EPN

Masterstudium i ledelse, erfaringsbasert Programplan

Engelsk programnavn
Executive Master of Management
Gjelder fra
2021 HØST
Studiepoeng
90 studiepoeng
Varighet
6 semestre
Programhistorikk

Innledning

Master i ledelse (Executive Master of Management) er en masterutdanning innen økonomi og ledelse, og er for personer som ønsker å utvikle sin kompetanse innen ledelsesfag. Studiet bygger på erfaringene studentene har fra arbeidslivet, og orienterer seg mot praksisfeltet. Studiet er et erfaringsbasert masterstudium på 90 studiepoeng, og er normalt et deltidsstudium over tre år.

 

En erfaringsbasert master i ledelse er for alle som ønsker mer ansvar og en lederposisjon. Den gir en bred og avansert innsikt i det økonomisk-administrative fagområdet, og på den måten bidrar utdanningen til å skape gode ledere på alle plan i ulike bransjer.

Det er tre obligatoriske emner i studiet, benevnt som basisemner: «Perspektiver på ledelse», «Organisering gjennom samhandling» og «Strategiprosess». I tillegg tilbys det flere valgemner innen ledelse som studentene kan velge blant. Disse valgemnene kan gjennom ulike kombinasjoner utgjøre en spesialisering. Studenter som har tatt annen relevant lederutdanning på masternivå, kan søke om å få inntil 30 studiepoeng innpasset i mastergraden til erstatning for valgemnene. Studiet avsluttes med en selvvalgt masteroppgave på 30 studiepoeng.

 

Mastergraden oppnås i samsvar med forskrift om krav til mastergrad § 5.

Studiet leder frem til graden master i ledelse, på engelsk Executive Master of Management.

Målgruppe

Målgruppen for studiet er ledere eller kommende ledere i virksomheter fra ulike sektorer og bransjer.

Opptakskrav

Opptak skjer i henhold til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.

 

Kravet for opptak til masterprogrammet er bachelorgrad, eller annen likeverdig grad. I tillegg kreves det 3 års relevant yrkespraksis. Med relevant yrkespraksis menes arbeidserfaring innen ledelse, saksbehandling, utredningsarbeid, organisasjonsstyring og prosjektstyring.

 

Søkere må ha karaktersnitt C eller bedre i det faglige grunnlaget for opptak.

 

For opptak til enkeltemner gjelder de samme opptakskravene med unntak av krav om karaktersnitt C eller bedre.

Læringsutbytte

Læringsutbyttebeskrivelsene i studiet er utformet i henhold til 2. syklus (masternivå) i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning. Kandidaten skal etter fullført studium ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Kandidaten har inngående kunnskap om

 

  • Ledelse, organisering og organisasjonsutvikling

  • Økonomiske og administrative aspekter ved beslutninger

  • Utredningsmetodikk, både i offentlig, frivillig og privat kontekst

 

Ferdigheter

Kandidaten har ferdigheter til å

 

  • Organisere, utvikle og lede organisasjoner

  • Gjennomføre selvstendig analysearbeid

  • Analysere økonomisk-administrative problemstillinger

 

Generell kompetanse

Kandidaten kan

 

  • Analysere avanserte økonomisk-administrative problemstillinger

  • Utføre avansert utredningsarbeid på selvstendig basis

  • Kommunisere økonomisk-administrative problemstillinger, analyser og konklusjoner til både spesialister og til allmennheten

  • Bidra til nytenkning i innovasjonsprosesser, organisasjonsmessig design og endringsprosesser i både offentlige, private og frivillige organisasjoner

  • Analysere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger

Innhold og oppbygging

Det er lagt til rette for studier på deltid, men med valgfri progresjon. Det vil si at emnene kan tas uavhengig av hverandre.

Masterprogrammet inneholder tre deler på til sammen 90 studiepoeng. 30 studiepoeng obligatoriske basisemner (3 emner hver på 10 studiepoeng), 30 studiepoeng valgfrie emner (3 emner hver på 10 studiepoeng) og en masteroppgave på 30 studiepoeng. Det anbefales at basisemner gjennomføres før de øvrige emnene, men emnene kan gjennomføres i den rekkefølgen studenten selv ønsker.

 

De tre obligatoriske basisemnene gir en bred forståelse og innsikt i fagfeltet organisasjon og ledelse med utgangspunkt i lederfunksjonen og tar utgangspunkt i at studentene har med seg egne praktiske erfaringer inn i studiet.

Valgemnene gir grunnlag for faglig fordypning innen ledelse i organisasjoner. Studentene kan velge fritt mellom de ulike emnene som tilbys innenfor studieprogrammet. For at mastergraden skal gi grunnlag for spesialisering, må foruten tema for masteroppgaven, også minst 20 studiepoeng innenfor nærmere angitte spesialiseringer gjennomføres. Det blir kunngjort nærmere hvilke spesialiseringer som kan tas. Foreløpig er det en spesialisering som tilbys: Prosjektledelse (hvor Prosjektledelse 1 og prosjektledelse 2 inngår).

 

Studenter som har tatt Rektorutdanningen eller Styrerutdanningen ved OsloMet kan få denne innpasset i sin helhet som valgemner. Også studenter med annen lederutdanning på masternivå kan søke om å få innpasset denne som valgemner.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

2. studieår

3. semester

3. studieår

6. semester

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet er innrettet slik at studentene skal kunne gjennomføre det på deltid ved siden av jobb. Det innebærer at det for noen emner vil være samlingsbasert med digitale gjennomføringsmåter i tillegg. Noen av emnene vil kunne ha en heldigital gjennomføring uten bruk av fysiske samlinger. Under samlingene blir det brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner og case-studier. Det forventes at studentene møter på alle samlinger og forelesninger, og deltar aktivt i undervisningen. Studentene har ulik utdanningsbakgrunn og yrkeserfaring. Ved at de deler sine erfaringer og sin faglige kompetanse med hverandre, blir dette en ressurs for gjensidig læring.

Internasjonalisering

Masterstudiet skal bidra til å øke studentenes kompetanse i å forstå internasjonale forhold og perspektiver innen ledelse. Deler av pensum er på engelsk, med modeller og eksempler fra ulike land. Minimum ett emne tilbys også på engelsk. Det jobbes i tillegg med å kunne tilby virtuelle emner ved OsloMets samarbeidsinstitusjoner som alternativ til ett eller flere av valgemnene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter er beskrevet i hver enkelt emneplan. Det vil i god tid før hver enkelt gjennomføring av emnene, bli presisert mer omkring innhold, omfang og rammer knyttet til dette. Det vil være ulike former knyttet til både skriftlige oppgaver, muntlige presentasjoner og/eller obligatorisk deltagelse som må være godkjente for at man skal kunne få avlegge eksamen.

Vurdering og sensur

Vurdering og sensur foregår i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 1. april 2005 nr.15 om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.

 

Som vurderingsuttrykk brukes i hovedsaken gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, mens det for noen av valgemnene brukes bestått/ikke bestått, jf. lov om universiteter og høyskoler § 3-9 (6). Nærmere beskrivelse av karakter- og vurderingsformer, og sensorordning ligger under det enkelte emnet. Studenten har rett til begrunnelse og rett til å klage på karakterfastsetting og/eller formelle feil ved eksamen, i samsvar med lov om universiteter og høyskoler § 5-3.

 

Studenter som kun tar enkeltemner, vil etter endt emne kunne hente ut resultater i Vitnemålsportalen. Studenter som fullfører hele masterstudiet, vil på samme måte få vitnemål med alle sluttkarakterer på de emnene som danner grunnlag for graden i Vitnemålsportalen.