EPN

Lærerspesialistutdanning i norsk for trinn 1–10 Programplan

Engelsk programnavn
Teacher Specialist in Norwegian, Level 1–10
Gjelder fra
2022 HØST
Studiepoeng
60 studiepoeng
Varighet
4 semestre
Programhistorikk

Innledning

Lærerspesialistutdanning i norsk for 1.-10. trinn skal videreutvikle kompetansen i norsk og norskdidaktikk hos lærere som allerede jobber i skolen, samtidig som studiet skal gjøre dem rustet til å utøve en faglig lederrolle innen lese- og skriveopplæringen i skolen.

Studietilbudet består totalt av fire emner à 15 studiepoeng. Studietilbudet er en videreutdanning på mastergradsnivå. Kandidater som ønsker at studiet i lærerspesialistutdanning i norsk for 1.-10. trinn skal kunne inngå som del av et masterstudium, må søke om opptak til dette masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskrav som gjelder for det aktuelle masterstudiet (inkludert karakterkrav). Det vil deretter kunne søkes om fritak for deler av masterstudiet på grunnlag av bestått studium i lærerspesialistutdanning i norsk for 1.-10. trinn. Det er opp til den institusjonen som tilbyr masterstudiet å vurdere og fatte vedtak om eventuelt fritak. Søknad om fritak vurderes på individuell basis etter gitte regler.

Programplanen bygger på forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanningen for trinn 1-7 og for trinn 5-10, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 7. juni 2016, nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen trinn 1-7 og trinn 5-10 av 1. september 2016 og programplan for grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 og for trinn 5-10 ved Høgskolen i Oslo og Akershus, godkjent av studieutvalget 16. november 2016. Programplanen bygger også på retningslinjer i oppdrag fra Utdanningsdirektoratet august 2018.

Målgruppe

Målgruppen for lærerspesialistutdanning i norsk er lærere på trinn 1-10 som har fordypning i norsk (60 studiepoeng) og som har særlig kompetanse i og interesse for å jobbe med lese- og skriveopplæring. Studietilbudet er rettet mot lærere i grunnskolen som ønsker en faglig karrierevei gjennom en spesialistutdanning, samtidig som de beholder undervisning som sin hovedoppgave.

Opptakskrav

Opptakskrav er godkjent lærerutdanning med minimum 60 studiepoeng i norsk og minst tre års undervisningspraksis i grunnskolen. Studenter med 30 studiepoeng i norsk og minst 30 studiepoeng i lesing og/eller skriving som grunnleggende ferdighet kan også søke opptak. Studenter som innvilges studieplass, må være i arbeid som lærer i studieperioden.

Læringsutbytte

Læringsutbyttet er nærmere beskrevet i den enkelte emneplan.

Innhold og oppbygging

Høst: LSUN6100 Skjønnlitteratur i lese- og skriveopplæringen (15 stp.)

Vår: LSUN6200 Språk og saktekster i lese- og skriveopplæringen (15 stp.)

Høst: LSUN6300 Lærerspesialist i norsk - faglig lederrolle (15 stp.)

Vår: LSUN6400 Skoleutvikling og kollegiale læringsfellesskap (15 stp.)

Tilbudet om lærerspesialisering i norsk har som mål å utvikle studentenes kompetanse i fag og fagdidaktikk, veiledning og skoleutvikling, slik at de kan bidra til kollektiv kunnskapsutvikling i skolen innenfor norskfaget. Studiet skal ruste studentene til å være pådrivere i utviklingen av skolen som en lærende organisasjon, knyttet til elevenes læring og skolens behov, og til hva lærerne bidrar med i klasserommet. Sentralt i studiet er innsikt i hvordan elever utvikler kompetanse i de grunnleggende ferdighetene lesing og skriving, og hvordan en kan forstå disse ferdighetene i et literacy-perspektiv. Gjennom en praksisnær og forskningsbasert tilnærming vil studentene få relevant innsikt i hvordan den grunnleggende lese- og skriveopplæringen kan utvikles og tilrettelegges best mulig. Profesjonsutvikling og kollegaveiledning vil være gjennomgående tema i alle emnene, og arbeidskravene i studiet legger opp til at studentene skal utvikle og utforske egen undervisningspraksis og sette i gang utviklingsprosesser på egen skole.

I tråd med de seks kjerneelementene som er fastsatt som føringer for norskfaget i LK20, legger tilbudet vekt på at elever skal utvikle en utforskende, reflekterende og kritisk tilnærming til tekst, oppleve glede ved å uttrykke seg muntlig og skriftlig, ha innsikt i sammenhengen mellom språk, kultur og identitet, og leke, utforske og eksperimentere med språket.

