Trådløst nett | IT og brukerstøtte - Student

Trådløst nettverk

Trådløst nettverk

Alle studenter ved OsloMet kan benytte det trådløse nettverket "eduroam". Er du gjest, bruker du det trådløse gjestenettverket "OsloMet Guest."
  • Trådløst nett - Eduroam

    Nettverk: Eduroam

    Brukernavn: brukernavn@oslomet.no (eks: abcde1234@oslomet.no / s1234562@oslomet.no)

    Passord: OsloMet-passord

  • Trådløst nettverk for iPhone og Android

    OsloMets trådløse nettverk er "eduroam"

    Påloggings-ID 

    1. Brukernavn: abcde1234@oslomet.no eller s1234562@oslomet.no
    2. Passord: ditt OsloMet-passord

    Automatisk oppsett for Android

    1. Last ned eduroam-oppsettfil (eduroam.no)
    2. Logg inn på eduroam med brukernavn og passord

    Manuelt oppsett

    Android

    Velg nettverket "eduroam" og logg inn med følgende oppsett:

    1. EAP-metode: PEAP
    2. Fase 2-autentisering: MSCHAPV2
    3. CA-sertifikat: Systemsertifikat
    4. Sertifikatsstatus på nettet: Ikke bekreft
    5. Domene: radius.oslomet.no
    6. Identitet: brukernavn@oslomet.no
      1. Eksempel studenter: abcde1234@oslomet.no eller s1234562@oslomet.no
    7. Passord: OsloMet-passord

    iPhone

    Velg nettverk "eduroam"

    1. Legg til brukernavn og passord
      1. Brukernavn: brukernavn@oslomet.no
        1. Eksempel for studenter: abcde1234@oslomet.no eller s1234562@oslomet.no
      2. Passord: OsloMet-passord
    2. Koble til
    3. Sertifikat: Klikk på "Godta" for å godta sertifikatet til radius.oslomet.no

  • Trådløst gjestenettverk

    OsloMet Guest - Gjestenettverk

    OsloMets trådløse gjestenett heter "OsloMet Guest". Gjestenettet er tilgjengelig for besøkende som ikke har brukerkonto ved OsloMet.

    Studenter og ansatte og gjester fra andre utdanningsinstitusjoner kan bruke det vanlige trådløse nettet - "eduroam."

    Tilgangen til OsloMet Guest koster 2 kroner, og er gyldig i 12 timer. Kontoen kan brukes på inntil tre mobile enheter samtidig.

    Veiledning for tilkobling til OsloMet Guest

    1. Koble til «OsloMet Guest»

    På din mobile enhet, gå under Nettverk:

    • Velg «OsloMet Guest» i listen over nettverk /Wi-Fi.
    • Koble enheten din til «OsloMet Guest».

    2. Start nettleser og åpne en nettside

    Følgende URL/nettadresse åpner seg: https://guestportal.uninett.no/

    Feilmelding

    Får du en feilmelding, må du åpne en vanlig nettside (med http://), for eksempel: http://www.vg.no

    Feilmelding oppstår dersom man åpner en sikker side, https://.

    Les mer om feilmelding nederst på siden.

    Se skjermbilde under for selvbetjeningsportalen.

    Skjermbilde av portalsiden til trådløst gjestenettverk (guesportal.uninett.no) ved HiOA.

    3. Påloggingsinformasjon

    • Name/navn (valgfritt)
    • Company/Organisasjon (valgfritt)
    • Mobile: Skriv inn ditt mobilnummer - 8 siffer (obligatorisk)
    • Hak av: «I accept the terms of use» dersom du er enig i retningslinjene for bruk av tjenesten.
    • Avslutt med: Register.

    Du får deretter tilsendt SMS med passord. Prisen er kr 2,- per SMS og dekker forbruket.

    Allerede mottatt passord på SMS?

    Gjelder iPhone/iPad.

    • Åpne nettsiden i nettleseren:
    • Velg lenken: «Already registered for Guest Wireless Access today? Click here»
    • Logg inn:
      • Brukernavn: Ditt mobilnummer (8 siffer)
      • Passord: Tilsendt på SMS.

    Se skjermbilde under pkt. 4.

    4. Logg inn

    Fyll inn:

    • Brukernavn: Ditt mobilnummer (8 siffer)
    • Passord: Tilsendt på SMS
    • Klikk på: Login

    Kontoen er gyldig i 12 timer og kan brukes på inntil tre - 3 - mobile enheter.

    Feilmelding

    På noen klienter, f.eks. på Mac-datamaskiner, kan man få en melding om feil sertifikat når man åpner nettleseren på en side med sikker tilgang, dvs. https://.

    Løsning:

    Åpne en side uten sikker tilgang, slik som: http://vg.no. Du vil da få opp portalsiden for registrering.

    Følgende feilmelding kan oppstå, se skjermbildet under.

    Skjermbilde av feilmelding ved åpning av sikker nettside, https. Forsøk å åpne nettside med kun http.

    For eventuelle driftsproblemer, kontakt itservicedesk@oslomet.no

  • Veiledninger for tilkobling til eduroam

  • Problemer med eduroam-tilkobling

    Etter et passordbytte kan din datamaskin få problemer med å få tilgang til eduroam på OsloMet. Løsningen er å slette eduroam-profilen som er lagret på datamaskinen, da den har lagret ditt gamle passord.

    Slette eduroam-profil på Mac

    Før du sletter eduroam-profilen din kan du forsøke å oppdatere keychain/nøkkelring (support.apple.com) for Eduroam. Dette kan i mange tilfeller løse problemet.

    • Gå til System Preferences

    • Gå til eplesymbolet øverst til venstre på maskinen.
    • Velg: System Preferences...
    • Velg: Profiles

    Skjermbilde for System Preferences > Profiles.

    Skjermbilde for System Preferences under Profiles.

    2. Profiler

    Slett eduroam-profilen:

    • Klikk på/aktivér, eks. OsloMet-eduroam, som vist på skjermbildet under.
    • For å slette en profil: Klikk på minus-knappen [-] nederst i skjermbildet.

    Skjermbilde under som viser hvilke profiler som er i Profiles, herunder OsloMet-eduroam.

    Skjermbilde for  Profiler under Profiles.

    3. Slette eduroam-profilen

    • Ved å trykke på minus-knappen [-], vist i skjermbildet over, får du spørsmål om du vil slette profilen, eks. OsloMet-eduroam.
    • Trykk Remove.
      Skjermbilde for å slette en profil under Profiles.

    4. Administrator-rettigheter

    Du må legge inn administrator-brukernavn og passord for din maskin for å kunne bekrefte sletting av profilen.

    • Brukernavn: Ditt administrator-brukernavn for din maskin
    • Passord: Ditt passord for maskinen
      Skjermbilde for admin-brukernavn og passord på din Mac.

    5. Koble til trådløst nett Eduroam med Mac OS.

    Slette eduroam-profil på Windows PC

    1. Fra Startmenyen: Gå til Settings > Network & Internet
    2. Velg: Wi-Fi på venstre side i panelet.
    3. Klikk på ønsket nettverk: eks. Eduroam på høyre side i panelet.
    4. Klikk på: Manage Wi-Fi settings nederst, se skjermbildet under.
    5. Manage Wi-Fi-settings
      1. Scroll ned og klikk på: eduroam
      2. Klikk deretter på knappen: Forget
    6. Oppdatere passord
      1. Du kan nå oppdatere ditt nye OsloMet-passord for eduroam i WiFi-settings i Windows 10.
    7. Koble deretter til eduroam.

Kontakt IT-servicedesk

Kontakt IT-servicedesk

Problemer med IT? Spør oss!

Telefon :
67 23 55 55
E-post :
Sted/Adresse :
P48, 1. etasje er stengt: Midlertidig lokasjon i rom P372 i 3. etasje, P48
Tidspunkt/Åpningstid :
Hverdager 08-18:30 (fredag til 17:00)
Kjeller:
Hverdager 09-16:00 (fredag til 15:00)

Påske 2024 - Åpningstider for IT-servicedesk i P46, Kjeller og P48. Mandag 25.03 og tirsdag 26.03: kl.09.00-15:00. Onsdag 27.03: kl.08:00-12:00