Studieinfo programplan SP2SO 2021 HØST
Spesialpedagogikk 2 Programplan
- Engelsk programnavn
- Special Needs and Inclusive Education 2
- Gjelder fra
- 2021 HØST
- Studiepoeng
- 30 studiepoeng
- Varighet
- 2 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Spesialpedagogikk 2 (oppdrag) (30 studiepoeng) er en del av den nasjonale strategien for videreutdanning av lærere – Kompetanse for kvalitet – og gjennomføres på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Innholdet i studiet bygger videre på emner innenfor spesialpedagogikk 1 eller tilsvarende spesialpedagogiske fag med omfang på minimum 30 studiepoeng. Studietilbudet fordyper seg innenfor det psykososiale vanskeområdet, rådgivning og innovasjonsarbeid i skolen.
Studiet er delt i to emner som fokuserer på henholdsvis psykososiale vansker i individ- og systemperspektiv, og rådgivning og endringsarbeid i skolen. Felles for begge emnene er fokuset på miljøets påvirkning på individet, og hvordan fagpersoner kan forstå og møte ulike atferdsuttrykk.
Spesialpedagogikk 2 (oppdrag) er et erfaringsbasert studium som tar utgangspunkt i studentenes erfaringer fra et mangfoldig klasserom. Studiets formål er å styrke deltakernes kompetanse og profesjonalitet i å utvikle og forbedre skolens spesialpedagogiske praksis. Målet er at elever med særskilte behov og spesialundervisning får opplæring av høy kvalitet og opplever et inkluderende læringsmiljø. Studentene skal bruke sin kompetanse til å drive endringsarbeid på individ- og systemnivå på egen arbeidsplass og må derfor forholde seg til skolens praksiser, strukturer og skolens samlede læringsmiljø.
Målgruppe
Målgruppen for studiet er lærere i grunnskolen og videregående opplæring, lærere som underviser voksne på disse nivåene, og lærere i kulturskoler.
Opptakskrav
Opptakskrav er godkjent lærerutdanning og minimum 30 studiepoeng i spesialpedagogikk 1 eller tilsvarende spesialpedagogiske emner. Søkere med bestått førskole- eller barnehagelærerutdanning må i tillegg ha 60 studiepoeng i pedagogisk arbeid på småskoletrinnet (PAPS) eller grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring, med fordypning i matematikk og norsk, trinn 1–4 (GLSM). Studenter som innvilges studieplass, må være i arbeid som lærer i studieperioden. Dette dokumenteres med en bekreftelse fra arbeidsgiver.
Læringsutbytte
Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har bred kunnskap om spesialpedagogikk som fag- og forskningsfelt, samt etiske utfordringer i spesialpedagogisk arbeid
- har kunnskap om ulike perspektiver på psykososiale vansker og hvordan slike vansker kan forebygges og avhjelpes
- har kunnskap om rådgivning, samarbeid og utviklingsarbeid i skolen
Ferdigheter
Kandidaten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere spesialpedagogiske tiltak basert på relevante kartleggingsmetoder, for å forebygge og/eller avhjelpe psykososiale vansker
- kan kritisk anvende rådgivningsferdigheter i spesialpedagogisk arbeid på individ og systemnivå
- kan innhente og reflektere over oppdatert spesialpedagogisk fag- og forskningslitteratur på en strukturert måte, og kritisk vurdere kvalitet, samt praktisk relevans
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan planlegge og anvende sine kunnskaper og ferdigheter i arbeid over tid for å inkludere barn og unge med særskilte behov, alene og som deltaker i en gruppe
- kan vurdere og gjennomføre kompetanse- og organisasjonsutvikling i skolen, og har evne til kritisk refleksjon over egen rolle og utvikling som profesjonsutøver
- har innsikt omkring etiske utfordringer, problemstillinger og dilemmaer i spesialpedagogisk arbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Samlingene vil bygge på temaforelesninger og studentaktive studieformer med refleksjon og erfaringsdeling rundt praksisrelaterte arbeidskrav, samt praktiske øvelser. Mellom samlingene vil studentene arbeide med arbeidskrav på eget arbeidssted.
Arbeidsformene er en viktig del av studiet, og skal bidra til studentenes faglige og personlige utvikling og økt refleksjonsnivå. Arbeidsformene varierer mellom:
- Forelesninger
- Arbeid i læringsgrupper
- Gi og motta veiledning ved egentrening individuelt og i grupper
- Skriftlige oppgaver
- Arbeid med kasusoppgaver
- Studentfremlegg
Praksisstudier
Studiet inkluderer ikke veiledet praksisopplæring.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til ”Godkjent” eller ”Ikke godkjent”. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen ”Ikke godkjent”, har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.
Studentene vil gjennomføre to arbeidskrav per semester, samt gruppeeksamen på høsten og individuell mappeeksamen på våren. I arbeidskravene vil det inngå kunnskapsdeling i eget kollegium og utprøving av ny faglig kunnskap. Alle arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges.
Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Studietilbudet er samlingsbasert med tre samlinger i høstsemesteret og tre samlinger i vårsemesteret. Hver samling går over to dager, og det forutsettes at studentene arbeider selvstendig med studiene mellom samlingene, blant annet gjennom refleksjonsoppgaver og aktivt arbeid med pensumlitteratur.
Ettersom studiet har et praksis- og utviklingsorientert fokus, med vekt på studentenes egne erfaringer, er det et krav om 80% tilstedeværelse hvert semester for å kunne avlegge eksamen. Ved fravær innenfor 20% vil studentene pålegges skriftlig arbeid som kompensasjon for fraværet. Udokumentert fravær som overskrider 20% medfører at studenten ikke får avlegge eksamen.
Vurdering og sensur
Høst. Emne 1: SP2S6100 Psykososiale vansker i individ- og systemperspektiv. Prosjektoppgave i gruppe. Bestått/ikke bestått-
Vår. Emne 2: SP2S6200 Rådgivning og endringsarbeid i skolen. Individuell mappeeksamen. Gradert karakter A-F.
Øvrig informasjon
Programplan for spesialpedagogikk 2 (oppdrag)
Special Needs and Inclusive Education 2
30 studiepoeng. Videreutdanning, deltid
Studieprogramkode: SP2SO
Emnekoder: emne 1 SP2S6100; emne 2 SP2S6200
Godkjent av utdanningsutvalget 16.03.2020 Gjeldende fra høstsemester 2020
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier Institutt for yrkesfaglærerutdanning