Safety and meaningful participation: Perspectives of youth and staff in Norwegian residential facilities.
Bibliotek og informasjonsvitenskap:
- Camilla Holm Soelseth disputerte 7. januar 2025 med avhandlingen Instapoetry as a post-digital phenomenon: The infrastructural effects of platformization on contemporary pop poetry.
Samfunnsvitenskap:
- Ida Uppstrøm Berg disputerte 3. desember 2024 med avhandlingen Collaborations Between Publicly Funded Art Museums and Private Art Collectors in Norway: Tensions, challenges, and opportunities.
- Maciej Liguzinski disputerte 23. januar 2025 med avhandlingen (Dis)connected Collections: E-lending in Scandinavian Public Libraries.
- Lukas Mozdeika disputerte 8. november 2024 med avhandlingen Interpassive Audience Dynamics in the Age of Pervasive Media: Youth Strategies of Political Expression and Participation in the Interactive Public Sphere.
- Svetlana Lwowna Norkin disputerte 15. november 2024 med avhandlingen Understanding the mediating role of operational steering information flows on work autonomy in public sector organizations.
- Ragnhild Klingenberg Røed disputerte 28. april 2025 med avhandlingen Developing an AI-driven Child Avatar Chatbot to Improve Interviewing Skills for Professionals Investigating Suspected Child Abuse and Neglect.
Fra Fakultet for teknologi, kunst og design:
Ingeniørvitenskap:
- Roza Abolghasemi disputerte 24. januar 2025 med avhandlingen Group Recommendation Systems with Pairwise Preference Data.
- Kültigin Demirlioğlu disputerte 28.mars 2025 med avhandlingen System identification and damage detection of bridges using drive-by monitoring.
- Akriti Sharma disputerte 1. april 2025 med avhandlingen Application of Artificial Intelligence in Assisted Reproductive Technology.
- Sinan Sigurd Tanilkan disputerte 31. mars 2025 med avhandlingen Exploring the Use of Benefits Management in Practice.
Fra Fakultet for helsevitenskap:
Adferdsanalyse:
- Live Fay Braaten disputerte 12. februar 2025 med avhandlingen Attending Behavior in Matching-to-Sample Procedures: An Investigation of Variables Affecting Restrictive Stimulus Control and Eye Movements.
- Line Børtveit disputerte 6. mars 2025 med avhandlingen Exploring Internet-Delivered Treatment for Depression.
Helsevitenskap:
- Ida-Kristin Ørjasæter Elvsaas disputerte 31. januar 2025 med avhandlingen Critical Assessment of Health Claims Among University Students: Exploring Learning Activities and Validating a Measurement Tool.
- Janne Evensen disputerte 25. mars 2025 med avhandlingen The Patient-Specific Functional Scale (PSFS) for measuring rehabilitation goals for patients with stroke.
- Mario Iliceto disputerte 27. februar 2025 med avhandlingen The impact of L-carnitine on human semen quality upon cryopreservation, its association with sperm fatty acids, and assessment of a novel analytical tool for DNA fragmentation in mammals.
- Ritva Kyrrø Jacobsen disputerte 13. desember 2024 med avhandlingen Utvikling av Åpen dialog som tilnærming i offentlige psykiske helsetjenester - erfaringer fra en norsk kontekst.
- Per Jensen disputerte 24. mars 2025 med avhandlingen Cataract Surgery and Dry Eye Disease Prevalence, Effects of Preservative-Free Eyedrops and Artificial Tears in Pre-and Postoperative Care.
- Julie Røgler Langås disputerte 25. april 2025 med avhandlingen Lifestyle Factors across the Life Course and Age at Menopause: Population-Based Studies of Women in Norway.
- Siv Linnerud disputerte 5. februar 2025 med avhandlingen Designing and evaluating implementation strategies for fall prevention in homecare services.
- Hege Johanne Magnussen disputerte 10. januar 2025 med avhandlingen Between patient participation and healthcare standardization – The ordering og work in managing hand osteoarthritis.
