EPN

Lærerspesialistutdanning i spesialpedagogikk, trinn 1–13 Programplan

Engelsk programnavn
Teacher Specialist in Special Needs Education for Primary-, Secondary- and Vocational Education and Training. Level 1–13
Gjelder fra
2023 HØST
Studiepoeng
60 studiepoeng
Varighet
4 semestre
Programhistorikk

Innledning

På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet tilbyr OsloMet ¿ storbyuniversitetet studieprogrammet Lærerspesialistutdanning i spesialpedagogikk, trinn 1¿13 (60 studiepoeng). Studiet er en samlingsbasert videreutdanning for lærere i grunnopplæringens trinn 1¿13. Programmet skal styrke deltakernes kompetanse og profesjonalitet med henblikk på å utvikle og forbedre skolens pedagogiske og spesialpedagogiske praksis slik at barn og unge med behov for tidlig innsats, særskilt tilrettelegging og spesialundervisning får opplæring av høy kvalitet og opplever inkludering i skolehverdagen. Dette innebærer at lærerspesialisten må forholde seg aktivt både til den enkelte elevs potensialer, skolens praksiser, strukturer og til skolens samlede læringsmiljø.

Programmet er en videreutdanning på mastergradsnivå og består av fire emner à 15 studiepoeng. Kandidater som ønsker at studiet i lærerspesialistutdanning i spesialpedagogikk skal kunne inngå som del av et masterstudium, må søke om opptak til dette masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskrav som gjelder for det aktuelle masterstudiet (inkludert karakterkrav). Det vil deretter kunne søkes om fritak for deler av masterstudiet på grunnlag av bestått studium i lærerspesialistutdanning i spesialpedagogikk. Det er opp til den institusjonen som tilbyr masterstudiet å vurdere og fatte vedtak om eventuelt fritak. Søknad om fritak vurderes på individuell basis, etter gitte regler.

Målgruppe

Målgruppen for studiet er lærere med undervisningskompetanse som er i undervisningsstilling i grunnskole eller videregående opplæring.

Deltakelse i programmet forutsetter at skoleeier og skoleleder legger til rette for at studenten kan utvikle rollen som lærerspesialist i spesialpedagogikk, samt muligheter til å gjennomføre studiets arbeidsoppgaver og arbeidskrav.

Opptakskrav

Opptakskrav er godkjent lærerutdanning og minimum 60 studiepoeng i spesialpedagogikk eller 30 studiepoeng i spesialpedagogikk kombinert med 30 studiepoeng i annen godkjent, relevant pedagogisk utdanning for arbeid som lærer i grunnopplæringen, trinn 1-13.

I tillegg er det krav om minst tre års undervisningspraksis i grunnskolen eller videregående opplæring. Studenter som innvilges studieplass, må være i arbeid som lærer i studieperioden.

Læringsutbytte

Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Kandidaten

  • har avansert kunnskap om prinsipper for likeverdige og inkluderende utviklings- og læringsvilkår
  • har avansert kunnskap om lovverk og sentrale føringer for grunnopplæringen og om skolens samarbeidspartnere
  • har avansert kunnskap om spesialpedagogikk som fag, forskningsfelt og om spesialpedagogisk praksis
  • har avansert kunnskap om aktuell pedagogisk og spesialpedagogisk forskning
  • har avansert kunnskap om modeller for analyse av skolens virksomhet
  • har avansert kunnskap om skolen som organisasjon, om skoleutvikling og hva som skiller skoler fra andre organisasjoner
  • har avansert kunnskap om profesjonsetiske prinsipper og kommunikasjonsprosesser
  • har avansert kunnskap om hva som kjennetegner kollektive læringsfellesskaper og lærende organisasjoner  
  • har avansert kunnskap om systemteori og systemarbeid

