EPN

Lærerspesialistutdanning i matematikk for trinn 1–7 Programplan

Engelsk programnavn
Teacher Specialist Education in Matematics, Level 1–7
Gjelder fra
2023 HØST
Studiepoeng
60 studiepoeng
Varighet
4 semestre
Programhistorikk

Innledning

Lærerspesialistutdanning i matematikk for trinn 1-7 skal gi lærere som allerede jobber i skolen, oppdatert og forskningsbasert kompetanse i matematikkdidaktikk på trinn 1-7, med hensikt til å bistå dem både i egen utvikling som matematikklærere og i å fungere som lærerspesialister i matematikk. Studietilbudet er en videreutdanning på mastergradsnivå som består totalt av fire emner à 15 studiepoeng. Kandidater som ønsker at studiet i lærerspesialistutdanning i matematikk for trinn 1-7 skal kunne inngå som del av et masterstudium, må søke om opptak til dette masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskrav som gjelder for det aktuelle masterstudiet (inkludert karakterkrav). Det vil deretter kunne søkes om fritak for deler av masterstudiet på grunnlag av bestått studium i lærerspesialist i matematikk for trinn 1-7. Det er opp til den institusjonen som tilbyr masterstudiet å vurdere og fatte vedtak om eventuelt fritak. Søknad om fritak vurderes på individuell basis, etter gitte regler.

Studieprogrammet legger vekt på å øke studentenes kompetanse innenfor matematikkdidaktikk for trinn 1-7, inkludert kompetanse til å utvikle seg videre som matematikklærer. Studentene skal ruste studentene til å utøve en faglig lederrolle innen matematikk i skolen og lærerkollegiet. Studiet inneholder derfor også aksjonsforskning og temaer om samarbeidsprosesser mellom matematikklærere.

Studiet bygger på premissene at for alle elever er det viktig at de får mulighet til å bygge opp sin matematiske kompetanse ut fra egne forutsetninger, og at 'god' matematikkundervisning skal fremme elevers matematisk kompetanse, inkludert mestringsforventninger, engasjement, fantasi og nysgjerrighet i og om matematikk, både individuelt og i fellesskap. Studiet skal derfor utvikle studentenes evne til å sette seg inn i de forskjellige elevers kompetanse og på det grunnlaget skal de kunne tilrettelegge undervisningen. Et overordnet mål for fordypningen er at studentene skal tilegne seg forskningsbasert kunnskap og utvikle evne til kritisk refleksjon og handlingsrettet lærerkompetanse i matematikkdidaktikk for trinn 1-7.

Målgruppe

Målgruppen for studiet er lærere som underviser i matematikk på barnetrinnet med 60 studiepoeng i matematikk fra før.

Opptakskrav

Opptakskrav er godkjent lærerutdanning og minimum 60 studiepoeng i matematikk. I tillegg er det krav om minst tre års undervisningspraksis i matematikk på trinn 1-7. Studenter som innvilges studieplass, må være i arbeid som lærer i studieperioden.

Læringsutbytte

Læringsutbyttet er nærmere beskrevet i emneplanene.

Innhold og oppbygging

Studiet er på 60 studiepoeng fordelt på fire emner à 15 studiepoeng. Studiet tilbys som et kombinert nettbasert og samlingsbasert studium med tre samlinger pr. semester. Undervisningen går totalt over fire semestre.

Studiet lærerspesialisering i matematikk trinn 1-7 har som mål å utvikle studentenes kompetanse i fag og fagdidaktikk, veiledning og skoleutvikling, slik at de kan bidra til kollektiv kunnskapsutvikling i skolen innenfor matematikkfaget. Studiet skal ruste studentene til å være pådrivere i utviklingen av skolen som en lærende organisasjon, knyttet til elevenes læring og skolens behov, og til hva lærerne bidrar med i klasserommet. Sentralt i studiet er innsikt i hvordan elever utvikler kompetanse i matematikk og hvordan en kan forstå dette ut fra sentrale didaktiske teorier. Gjennom en praksisnær og forskningsbasert tilnærming vil studentene, gjennom undervisning og arbeidskrav, få relevant innsikt i hvordan matematikkopplæringen på trinn 1-7 kan utvikles og tilrettelegges best mulig. Profesjonsutvikling og veiledning vil være gjennomgående tema i alle emnene, og arbeidskravene i studiet legger opp til at studentene skal utvikle og utforske egen undervisningspraksis og sette i gang utviklingsprosesser på egen skole, basert på et solid kunnskapsgrunnlag.

Studiet legger spesiell vekt på prosessaspektene ved faget: utforsking og problemløsing, modellering og anvendelser, resonnering og argumentasjon, representasjon og kommunikasjon, abstraksjon og generalisering. Bruk av digitale verktøy i matematikkundervisningen vil være gjennomgående tema i studiet.

