EPN

Norsk som andrespråk for lærere i voksenopplæringen Programplan

Engelsk programnavn
Norwegian as a Second Language for Teachers in Adult Education
Gjelder fra
2023 HØST
Studiepoeng
30 studiepoeng
Varighet
2 semestre
Programhistorikk

Innledning

Videreutdanningen Norsk som andrespråk for lærere i voksenopplæringen skal bidra til å gi formell kompetanse til å undervise i norsk som andrespråk, i tråd med formålet i Lov om integrering gjennom opplæring, utdanning og arbeid (Integreringsloven).

Videreutdanningen er på bachelornivå og skal gi lærerne økt innsikt i språkets form-, innholds- og bruksside samt et faglig grunnlag for didaktisk refleksjon og utvikling av kunnskap om andrespråkslæring og undervisning i andrespråk. Hensikten er å dyktiggjøre lærerne til å ta adekvate pedagogiske og metodiske avgjørelser som både vil anerkjenne innvandrernes medbrakte kompetanse og å bidra til at de oppøver kritisk holdning til egen språklig formidling samt lærer å bruke det norske språket som redskap for videre læring og utvikling.

Målgruppe

Målgruppen for studiet er lærere som underviser voksne innvandrere i norsk etter læreplan i norsk for voksne innvandrere. Disse lærerne vil prioriteres ved opptak, men studiet vil også, ved ledig kapasitet, være åpent for lærere som underviser voksne innvandrere i norsk i grunnskolen/ Forberedende voksenopplæring (FVO), videregående opplæring, arbeidsmarkedsbedrifter, studieforbund, Kompetansepluss eller liknende.

Opptakskrav

Følgende krav må oppfylles for å være kvalifisert søker:

Prioritet 1

  • Godkjent lærerutdanning som kvalifiserer for undervisning i skolen

  • Ansettelse som lærer i norsk i voksenopplæringen, etter Læreplanen i norsk for voksne innvandrere.

 

 

Prioritet 2 (ved ledig kapasitet etter prioritet 1)

  • Godkjent lærerutdanning som kvalifiserer for undervisning i skolen

  • Lærer som underviser voksne innvandrere i norsk i grunnskolen/Forberedende voksenopplæring (FVO), videregående opplæring, arbeidsmarkedsbedrifter, studieforbund, Kompetansepluss eller liknende.

 

Vitnemål og attest som bekrefter ansettelsesforholdet, må vedlegges.

 

Søkere rangeres etter karakterpoeng i lærerutdanningen.

 

 

 

 

 

Læringsutbytte

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om det norske språkets struktur med vekt på funksjonell språkbruk

  • har kunnskap om andrespråksteorier og flerspråklighet

  • har kunnskap om lese- og skriveteorier

  • har kunnskap om hvordan språk og språklig formidling brukes og endres etter formål, målgruppe og kontekster, både i skriftlig og muntlig form

  • har kunnskap om kjennetegn ved ulike sjangre og teksttyper i samfunn og arbeidsliv

  • har kunnskap om andrespråkspedagogikk og -didaktikk

 

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan implementere språklige og metaspråklige dimensjoner i den ordinære fagundervisningen

  • kan veilede elever i deres språkutvikling og tekstbruk

  • kan veilede elever om hvordan kultur, verdier, makt og stemmer realiseres gjennom ulike tekstlige modaliteter og praktiske arbeids- og livssituasjoner

  • kan vise hvordan språket brukes på en kvalifisert måte i arbeid og hverdagsliv

  • kan ta i bruk ulike språklige veiledningsstrategier i lesing og skriving

 

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan gjennomføre og begrunne egne didaktiske valg i opplæringen av voksne innvandrere

  • kan bidra til flerspråklige og flerkulturelle perspektiv i opplæringen

  • har kunnskap om og innsikt i voksnes andrespråkslæring og utvikling

Innhold og oppbygging

Studiet omfatter følgende temaer/elementer:

  • Norsk språkstruktur og hvordan norsk språk er i sammenligning med andre språk

  • Sentrale kjennetegn ved andrespråkslæring og flerspråklighetsutvikling

  • Sosiale og menneskelige aspekter i andrespråkslæring, for eksempel motivasjon, holdninger, alder og liknende

  • Didaktikk knyttet til undervisning i norsk som andrespråk

  • Det europeiske rammeverket for språk, læreplan i norsk for voksne innvandrere og andre relevante styringsdokumenter

 

Studietilbudet er på 30 studiepoeng og består av to emner på 15 studiepoeng hver. Emne 1 tilbys i høstsemesteret og emne 2 tilbys vårsemesteret.

Studiet er samlingsbassert med en kombinasjon av fysiske og digitale samlinger. I hvert semester er det tre samlinger av to dagers varighet.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

1. semester

2. semester

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet består av samlinger som kombinerer forelesninger og andre pedagogiske arbeidsformer. Disse eksemplifiserer teorier i praksis og muliggjør studentaktive bidrag og refleksjoner over didaktiske valg knyttet til lesing og skriving på andrespråket. Mellom samlingene forutsettes det at studentene arbeider selvstendig med teoretiske og didaktiske problemstillinger.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav skal bidra til å sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen og skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak fra arbeidskrav.

Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/ utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til «Godkjent» eller «Ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «Ikke godkjent», har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet i med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.

 

Krav om obligatorisk tilstedeværelse

Studietilbudet er et samlingsbassert deltidsstudium. Det forutsettes at studentene arbeider selvstendig med studiene mellom samlingene, blant annet gjennom arbeidskrav, refleksjonsoppgaver og aktivt arbeid med pensumlitteratur.

Ettersom studiet legger vekt på studentenes egne erfaringer, er det et krav om 80 % tilstedeværelse på samlingene i hvert emne for å kunne avlegge eksamen. Fravær ut over 20% kan unntaksvis, og etter en faglig vurdering, kompenseres med en skriftlig oppgave. I løpet av studiet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.

Vurdering og sensur

Første semester

  • Emne 1: Grunnleggende språkkompetanse

  • Vurderingsform: Individuell hjemmeeksamen (3 dager)

  • Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått

  • Antall studiepoeng: 15

 

Andre semester

  • Emne 2: Didaktikk og språk i bruk

  • Vurderingsform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn (6 timer)

  • Vurderingsuttrykk: A-F

  • Antall studiepoeng: 15

 

Nærmere detaljer om vurdering og eksamen finnes i emneplanene

Øvrig informasjon

Godkjent på fullmakt av Prodekan for utdanning 18.04.2023