EPN

Videreutdanning i økonomisk rådgivning Programplan

Engelsk programnavn
Further education in financial counseling
Gjelder fra
2021 HØST
Studiepoeng
30 studiepoeng
Varighet
2 semestre
Programhistorikk

Innledning

Videreutdanning i økonomisk rådgivning er et fullfinansiert oppdrag for Arbeids- og velferdsdirektoratet.

Utdanningen gir innsikt i hva privatøkonomiske vansker og gjeldsproblemer er, og hva det innebærer for de som har slike problemer. Studenten får kunnskap om hvordan råd og veiledning kan hjelpe mennesker ut av slike problemer, og hvordan arbeide med gjeldsspørsmål og gjeldsordninger sammen med mennesker som har store økonomiske utfordringer.

Økonomisk rådgivning er et arbeidsfelt som krever kunnskap og ferdigheter fra flere fag, noe som er reflektert i studiet. Videreutdanningen inkluderer perspektiver fra økonomi, sosiologi, sosialt arbeid, veiledning, psykologi og juss. En like viktig del av kompetansen er ferdigheter i å møte mennesker i krise, og å være i stand til å gjennomføre gode veiledningsløp. Dessuten er kunnskap om og ferdigheter i å samarbeide med ulike samarbeidspartnere en forutsetning.

Målgruppe

Målgruppen er ansatte i NAV.

Opptakskrav

Opptakskravet er bachelorgrad eller likeverdig grad.

Læringsutbytte

Læringsutbyttebeskrivelsene i studiet er utformet i henhold til 1. syklus (bachelornivå) i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning. Kandidaten skal etter fullført studium ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten har kunnskap om

  • hvordan økonomiske problemer og gjeldsproblemer oppstår
  • politikk og institusjoner som påvirker gjeldsutvikling og privatøkonomi
  • juridisk metode
  • relevante lover omkring privatøkonomi og økonomisk rådgivning
  • sosialt arbeids metode som hjelpemiddel i økonomisk rådgivning
  • veiledning, rådgivning og forhandling
  • forebygging og hjelp til selvhjelp

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • møte mennesker i pressede situasjoner og bidra til dialog
  • etablere og vedlikeholde dialog mellom kreditorer og skyldner
  • produsere framstillinger av saksforhold og drive korrespondanse med kreditorer, samarbeidspartnere og brukere
  • lede samarbeidsprosesser med bruker, kreditorer og andre aktuelle deltakere
  • drive informasjonsarbeid og opplæring i privatøkonomiske spørsmål med sikte på å forhindre utvikling av gjeldsproblemer

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan forstå og reflektere kritisk over økonomisk rådgivning som tjeneste i forhold til de behov brukere har og de rettigheter som er nedfelt i lovverk
  • kan reflektere over etiske problemstillingen i tilknytting til økonomisk rådgivning

Innhold og oppbygging

Studiet består av to emner á 15 studiepoeng som vist i oversikten nedenfor.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

2. semester

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen går over to semestre der hvert semester inneholder ett emne. Hvert emne består av 3 samlinger over 3 dager.

Undervisningen veksler mellom forelesninger på OsloMet, digitale forelesninger, seminarer, praktiske øvelser, gruppearbeid og veiledning.

OsloMet bruker Canvas som læringsplattform. Canvas er en skybasert læringsplattform som åpner for studentaktive arbeids- og undervisningsformer, og er universitetets kommunikasjonskanal ut mot studentene. Studentene skal ta i bruk sin egen arbeidsplass som læringsarena gjennom studiet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er arbeidskrav i begge emnene; VØR6000 og VØR6100. Arbeidskravet er en skriftlig gruppeoppgave med et omfang på 3000 ord. I tillegg skal hver gruppe lese en annen gruppes oppgave og gi skriftlig og muntlig tilbakemelding. For å kunne framstille seg til eksamen må arbeidskravet være godkjent.

Vurdering og sensur

Vurdering og sensur skal foregå i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studentene plikter å sette seg inn i gjeldende regler. Vurderingsform og arbeidskrav er nærmere beskrevet under det enkelte emne. En forutsetning for å kunne framstille seg til eksamen er at studenten har fått godkjent arbeidskrav.

Som vurderingsuttrykk brukes en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, jf. lov om universiteter og høyskoler § 3-9 (6). Det benyttes intern og ekstern sensor på hver eksamen. Studenter som har gyldig fravær på eksamen eller ikke består eksamen, har rett til ny/utsatt eksamen.

Studenten har rett til begrunnelse og rett til å klage på karakterfastsetting og/eller formelle feil ved eksamen, i samsvar med lov om universiteter og høyskoler §§ 5-2 og 5-3.