EPN

Praktisk fagopplæring i bedrift Programplan

Engelsk programnavn
Facilitating workplace learning for apprentices
Gjelder fra
2021 VÅR
Studiepoeng
2.5 studiepoeng
Varighet
1 semester
Programhistorikk

Innledning

Emnet er etablert som et tiltak for permitterte og arbeidsledige som følge av koronapandemien og skal gi kompetanse i å planlegge, gjennomføre og vurdere god praktisk fagopplæring for lærlinger i bedrift.

Målgruppe

Målgruppen for emnet er primært arbeidsledige og permitterte som ønsker å utvikle og bli bevisste på egne muligheter og jobbmestring for seg selv eller andre. Emnet er tilrettelagt for personer som er ansvarlig for eller har (direkte) opplæringsansvar for lærlinger. Emnet er særlig aktuelt for arbeidstakere som er i omstilling i arbeidsliv og/eller studier i forbindelse med koronapandemien

Opptakskrav

Opptakskravet er generell studiekompetanse eller tilsvarende realkompetanse

 

Følgende krav må oppfylles for å være kvalifisert realkompetansesøker:

1. Søkere må være 25 år eller eldre i opptaksåret og kan ikke ha generell studiekompetanse. Søkere må dokumentere ett av følgende:

• fagbrev eller tilsvarende, og minimum to års relevant yrkespraksis;

• minimum fem års relevant yrkespraksis. Inntil to av de fem årene kan erstattes av relevant ulønnet arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller liknende

 

2. Søkere må ha tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) til å kunne gjennomføre studiet. Faget norsk (eller annet nordisk språk) skal bestå av minimum 112 årstimer fra videregående opplæring eller tilsvarende, bestått med karakteren 2 eller bedre. Alternativt kan kravet til norsk dokumenteres med en attest fra arbeidsgiver som beskriver hvordan søkeren på en tilfredsstillende måte har brukt norsk skriftlig og muntlig (eller annet nordisk språk) som en vesentlig del av sitt arbeid. Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere at de oppfyller krav til norsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse, i henhold til krav i forskrift om opptak til høyere utdanning.

 

Relevant deltidsarbeid av ulikt omfang og lengde kan regnes om til heltid, etter gjeldende regelverk.

Studenten må disponere PC med bredbåndstilknytning og ha erfaring fra bruk av nettleser og Microsoft Word og PowerPoint

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

  • Har kunnskap om yrkespedagogiske og yrkesdidaktiske prinsipper

  • Har kunnskap om planlegging av praktisk fagopplæring for lærlinger

  • Har kunnskap om vurdering av fagopplæring for lærlinger

 

Ferdigheter

  • Kan begrunne praktisk opplæring for lærlinger i bedrift ut fra yrkespedagogiske og yrkesdidaktiske prinsipper

  • Kan planlegge praktisk fagopplæring i bedrift med objektive og skjønnsmessige vurderingskriterier

 

Generell kompetanse

  • Kan gjennomføre planlagt praktisk fagopplæring for lærlinger i bedrift

  • Kan anvende yrkespedagogiske og yrkesdidaktiske prinsipper i opplæringen

  • Kan utføre og faglig begrunne underveis- og sluttvurdering av praktisk fagopplæring for lærlinger i bedrift

Innhold og oppbygging

Temaer som inngår i emnet

  1. Hva er yrkespedagogiske og yrkesdidaktiske prinsipper?

    • Gjennomgang og begreps forklaring/avklaring

 

  1. Hvordan planlegge for god fagopplæring for lærlinger i bedrift?

    • Gjennomgang av læreplan på Vg3 -opplæring i bedrift

    • Planlegging, gjennomføring og vurdering av praktisk opplæring for lærlinger

    • Ungdomskultur og arbeidsplasser som læringsmiljø

 

  1. Hvordan utføre god praktisk fagopplæring av lærlinger i bedrift?

    • Motivasjon, kommunikasjon og samarbeidslæring

    • Erfaringsbasert læring

    • Veiledning i arbeids – og læringsprosesser

    • Opplæring og utvikling av produktivitet

 

  1. Hvordan utføre god vurderingspraksis som styrker lærlingers læring i bedrift?

    • Observasjon og tilbakemelding

    • Underveis og sluttvurdering av arbeidsoppdrag

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

1. semester

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen er rene nettsamlinger med bruk av videokonferanseplattformen Zoom. Studentene vil bli utfordret på å utnytte systemer som de har tilgang til i arbeidssituasjonen og som de kan bruke i daglig arbeid med fagopplæring i bedrift.

Det blir undervisning direkte i videokonferanse med innlagte gruppeoppgaver, lesing av fagstoff, bruk av egen praksis i læringsnotater og oppgaver. Deltakerne vil få individuell tilbakemelding og vurdering på læringsnotat (skrift, video og eller lyd). Deltakerne får en formativ vurdering og det blir gitt en endelig karakter ut fra sluttkompetansen.

Internasjonalisering

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

 

Arbeidskravene vil ta utgangspunkt i reelle problemstillinger fra egen arbeidsplass (tidligere eller nåværende) og skal danne grunnlag for å heve deltakers kompetanse på aktuelle områder. Det tilbys veiledning på arbeidskrav som avtales mellom student og lærer.

 

Følgende arbeidskrav må være levert før eksamen kan avlegges:

 

Arbeidskrav 1

Individuell dokumentasjon (skrift, video og eller lyd) som beskriver planlegging av egen opplæring for lærlinger i bedrift.

 

Omfang: 400 ord +/- 10 % dersom arbeidet leveres skriftlig eller tilsvarende 5-10 min video/lyd

 

 

Arbeidskrav 2

Individuell dokumentasjon (skrift, video og eller lyd) som beskriver gjennomføring av egen praktisk opplæring for lærlinger i bedrift. Omfang: 400 ord +/- 10 % dersom arbeidet leveres skriftlig eller tilsvarende 5-10 min video/lyd

 

 

 

Arbeidskrav 3

Individuell dokumentasjon (skrift, video og eller lyd), som beskriver egen vurderingspraksis som del av opplæring for lærlinger i bedrift. Omfang: 400 ord +/- 10 % dersom arbeidet leveres skriftlig eller tilsvarende 5-10 min video/lyd

 

 

 

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes kun ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 100 % tilstedeværelse på nettsamlingene. Ved sykdom el. må dette dokumenteres ved f.eks legeerklæring, dokumentert fravær utover 20 % må kompenseres med et skriftlig arbeid etter avtale med faglærer.

Vurdering og sensur

Mappeeksamen: Individuell dokumentasjon (skrift, video og eller lyd) som beskriver egen læring i løpet av emnet og fra de tre arbeidskravene. Omfang: 400 ord +/- 10 % dersom arbeidet leveres skriftlig eller tilsvarende 5-10 min video/lyd. De tre arbeidskravene skal inngå i mappen.

 

Ny/utsatt eksamen

  • Ved ny og utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av eksamensmappen.

  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått

 

Hjelpemidler ved eksamen Alle hjelpemidler er tillatt.

 

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.

Øvrig informasjon