Høst: LSUM6100 Læring og undervisning i matematikk (15 studiepoeng)

Vår: LSUM6200 Profesjonsutvikling og forskningsperspektiver på matematikklærerens yrkesutøvelse (15 studiepoeng)

Høst: LSUM6300 Perspektiver på algebraisk tenkning på barnetrinnet (15 studiepoeng)

Vår: LSUM6400 Oppgavedesign og kommunikasjon. Forskningsmetoder i matematikkdidaktikk. (15 studiepoeng)

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene i studiet legger vekt på deltakermedvirkning og erfaringslæring. Studentenes egne praksiserfaringer fra matematikkundervisning på trinn 1-7 er et viktig utgangspunkt for studiet.  Arbeidsmåtene veksler mellom forelesninger, diskusjoner (i grupper og i plenum), studentarbeid (muntlig og skriftlig) individuelt og i grupper, planlegging, gjennomføring, analyse og drøfting av matematikkundervisning på egen skole, samarbeid med og veiledning av kolleger på egen skole. Deltakerne arbeider selvstendig med teoretiske og didaktiske oppgaver mellom samlingene. Oppgavene knytter sammen teoretisk fagstoff, didaktisk refleksjon og praksisaktiviteter i klasserommet. Ved å organisere studentene i grupper gjennom studiet får de anledning til kollektiv profesjonsutvikling. Gruppene støtter hverandre i arbeidet, utveksler erfaringer, kommenterer hverandres innlegg og diskuterer faglig i digitalt diskusjonsforum.

Studentene skal gjennomføre utviklingsprosesser på egen skole og de skal innhente kunnskaper og erfaringer fra praksisfeltet. De skal også gjennomføre kunnskapsdeling på egen skole som arbeidskrav i studiet. Gjennom dette vil de være aktive deltakere og pådrivere i å utvikle skolen som en lærende organisasjon med relevant faglig fokus.

I studiet skal studentene forske på egen praksis gjennom konkrete utviklingsprosjekter i matematikk de skal planlegge, gjennomføre og dokumentere. Disse prosjektene vil trene studentene i kollektiv profesjonsutvikling. Studentene vil få løpende veiledning på utviklingsprosjekter de setter i gang, både gjennom veiledning på samlinger og på nettet.

Praksisstudier

Studiet inkluderer ikke veiledet praksisopplæring.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til godkjent eller ikke godkjent. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen ikke godkjent, har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk. Arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges.

Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.

Vurdering og sensur

Høst: LSUM6100 Læring og undervisning i matematikk (15 studiepoeng). Individuell muntlig eksamen. A-F.

Vår: LSUM6200 Profesjonsutvikling og forskningsperspektiver på matematikklærerens yrkesutøvelse (15 studiepoeng). Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe. A-F.

Høst: LSUM6300 Perspektiver på algebraisk tenkning på barnetrinnet (15 studiepoeng). Individuell muntlig eksamen. A-F.

Vår: LSUM6400 Oppgavedesign og kommunikasjon. Forskningsmetoder i matematikkdidaktikk. (15 studiepoeng). Individuell skriftlig hjemmeeksamen. A-F.

Karakterbeskrivelse

A: Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Svært høyt kunnskapsnivå. Svært god analytisk evne og stor grad av selvstendighet. Kandidaten viser solid analytisk forståelse. Kandidaten viser særdeles god kunnskap og særdeles god oversikt over eksamensemnets faglige innhold. Kandidaten viser svært gode ferdigheter i anvendelsen av denne kunnskapen.

B: Meget god prestasjon. Meget god oversikt over kunnskapsfeltet. Kan bruke kunnskapen selvstendig. Kandidaten viser meget god analytisk forståelse. Kandidaten viser meget god kunnskap og oversikt over eksamensemnets faglige innhold. Kandidaten viser meget gode ferdigheter i anvendelsen av denne kunnskapen.

C: Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kan gjøre greie for de viktigste elementene i fagfeltet. Viser god selvstendighet på de viktigste områdene. Kandidaten viser analytisk evne og forståelse. Kandidater viser god innsikt i de viktigste kunnskapselementene og sammenhengene i eksamensemnets faglige innhold. Kandidaten behersker bruken av disse kunnskapselementene.

D: En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kan til en viss grad bruke kunnskapen selvstendig. Kandidaten viser i en viss grad analytisk evne og forståelse. Kandidaten viser en del innsikt i de viktigste kunnskapselementene og sammenhengene i eksamensemnets faglige innhold, men oversikt over de viktigste kunnskapselementene mangler. Kandidaten behersker i en viss grad bruken av disse kunnskapselementene.

E: En prestasjon som tilfredsstiller minimumskravene gitt som læringsutbyttebeskrivelser. Kandidaten viser begrenset, men tilstrekkelig, analytisk evne, forståelse og selvstendighet. Kandidaten har tilstrekkelig oversikt over viktige kunnskapselement i eksamensemnets faglige innhold, men kandidatens kunnskap er ufullstendig og preget av begrenset innsikt i sammenhengene i emnet. Kandidaten behersker i begrenset grad bruken av disse kunnskapselementene.

F: Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Mangler både detaljkunnskap og oversikt. Kandidaten viser svært liten analytisk evne og forståelse. Kandidaten viser store og åpenbare kunnskapsmangler i eksamensemnets faglige innhold. Kandidaten viser liten innsikt i sammenhengene.  

Øvrig informasjon

Lærerspesialistutdanning i matematikk for trinn 1–7 – oppdrag 

Teacher Specialist Education in Matematics, Level 1-7

60 studiepoeng

Videreutdanning, deltid over to år

Studieprogramkode: LSUMO

Emnekoder:

emne 1 LSUM6100

emne 2 LSUM6200

emne 3 LSUM6300

emne 4 LSUM6400

Godkjent av studieutvalget 24. januar 2019

Gjeldende fra høstsemester 2020

Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning