Kvalitetssystem for forskerutdanningene ved OsloMet
-
Kvalitetssystemet
Forskerutdanningene er underlagt OsloMet sitt kvalitetssystem (oslomet.no). Kvalitetssystemet skal sikre at utdanningene ved OsloMet blir systematisk evaluert og holder høy kvalitet.
-
Oppstart
Alle ph.d.-programmene skal sikre at ph.d.-kandidatene får en god start på forskerutdanningen. Det enkelte program må sørge for gode rutiner for informasjon til ph.d.-kandidatene ved oppstart på studiet.
-
Forskningsgrupper og forskningsmiljø
Ph.d.-kandidatene skal være tilknyttet et/en relevant forskningsmiljø/-gruppe i eller utenfor OsloMet. Fakultet/senter er ansvarlig at dette følges opp.
-
Veiledning
Fakultetene skal sørge for at ph.d.-kandidatene har veiledere med riktig kompetanse, både når det gjelder fag og veiledning.
-
Evalueringer og tilbakemelding
Siden ph.d.-studier strekker seg over flere år, og kandidatene følger individuelle forskningsløp, er det i tillegg utviklet elementer for kvalitetssikring og -utvikling av ph.d.-utdanningene. Følgende evalueringsordninger er spesifikke for ph.d.-studier og brukes i programmenes kvalitetsarbeid:
- Framdriftsrapportering (årlig)
- Midtveisevaluering
- Sluttlesningseminar (der hvor det praktiseres)
For kandidater som er ansatt ved OsloMet er den årlige medarbeidersamtalen en ekstra evaluerings- og tilbakemeldingsordning. For kandidater ansatt i ekstern virksomhet gjelder virksomhetens egne rutiner for oppfølgning.
-
Medvirkning
Ph.d.-kandidatene skal være representert i de sentrale utvalgene og de lokale FoU- og doktorgradsutvalgene.
-
Temaområder og indikatorer
For å sikre at alle forhold av vesentlig betydning for utdanningskvaliteten er gjenstand for kvalitetsutvikling og -sikring, har OsloMet definert ulike temaer innenfor hvert kvalitetsområde, jf. overordnet systembeskrivelse og tabell 1 under. Til hvert tema er det knyttet én eller flere indikatorer som kan belyse og inngå i en vurdering av det aktuelle aspektet ved utdanningskvaliteten. Det er ikke fastsatt grenseverdier/kritiske verdier. Resultater vurderes ved å se resultatutvikling over tid og på tvers av utdanninger, og i lys av utdanningenes særpreg.
Datakildene er på ulike nivå (flere relevante undersøkelser har f.eks. ikke data på programnivå) og gjennomføres til ulike tider og med forskjellig frekvens. Hvilke tema det skal rapporteres om det enkelte år, og hvilke indikatorer som skal benyttes, fastsettes årlig av Avdeling for utdanning og Avdeling for FOU, i samråd med prorektor. Rapporteringsmaler blir utarbeidet i henhold til dette.
Temaer
Aktuelle indikatorer
Aktuelle kilder
Ansvarlig
Syklus
Inntak
Stipendiatenes faglige nivå ved opptak (karakterer fra master og eventuelle tilleggskvalifikasjoner)
Oversikt over karakterer på de som er tatt opp, samt tilleggskvalifikasjoner der det er aktuelt
Programmene
Årlig
Inntak Beskrivelse av rutiner for kvalitetssikring av prosjektene Beskrivelse – programmet, HR Programmene Hvert 3. år Inntak Antall nye kandidater FS FA/programmene Årlig Informasjon og infrastruktur Tilfredshet med tilrettelegging av arbeidsplass, utstyr, IKT
Tilfredshet med administrativ informasjon, rutiner og tjenester
Tilfredshet med bibliotek/læringssenter
Tilfredshet med nettsider
Ph.d.-undersøkelse FA/programmene Hvert 2. år Kvalitet og helhet i
programmetEmneporteføljens relevans for programmet som helhet Programmets vurdering + ph.d.- undersøkelse Hvert 5./6. år Kvalitet og helhet i
programmetTilgang på relevante emner (både internt og eksternt)
Vurdering av kvaliteten på emnene i opplæringsdelen
Emneevalueringer og programmenes vurderinger
Årlig Kvalitet og helhet i
programmetFaglig samsvar og helhet i programmenes programplaner Programmets vurdering + ph.d.- undersøkelse Hvert 6. år Kvalitet og helhet i
programmetKvalitet på publikasjoner og avhandlinger Sakkyndige vurderinger og bibliometriske analyser. Data fra FS om andel avhandlinger som må bearbeides Hvert 5./6. år Kandidatenes faglige og
psykososiale miljøIntegrering i forskningsgrupper/forskningsmiljø Framdriftsrapportene Årlig Kandidatenes faglige og
psykososiale miljøKandidatenes vurdering av det psykososiale miljø Ph.d.-undersøkelse Hvert 3. år Veiledning Kvalitet på veiledningen Framdriftsrapporter årlig, ph.d.- undersøkelse hvert 3. år FA/programmene Årlig + hvert 3. år Veiledning Antall kvalifiserte veiledere tilknyttet programmet, oppfølging av veiledere, tiltak for å holde veilederkompetansen oppdatert Programmets beskrivelse og vurdering av veilederkapasitet og - kompetanse Programmene Hvert 3. år Fremdrift/gjennomføring/frafall Oppfølging av den enkelte kandidats fremdrift Framdriftsrapporter Medarbeidersamtale Midtveisevaluering Programmene Årlig Fremdrift/gjennomføring/frafall Evaluering av gjennomstrømning og frafall på programmet FS/DBH FA/programmene Hvert 3. år Internasjonalisering
- Utenlandsopphold
- Deltagelse på internasjonale konferanser
- Internasjonale medveiledere
- Internasjonale samarbeidsavtaler på programmet
FS/data fra rapportering på
utenlandsopphold/framdriftsrapporter/ph.d.-undersøkelseFA/programmene Hvert 3. år Samfunnsrelevans Vurdering av programmenes relevans for
samfunnets og arbeidslivets behov for kompetanseProgrammets vurdering +
alumniundersøkelseFA/programmene Hvert 5./6. år Samfunnsrelevans Vurdering av hvilke karriereveier man utdanner til Programmets vurdering FA/programmene Hvert 5./6. år Samfunnsrelevans Kartlegging av aktive kandidaters karriereambisjoner Ph.d.-undersøkelse FA Hvert 5./6. år Samfunnsrelevans Kartlegge kandidatenes karriereveier i og utenfor akademia Alumniundersøkelse/NIFU FA/programmene Hvert 5./6. år Samfunnsrelevans Kartlegge vurderinger fra spesielt aktuelle arbeidsgivere Kartlegging i etterkant av
alumniundersøkelseFA/programmene Hvert 5./6. år