Lesing og skriving i en flerspråklig og flerkulturell sammenheng, lesing og skriving sett i lys av den digitale samfunnsutviklingen og bruk av digitale verktøy i lese- og skriveopplæringen vil være gjennomgående tema innenfor alle de fire emnene i studiet.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

2. studieår

Arbeids- og undervisningsformer

Lærerspesialistutdanning i norsk er samlingsbasert og går over fire semester. Det er tre samlinger á to dager hvert semester. I tillegg til undervisning blir samlingene brukt til diskusjoner og erfaringsdeling, blant annet med utgangspunkt i praksisopplegg deltakerne gjennomfører på egen skole. Dialogen mellom student og lærer, oppgaveinnleveringer, deling av faglige ressurser og individuell oppfølging fra lærer skjer i nettbasert forum på OsloMets læringsplattform. Deltakerne arbeider individuelt og i grupper med teoretiske og didaktiske oppgaver mellom samlingene. Oppgavene knytter sammen teoretisk fagstoff, didaktisk refleksjon og praksisaktiviteter i klasserommet. Deltakerne arbeider i faste grupper gjennom hele studieåret. Gruppene støtter hverandre i arbeidet, utveksler erfaringer, kommenterer hverandres innlegg og diskuterer faglig i digitalt diskusjonsforum.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Formålet med arbeidskravene er å gi studentene erfaring med faglig formidling og drøfting av teoretisk og forskningsbasert kunnskap. Det blir stilt krav til bruk av både bokmål og nynorsk som målform i arbeidskravene, omtrent likt representert samlet sett. Retten til å gå opp til eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Arbeidskravene skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til¿ Godkjent¿ eller¿ Ikke godkjent¿. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «Ikke godkjent¿, har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan

Vurdering og sensur

Høst: LSUN6100 Skjønnlitteratur i lese- og skriveopplæringen (15 stp.). Individuell skriftlig fagartikkel. A-F

Vår: LSUN6200 Språk og saktekster i lese- og skriveopplæringen (15 stp.). Individuell muntlig eksamen. A-F

Høst: LSUN6300 Lærerspesialist i norsk ¿ faglig lederrolle (15 stp.). Individuell mappe. A-F

Vår: LSUN6400 Skoleutvikling og kollegiale læringsfellesskap (15 stp.). Individuell skriftlig prosjektoppgave med påfølgende muntlig eksamen. A-F.

Det blir stilt krav til bruk av både bokmål og nynorsk som målform på eksamenene, omtrent likt representert samlet sett. Se nærmere om dette i tilknyting til hver av emneplanene.

Vurderingskriterier

A: Viser fremragende kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i norsk med vekt på lese- og skriveopplæringen. Viser fremragende evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagområdets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø. Viser særlig god evne til faglig formidling og korrekt språklig formuleringsevne.

B: Viser meget gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i norsk med vekt på lese- og skriveopplæringen. Viser meget god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagområdets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø. Viser meget god evne til faglig formidling og korrekt språklig formuleringsevne.

C: Viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i norsk med vekt på lese- og skriveopplæringen. Viser god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagområdets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø. Viser god evne til faglig formidling og korrekt språklig formuleringsevne. D: Viser begrensede kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i norsk med vekt på lese- og skriveopplæringen. Viser begrenset evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagområdets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø. Viser delvis god evne til faglig formidling og korrekt språklig formuleringsevne. E: Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i norsk med vekt på lese- og skriveopplæringen. Viser noe evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagområdets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø. Tilfredsstiller minimumskravene til faglig formidling og språklig framstilling. F: Har utilstrekkelig kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i norsk med vekt på lese- og skriveopplæringen. Viser svært liten evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagområdets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø. Tilfredsstiller ikke minimumskravene til faglig formidling språklig framstilling.

Rettigheter og plikter ved eksamen

Eksamenskandidatens rettigheter og plikter framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Øvrig informasjon

Lærerspesialistutdanning i norsk for trinn 1–10 – oppdrag

Teacher Specialist in Norwegian, Level 1-10

60 studiepoeng

Videreutdanning, deltid over to år

Studieprogramkode: LSUNO

Emnekoder:

emne 1: LSUN6100

emne 2: LSUN6200

emne 3: LSUN6300

emne 4: LSUN6400

Godkjent av studieutvalget 24. januar 2019

Redaksjonell endring godkjent av utdanningsutvalget 20.08.2020.

Revisjon av emne 3 og 4 godkjent av utdanningsutvalget 16.11.2020

Redaksjonell endring i emne 4 godkjent 10.11.2021

Gjeldende fra høstsemester 2021

Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning