Studieinfo programplan MLED 2021 HØST
Masterstudium i ledelse, erfaringsbasert Programplan
- Engelsk programnavn
- Executive Master of Management
- Gjelder fra
- 2021 HØST
- Studiepoeng
- 90 studiepoeng
- Varighet
- 6 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Master i ledelse (Executive Master of Management) er en masterutdanning innen økonomi og ledelse, og er for personer som ønsker å utvikle sin kompetanse innen ledelsesfag. Studiet bygger på erfaringene studentene har fra arbeidslivet, og orienterer seg mot praksisfeltet. Studiet er et erfaringsbasert masterstudium på 90 studiepoeng, og er normalt et deltidsstudium over tre år.
En erfaringsbasert master i ledelse er for alle som ønsker mer ansvar og en lederposisjon. Den gir en bred og avansert innsikt i det økonomisk-administrative fagområdet, og på den måten bidrar utdanningen til å skape gode ledere på alle plan i ulike bransjer.
Det er tre obligatoriske emner i studiet, benevnt som basisemner: «Perspektiver på ledelse», «Organisering gjennom samhandling» og «Strategiprosess». I tillegg tilbys det flere valgemner innen ledelse som studentene kan velge blant. Disse valgemnene kan gjennom ulike kombinasjoner utgjøre en spesialisering. Studenter som har tatt annen relevant lederutdanning på masternivå, kan søke om å få inntil 30 studiepoeng innpasset i mastergraden til erstatning for valgemnene. Studiet avsluttes med en selvvalgt masteroppgave på 30 studiepoeng.
Mastergraden oppnås i samsvar med forskrift om krav til mastergrad § 5.
Studiet leder frem til graden master i ledelse, på engelsk Executive Master of Management.
Målgruppe
Målgruppen for studiet er ledere eller kommende ledere i virksomheter fra ulike sektorer og bransjer.
Opptakskrav
Opptak skjer i henhold til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Kravet for opptak til masterprogrammet er bachelorgrad, eller annen likeverdig grad. I tillegg kreves det 3 års relevant yrkespraksis. Med relevant yrkespraksis menes arbeidserfaring innen ledelse, saksbehandling, utredningsarbeid, organisasjonsstyring og prosjektstyring.
Søkere må ha karaktersnitt C eller bedre i det faglige grunnlaget for opptak.
For opptak til enkeltemner gjelder de samme opptakskravene med unntak av krav om karaktersnitt C eller bedre.
Læringsutbytte
Læringsutbyttebeskrivelsene i studiet er utformet i henhold til 2. syklus (masternivå) i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning. Kandidaten skal etter fullført studium ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten har inngående kunnskap om
-
Ledelse, organisering og organisasjonsutvikling
-
Økonomiske og administrative aspekter ved beslutninger
-
Utredningsmetodikk, både i offentlig, frivillig og privat kontekst
Ferdigheter
Kandidaten har ferdigheter til å
-
Organisere, utvikle og lede organisasjoner
-
Gjennomføre selvstendig analysearbeid
-
Analysere økonomisk-administrative problemstillinger
Generell kompetanse
Kandidaten kan
-
Analysere avanserte økonomisk-administrative problemstillinger
-
Utføre avansert utredningsarbeid på selvstendig basis
-
Kommunisere økonomisk-administrative problemstillinger, analyser og konklusjoner til både spesialister og til allmennheten
-
Bidra til nytenkning i innovasjonsprosesser, organisasjonsmessig design og endringsprosesser i både offentlige, private og frivillige organisasjoner
-
Analysere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
Arbeids- og undervisningsformer
Studiet er innrettet slik at studentene skal kunne gjennomføre det på deltid ved siden av jobb. Det innebærer at det for noen emner vil være samlingsbasert med digitale gjennomføringsmåter i tillegg. Noen av emnene vil kunne ha en heldigital gjennomføring uten bruk av fysiske samlinger. Under samlingene blir det brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner og case-studier. Det forventes at studentene møter på alle samlinger og forelesninger, og deltar aktivt i undervisningen. Studentene har ulik utdanningsbakgrunn og yrkeserfaring. Ved at de deler sine erfaringer og sin faglige kompetanse med hverandre, blir dette en ressurs for gjensidig læring.
Internasjonalisering
Masterstudiet skal bidra til å øke studentenes kompetanse i å forstå internasjonale forhold og perspektiver innen ledelse. Deler av pensum er på engelsk, med modeller og eksempler fra ulike land. Minimum ett emne tilbys også på engelsk. Det jobbes i tillegg med å kunne tilby virtuelle emner ved OsloMets samarbeidsinstitusjoner som alternativ til ett eller flere av valgemnene.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter er beskrevet i hver enkelt emneplan. Det vil i god tid før hver enkelt gjennomføring av emnene, bli presisert mer omkring innhold, omfang og rammer knyttet til dette. Det vil være ulike former knyttet til både skriftlige oppgaver, muntlige presentasjoner og/eller obligatorisk deltagelse som må være godkjente for at man skal kunne få avlegge eksamen.
Vurdering og sensur
Vurdering og sensur foregår i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 1. april 2005 nr.15 om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Som vurderingsuttrykk brukes i hovedsaken gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, mens det for noen av valgemnene brukes bestått/ikke bestått, jf. lov om universiteter og høyskoler § 3-9 (6). Nærmere beskrivelse av karakter- og vurderingsformer, og sensorordning ligger under det enkelte emnet. Studenten har rett til begrunnelse og rett til å klage på karakterfastsetting og/eller formelle feil ved eksamen, i samsvar med lov om universiteter og høyskoler § 5-3.
Studenter som kun tar enkeltemner, vil etter endt emne kunne hente ut resultater i Vitnemålsportalen. Studenter som fullfører hele masterstudiet, vil på samme måte få vitnemål med alle sluttkarakterer på de emnene som danner grunnlag for graden i Vitnemålsportalen.