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan identifisere og analysere kunnskapsbaserte og verdibaserte prinsipper for god pedagogisk praksis
  • kan anvende relevante lover, forskrifter og prinsipper for likeverdig og inkluderende opplæring
  • kan anvende profesjonsetiske prinsipper i møtet med elever, foresatte, kolleger og ved utvikling av skolen samlede virksomhet
  • kan vurdere kritisk, tilpasse og implementere aktuell forskning og kunnskapsbaserte prinsipper for utvikling av god pedagogisk praksis.
  • kan identifisere og analysere behov for kompetanse- og organisasjonsutvikling på egen skole og for samhandling med skolens samarbeidende faginstanser
  • kan veilede og lede ved kompetanse- og organisasjonsutvikling på egen skole og i skolens organisasjon
  • kan kommunisere med elever, foresatte og kolleger, samt samarbeidende faginstanser, på anerkjennende og utforskende måter
  • kan anvende veiledningsprinsipper med henblikk på elever, foresatte, kolleger og ved utvikling av skolens virksomhet

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan identifisere, analysere og kommunisere faglige- og etiske problemstillinger, og bidra med kritiske og utviklingsorienterte perspektiver ved fornyings- og endringsarbeid med henblikk på elever med særlige behov
  • har utviklet profesjonsbevissthet om lærerspesialistrollen, og kan med etisk og faglig integritet fremme inkludering og likeverdige utviklings- og opplæringsvilkår
  • kan vurdere og gjennomføre kompetanse- og organisasjonsutvikling i skolen
  • bidrar til å fremme aktiv deltakelse og medvirkning i møtet med elever, foresatte og kolleger

Innhold og oppbygging

Studiet er et samlingsbasert deltidsstudium med fire emner à 15 studiepoeng. Alle emnene er obligatoriske og må tas i følgende rekkefølge: Høst: Spesialpedagogikk ¿ fag og forskningsfelt Vår: Didaktisk analyse ¿ skolens praksiser Høst: Endring og forbedringsarbeid Vår: Kommunikasjon og veiledning i endringsforløp  

Emnene bygger på hverandre. Det faglige innholdet i emne 2 bygger på det faglige innholdet i emne 1. Innholdet i emne 3 bygger på emne 1 og 2, mens emne 4 bygger på det faglige innholdet i emne 1¿3.

Det er utarbeidet en emneplan for hvert emne. I emneplanene gis det oversikt over innhold, arbeidskrav og emneeksamen.

Undervisningsspråket er i hovedsak norsk. Deltakelse forutsetter at studenten behersker norsk og engelsk, muntlig og skriftlig, slik at de på en selvstendig måte kan delta i undervisningen og oppfylle studiets arbeidskrav. Det kan på enkelte samlinger være aktuelt å benytte fagpersoner og forelesere fra andre land enn Norge. Deler av undervisningen kan derfor bli gitt på engelsk. Studenter må besvare skriftlige oppgaver på et skandinavisk språk eller på engelsk. 

Etikk

God profesjonsetisk beredskap og refleksjonsevne er en forutsetning for å utøve rollen som lærerspesialist i spesialpedagogikk i en pluralistisk skole og i et mangfoldig samfunn. Lærerspesialisten må følgelig ha beredskap til å kunne håndtere forhold som er annerledes, ukjente eller som utfordrer egne oppfatninger og verdier med hensyn til forholdet mellom barnets/den unges interesser og samfunnsgitte normer.

Studiet har til hensikt å utvikle reflekterte holdninger og profesjonsetisk ansvarlighet for møtene med kolleger i skolen, med elever og foresatte, med skoleledelsen og skoleeier, samt interprofesjonelle samarbeidspartnere på ulike nivå.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

1. semester

2. semester

2. studieår

3. semester

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet vektlegger selvstendighet, samhandling, prosess og progresjon. Hvert emne omfatter tre samlinger med to dagers varighet. Mellom samlingene arbeider studenten med litteratur, og arbeidskrav, samt forberedelser til muntlige og skriftlige presentasjoner på egen arbeidsplass og på studiesamlingene.