- Linn Myrtveit-Stensrud 11. mars 2025 med avhandlingen Vulvodynia in heterosexual relationships. Understanding the role of social context and interpersonal dynamics.
- Maria Naqvi disputerte 3. februar 2025 med avhandlingen The State of the Ocular Microbiome in Dry Eye Disease: Patterns, Problems and Possibilities.
- Sigmund Ramberg disputerte 17. januar 2025 med avhandlingen Generation of full-length mRNA transcriptome and miRNA target prediction resources utilized in the study of miRNAs associated with response to Moritella viscosa infection in Atlantic salmon.
- Martha Risnes disputerte 10. mars 2025 med avhandlingen Exploring Human-Technology Relations: Designing with Wearable Non-Invasive Brain-monitoring Technologies.
- Joachim Støren Sagen disputerte 18. desember 2024 med avhandlingen Patient engagement in the development and delivery of healthcare services.
- Ida Hellum Sandbekken disputerte 21. februar 2025 med avhandlingen Hand hygiene, infection prevention and antibiotic use in nursing homes.
- Ruth-Ellen Slåtsveen disputerte 12. desember 2024 med avhandlingen Flexible and individually tailored home-based healthcare services- with the trust model as context.
- Kaja Lien Smedbråten disputerte 27. mars 2025 med avhandlingen Musculoskeletal pain in young people - Associations of health complaints and lifestyle behaviours with future musculoskeletal pain outcomes.
- Michael Yisfashewa Wondemu disputerte 6. desember 2024 med avhandlingen The Indirect Costs of Caring for a Child with a Disability.
Fra Senter for profesjonsforskning:
- Hanna Bugge disputerte 28. februar 2025 med avhandlingen Aktiveringspolitikk: oppslutning og effekter på politisk deltakelse.
- Guro Kirkerud disputerte 6. februar 2025 med avhandlingen Skolers bruk av eksterne kunnskapsressurser – utvikling eller innvikling?
- Anniken Lund disputerte 10. april 2025 med avhandlingen Familie + arbeid = sant? Retur til arbeidsmarkedet etter fødsel blant døtre av innvandrere.
- Philip Maxwell Thingbø Mlonyeni disputerte 6. desember 2024 med avhandlingen Social technologies and social relationships: The moral implications of using technologies to stay connected.
Fra Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier:
Utdanningsvitenskap:
- Carl-Emil Marstrander Askildsen disputerte 20. desember 2024 med avhandlingen Pedagogisk endringsarbeid og personlig utvikling. Læreres og elevers erfaringer med kroppsøving informert av Øvingsmodellen.
- Kaja Braathen disputerte 8. november 2024 med avhandlingen Læring for yrkesutøvelse i tverrprofesjonelle virkeligheter: En studie av et tverrprofesjonelt utdanningstiltak om og med barn og unge.
- Lisbeth Elvebakk disputerte 6. desember 2024 med avhandlingen Perspektiver på literacy i lærerutdanningen: En undersøkelse av lærerstudenters profesjonelle tekstkompetanse.
- Ragnvald Holst-Larsen disputerte 28. mars 2025 med avhandlingen Et yrkesdidaktisk aksjonsforskningsprosjekt om ungdom som har falt ut av skolen, men som velger lærekandidatordningen mot fagbrev i salgsfaget gjennom et læringssenter.
- Edin Kozaric disputerte 14. februar 2025 med avhandlingen Taking Muslim Experiences with Social Exclusion and Inclusion Seriously. From Islamophobia and Racialization towards Lived Misrecognition, Non-recognition, and Recognition.
- Siri Krogh Nordby disputerte 4. april 2025 med avhandlingen Integrating Computational Thinking into Primary Mathematics Education: Insights from Teachers' Teaching Practices.
- Marthe Berg Andresen Reffhaug disputerte 6. desember 2024 med avhandlingen Kritisk tenkning i arbeid med bærekraftstemaer på barnetrinnet: Teoretiske og empiriske forståelser gjennom et designbasert forskningsprosjekt.