EPN

Veilederutdanning for praksislærere i yrkesutdanning Programplan

Engelsk programnavn
Supervision and Mentoring in Vocational Education
Gjelder fra
2023 VÅR
Studiepoeng
30 studiepoeng
Varighet
2 semestre
Programhistorikk

Innledning

Regjeringens strategi 2025 for lærerutdanning i Norge legger i samsvar med nyere forskning opp til et tettere og bedre organisert samarbeid mellom lærerutdanningsinstitusjoner og praksisfeltet. Et slikt samarbeid skaper en ny helhet og nye føringer for arbeidet både i lærerutdanningene og yrkesutdanningene på skoler og lærebedrifter. Yrkesfaglærerutdanningen er spesiell i at den inneholder to praksisfelt, yrkespedagogisk praksis i skole og yrkesfaglig praksis i bedrift. Dette studiet kvalifiserer for å veilede yrkesfaglærerstudenter, nyutdannede yrkesfaglærere og grupper av kolleger i skoler og opplæringsbedrifter. Studiet skal bidra til å styrke samarbeidet mellom yrkesfaglærerutdanning på campus, praksisskolene og opplæringsbedrifter.

 

En kvalifisert praksislærer i yrkesfaglige program er en yrkesfaglærer som har formell veilederkompetanse gjennom dette eller tilsvarende studier, nødvendig fagkompetanse og minst to års erfaring som lærer.

 

Studiet er et videreutdanningstilbud på masternivå som gir innføring i profesjons- og yrkespedagogisk veiledning som tilnærming til læring og utvikling. Tilbudet skal bygge videre på veiledningstemaene som gis i grunnutdanningene. Studiet skal bidra til å ta i bruk veiledning som strategi i utviklingsprosesser i skoler og i opplæringsbedrifter. Dette kan også sees i sammenheng med ordningen for lærerspesialister i veiledning.

 

Programplanen er dels basert på generelle føringer i «Rammer for veiledning i barnehage og skole», Utdanningsdirektoratet 2019, men det er lagt stor vekt på å spesialisere studiet mot veiledning knyttet til fag- og yrkesopplæring i skole og bedrift

Målgruppe

Målgruppe for studiet er yrkesfaglærere og fellesfaglærere som har veiledningsoppgaver overfor yrkesfaglærerstudenter, nyutdannede yrkesfaglærere og kolleger i skole og opplæringsbedrift.

Opptakskrav

Opptakskrav er fullført yrkesfaglærerutdanning eller PPU med yrkesdidaktikk, samt tilsetting som lærer i videregående skole. Andre søkere med bachelorgrad eller tilsvarende og 60 studiepoeng i pedagogikk og yrkesdidaktikk / fagdidaktikk kan tas opp dersom det dokumenteres to års erfaring som lærer og tilsetting som lærer i yrkesfagopplæringen i videregående skole eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Kandidaten

  • har avansert forskningsbasert kunnskap om profesjonskvalifisering, yrkesfaglærerens samfunnsoppdrag og praksislærerens rolle i yrkesfaglærerutdanningen

  • har dyp innsikt i veiledningsteorier relatert til lærerutdanning innen yrkesfag

  • har omfattende kunnskap om skolen og bedriften som lærende organisasjon og utviklingsorientert veiledning av yrkesfaglærerstudenter og kolleger

  • har dyp innsikt i etiske utfordringer i profesjonen som lærer i yrkesfag og i veiledning av yrkesfaglærerstudenter og kolleger i skole og bedrift

 

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan planlegge, gjennomføre og begrunne veiledning ut fra teori om profesjons- og yrkesutøvelse, veiledning og organisasjonslæring

  • kan gjennomføre og faglig og forskningsmessig dokumentere utviklingsarbeid knyttet til profesjonsveiledning

  • kan ta hensyn til organisasjonens helhetlige oppgaver og ansvar i veiledning med yrkesfaglærerstudenter og kolleger

 

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan igangsette og bidra til utvikling i profesjonsutøvelsen som lærer i yrkesutdanning, i profesjonsveiledning og i skole- og bedriftsorganisasjonen

  • kan analysere og forholde seg kritisk til forskning som gjelder profesjonsveiledning og formidle resultater fra eget og andres forsknings- og utviklingsarbeid

  • kan samarbeide med lærerutdanningsinstitusjon og bedrifter om utdanning, veiledning og utvikling

  • kan analysere og vurdere profesjonsutøvelse, veiledning og utvikling ut fra profesjonsetiske normer

Innhold og oppbygging

Innhold

Sentrale temaer i studiet er følgende:

  • Yrkesfaglærerprofesjonens kunnskapsbase og profesjonsetikk

  • Praksislærerens rolle i utdanning av yrkesfaglærere

  • Retningslinjer for veiledning av nyutdannede lærere

  • Analyse av læreplaner og kompetansekrav i yrkesfaglærerutdanning og yrkesutdanning

  • Analyse av praksisplaner

  • Profesjonsveiledning

  • Kommunikasjon og relasjonsbygging i veiledning

  • Ulike kunnskapsteoretiske perspektiver på veiledning

  • Organisasjon og organisasjonslæring i skole og bedrift; praktisk og handlingsrettet organisasjonsforståelse

  • Utvikling av samarbeid mellom lærerutdanningsinstitusjon og praksisfelt

  • Praksisbasert kunnskapsutvikling og forskning

  • Vitenskapsteori, metode og forskningsetikk relatert til forskning i yrkesfaglærerutdanning og yrkesutdanning

 

Oppbygging

Studiet er samlingsbassert og mellom samlingene vil det være nettbaserte aktiviteter. Studiet består av to emner, Profesjonskvalifisering – veiledning av studenter og nyutdannede lærere i yrkesutdanning 15 studiepoeng, og Profesjonsveiledning – Prosessveiledning for kvalitetsutvikling i yrkesutdanning og yrkesfaglærerutdanning 15 studiepoeng.

 

Innpasning i studier på masternivå

Studiet som helhet danner grunnlag for videre spesialisering i veiledning på master- og Ph.d.-nivå.

 

Kandidater som ønsker at studiet skal inngå som del av et masterstudium, må søke opptak til masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskrav som gjelder for det aktuelle masterstudiet. Det vil deretter kunne søkes om fritak for deler av masterstudiet på grunnlag av bestått studium i Kvalifisering av praksislærere i yrkesfaglige utdanningsprogram. Det er opp til den institusjonen som tilbyr masterstudiet å vurdere og fatte vedtak om eventuelt fritak. Søknad om fritak vurderes på individuell basis, etter gitte regler.

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet skal preges av studentaktiv deltakelse, dialog og variasjon i arbeidsmåter. Erfaringslæring inngår som en viktig del i utdanningen. Ulike typer veiledningsøvelser og veiledningsoppgaver er sentralt. Utviklingsarbeid på den enkeltes arbeidsplass, eventuelt i samarbeid med bedrifter eller lærerutdanningsinstitusjon vektlegges. Teoretiske perspektiver skal relateres systematisk til praktiske veilednings- og utviklingsoppgaver. Arbeidsmåtene skal bidra til å gi studentene et praktisk erfaringsgrunnlag og teoretisk innsikt som gjør at de kan utføre veiledningsoppgaver til beste for de som får veiledning.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskravene skal bidra til at læringsutbyttet for studiet blir ivaretatt og sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er), og vurderes til «godkjent/ikke godkjent». Arbeidskrav må være vurdert til godkjent før eksamen kan avlegges. Studenten kan omarbeide arbeidskravene èn gang.

 

Arbeidskrav i begge emner omfatter både teoretiske og praktiske arbeider. Se for øvrig beskrivelse av arbeidskrav under hvert enkelt emne

 

 

Obligatorisk tilstedeværelse

Utvikling av veilederkompetanse forutsetter samhandling med andre studenter og faglærere, samt utøvelse av praktiske oppgaver og øvelser. Veiledningskompetanse kan ikke tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Begge emnene har derfor krav om deltakelse i minimum 80 % av undervisningen. Studenter med mer enn 20 % fravær fra organiserte opplæringsaktiviteter i et emne får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær, dokumentert med for eksempel sykmelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter nærmere avtale med, og vurdering av emneansvarlig. I slike tilfeller må studentene selv ta kontakt med emneansvarlig

Vurdering og sensur

 

Emne 1 VEPRA6100

Profesjonskvalifisering: veiledning av studenter og nyutdannede lærere i yrkesutdanning

Vurderingsform: Semesteroppgave i gruppe. Omfang 5000 ord +/- 10 %, vurderes til bestått/ikke bestått

 

Emne 2: VEPRA6200

Profesjonsveiledning: Prosessveiledning for kvalitetsutvikling i yrkesutdanning og yrkesfaglærerutdanning

Vurderingsform: Prosjektoppgave, individuell. Omfang 3000 ord +/- 10 %, vurderes etter gradert karakter A - F

 

Det kan klages over karakterfastsetting og på formelle feil i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høyskoler, jf. forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

 

Studentens rettigheter og plikter ved ny/ utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuelt ny/utsatt eksamen i Studentweb. For nærmere informasjon om oppmelding til og tidspunkt for ny/utsatt eksamen, se universitetets nettsider.

Øvrig informasjon

Godkjent av Utdanningsutvalget ved LUI 21.06.2021