Studiets arbeidsformer veksler mellom forelesninger, seminarer, veileder- og studentresponser, nettbaserte læringsaktiviteter, diskusjoner på samlingene og på egen arbeidsplass, utprøvinger, skriftlige aktiviteter og skriving av semesteroppgaver. Hensikten er å gi studenten erfaringer og ny kompetanse som også kan styrke og utvikle skolens pedagogiske praksis, skolens profesjonsfellesskap og skolen som fremtidsrettet, lærende virksomhet.

Sentralt står studentens arbeid med å utforske skolens- og organisasjonens behov for kompetanse- og organisasjonsutvikling. Det er dermed en forutsetning at skoleeier og skoleleder legger til rette for at studenten kan innhente data og høste erfaringer gjennom de oppgaver og arbeidskrav studiet omfatter. I forventningen ligger det også muligheter til å drøfte relevante problemstillinger, refleksjonsnotater og prosjektskisser med skoleeier/skolens ledergruppe. En annet sentralt element er å utvikle rollen som lærer og lærerspesialist med tanke på undervisning, organisering av forebyggende tiltak og spesialundervisning. Dette innebærer utprøving, samhandling og erfaringsdeling med kolleger, elever og foresatte.

Ved studiestart blir studentene gruppert i læringsgrupper. Læringsgruppene er refleksjons- og responsgrupper som drøfter problemstillinger, oppgaver og arbeidskrav. Hensikten er å reflektere over de utfordringene som studenten stilles overfor i studiet og på egen arbeidsplass. Gruppen blir med dette medspiller i utformingen av rollen som lærerspesialist i spesialpedagogikk.

Praksisstudier

Studiet inkluderer ikke veiledet praksisopplæring.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldige dokumenterte forhold med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med faglærer.

Arbeidskrav vurderes til ¿Godkjent¿ eller ¿Ikke godkjent¿. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen ¿Ikke godkjent¿, har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om deltakelse på alle studiesamlingene; tre samlinger i hvert emne.

Kravet om deltakelse har sammenheng med at studentene har ulike utdanningsbakgrunner, forskjellige stillinger i skolen og varierende pedagogiske erfaringer. Studiet innebærer at studentene drøfter ulike ståsted og forståelser av fag- og lærestoff, og deler perspektiver og erfaringer med hverandre. Mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaring utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men utvinnes gjennom dialoger med medstudenter og faglærere.

For å avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse på hvert studieemnene. Fravær utover 20 prosent på emnet, ved for eksempel sykemelding, krav fra arbeidsgiver som hindrer deltakelse eller grunnet andre forhold, fører til at studenten ikke får avlegge eksamen. Etter søknad kan studenten likevel be om å kompensere for fravær som er mellom 20 og 40 prosent på ett av studiets fire emner.

Vurdering og sensur

LSSP6100 Spesialpedagogikk ¿ fag og forskningsfelt: Individuell skriftlig hjemmeeksamen. Bestått/ Ikke bestått. LSSP6200 Didaktisk analyse ¿ skolens praksiser: Individuell skriftlig hjemmeeksamen. A-F. LSSP6300 Endring og forbedringsarbeid: Individuell muntlig eksamen. Bestått/ Ikke bestått. LSSP6400 Kommunikasjon og veiledning I endringsforløp: Individuell skriftlig hjemmeeksamen. A-F.

Øvrig informasjon

Teacher Specialist in Special Needs Education for Primary-, Secondary- and Vocational Education and Training. Level 1¿13

60 studiepoeng

Videreutdanning, deltid

Studieprogramkode: LSSPO

Emnekoder: emne 1 - LSSP6100 emne 2 - LSSP6200 emne 3 - LSSP6300 emne 4 - LSSP6400

Godkjent av studieutvalget 25. januar 2019 Gjeldende fra høstsemester 2019

Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning

Programplanen gjelder fra kull 2020/2021