EPN

Videreutdanning i bibliotek- og informasjonsvitenskap (nettstudium) Programplan

Engelsk programnavn
Further Education in Library and Information Science (online)
Gjelder fra
2022 HØST
Studiepoeng
60 studiepoeng
Varighet
6 semestre
Programhistorikk

Innledning

Studiet gir yrkesrettet kompetanse som vil være nyttig for arbeid i bibliotek og andre virksomheter der organisering, gjenfinning og formidling av kultur og informasjon står sentralt.

Studiets emner bygger på en lang fagtradisjon som har søkt å gjøre kunnskaps- og kulturproduksjon mest mulig tilgjengelig gjennom utvikling av samlinger, informasjonssystemer og formidlingspraksiser. Vesentlig kompetanse innenfor bibliotek- og informasjonsvitenskap er i dag å kunne vurdere troverdighet og relevans i et enormt og digitalt medie- og informasjonslandskap, og å stimulere til en bred og mangfoldig bruk av kulturen gjennom aktiv formidling. Kunnskapen som studenten tilegner seg gjennom videreutdanningen, vil være relevant for arbeidsoppgaver i institusjoner med tydelige samfunnsoppdrag, basert på gjeldende kultur-, medie- og kunnskapspolitikk, men også i private virksomheter med behov for god og effektiv informasjonsflyt.

Videreutdanning i bibliotek- og informasjonsvitenskap (nettstudium) består av 60 studiepoeng sammensatt av valgfrie emner som tilbys i studieprogrammet.

Målgruppe

Studiet tilbys som et årsstudium og som enkeltstående emner.

Målgruppen for et fullført program på 60 studiepoeng er

  • kandidater som ønsker fleksibel nettbasert utdanning for å være relevante søkere til stillinger ved bibliotek.

  • kandidater som har høyere utdanning (minimum bachelor), men som mangler bibliotekspesifikke fag som kreves for stillinger i sektoren.

Målgruppen for enkeltstående emner er

  • tidligere kandidater med bibliotek- og informasjonsfaglig utdanning som ønsker faglig oppdatering og fornying

  • bibliotekansatte uten bibliotekfaglig utdanning som har behov for eller er interessert i videreutdanning i bibliotekspesifikke fag.

Opptakskrav

For opptak til studiet kreves generell studiekompetanse.

Søkere uten generell studiekompetanse kan vurderes på grunnlag av realkompetanse. Ved vurdering av realkompetanse gjelder generelle bestemmelser fra Retningslinjer for opptak på grunnlag av realkompetanse ved OsloMet - storbyuniversitetet. Som relevant yrkespraksis regnes arbeid i bibliotek eller beslektede institusjoner.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

En student med fullført årsstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap

  • har kunnskap om bibliotek- og informasjonsvitenskapens sentrale temaer, teorier, og problemstillinger

  • har kunnskap om hvordan norsk biblioteksektor er organisert

  • har kunnskap om hvilke samfunnsmandater og politiske føringer som ligger til grunn for norsk biblioteksektor

  • har kunnskap om hvordan kultur og informasjon organiseres, gjøres tilgjengelig og formidles i bibliotek og biblioteklignende virksomheter

Ferdigheter

En student med fullført årsstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap

  • behersker og kan anvende nye kunnskaper på praktiske og teoretiske problemstillinger innen bibliotek og annen kultur- og informasjonsvirksomhet

  • kan reflektere kritisk over tjenestetilbudet i bibliotek

Generell kompetanse

En student med fullført årsstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap

  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger og kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser innen fagområdet

  • kan følge kunnskapsutviklingen på fagfeltet og gjøre selvstendige og kritisk faglige vurderinger

  • kan formidle sentralt fagstoff gjennom skriftlige og muntlige sjangre

  • kan reflektere kritisk og etisk over egen profesjonsutøvelse

  • har beredskap til å møte forandringer i yrkeslivet

Innhold og oppbygging

Videreutdanning i bibliotek- og informasjonsvitenskap (nettstudium) består av emner tilsvarende 60 studiepoeng. Hvert emne er på 10 studiepoeng. Studentene melder seg hvert semester til de emnene som tilbys. Hvilke, og hvor mange emner som tilbys hvert semester vil variere.

Emneoversikt:

  • AKTF6000 Aktiv formidling

  • DIGF600 Digital formidling

  • Grunnleggende metadata

  • Entitetsorienterte metadata

  • Bibliotek og demokrati

  • Samskaping i biblioteksektoren

  • Søk og kildekritikk

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

1. semester

2. studieår

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet er nettbasert. Arbeidsformene veksler mellom videoforelesninger, samtaler, nettdiskusjoner, webinarer og selvstudium.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Omfanget på de enkelte arbeidskravene vil variere med oppgavens sjanger og tema, og er beskrevet nærmere i hver enkelt emneplan. Arbeidskravene er knyttet opp mot læringsutbyttebeskrivelsene og skal sikre at studentene får trening i teoretisk problemløsing og praktiske ferdigheter.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Vurdering og sensur

Vurdering og sensur skal foregå i samsvar med bestemmelsene om vurdering i Lov om universiteter og høyskoler (universitets- og høyskoleloven) og Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet. Hvert emne blir avsluttet med eksamen i ulike former.

Eksamensform vil variere i de ulike emnene. Nærmere beskrivelse av karakter- og vurderingsformer fremgår av den enkelte emneplan, i tillegg til beskrivelse av emnets sensorordning. Det benyttes både interne og eksterne sensorer på hver eksamen.

Til eksamen vil studentene kunne bli prøvet i alt stoff som er gjennomgått i undervisningen. Dette gjelder også stoff som ikke er dekket spesielt i pensum.

Kandidater som ikke har bestått en eksamen etter ny/utsatt eksamen, oppfordres til å følge undervisningen i emnet på nytt og gå opp til neste ordinære eksamen.