Studieinfo programplan LSENO 2021 HØST
Lærerspesialistutdanning i engelsk for trinn 8–13 Programplan
- Engelsk programnavn
- Teacher Specialist in English, Level 8–13
- Gjelder fra
- 2021 HØST
- Studiepoeng
- 60 studiepoeng
- Varighet
- 4 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Lærerspesialisering i engelsk for 8-13 trinn er rettet mot engelsklærere i skolen som ønsker å øke sin kompetanse og faglige lederrolle. Studiet har særlig vekt på tekst, kultur og danning, samt lesing og skriving og har som mål å videreutvikle studentenes kompetanse i fag og fagdidaktikk, tverrgående tema, profesjonsfaglig digital kompetanse og skoleutvikling. På den måten vil studentene bidra til kollektiv kunnskapsutvikling i skolen innenfor engelskfaget. Studiet skal ruste studentene til å være pådrivere i utviklingen av skolen som en lærende organisasjon, knyttet til elevenes læring og skolens behov, og til hva lærerne bidrar med i klasserommet. Flerspråklighet som ressurs vil bli vektlagt.
Studietilbudet består totalt av fire emner à 15 studiepoeng. Studietilbudet er en videreutdanning med læringsutbyttebeskrivelser på mastergradsnivå. Kandidater som ønsker at studiet i lærerspesialistutdanning i engelsk for 8–13 trinn skal kunne inngå som del av et masterstudium, må søke om opptak til dette masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskrav som gjelder for det aktuelle masterstudiet (inkludert karakterkrav). Det vil deretter kunne søkes om fritak for deler av masterstudiet på grunnlag av bestått studium i lærerspesialistutdanning i engelsk for 8–13 trinn. Det er opp til den institusjonen som tilbyr masterstudiet å vurdere og fatte vedtak om eventuelt fritak. Søknad om fritak vurderes på individuell basis etter gitte regler.
Programplanen bygger på forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanning for trinn 5–10 fastsatt av Kunnskapsdepartementet 7. juni 2016 og forskrift om rammeplan for lektorutdanning for trinn 8–13 fastsatt av Kunnskapsdepartementet 18.13.2013, nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanning for trinn 5–10 av 01.09. 2016 (sist revidert 17.10 2018) og nasjonale retningslinjer for lektorutdanning for trinn 8–13 av 11.10. 2017 samt programplan for grunnskolelærerutdanning for trinn 5–10, godkjent av studieutvalget 16. november 2016.
Målgruppe
Målgruppen for lærerspesialistutdanning i engelsk er lærere på trinn 8–13 som har fordypning i engelsk (60 studiepoeng) og som har særlig kompetanse i og interesse for å jobbe med tekst, kultur og danning, samt lesing og skriving. Studietilbudet er rettet mot lærere i grunnskolen og videregående skole som ønsker en faglig karrierevei gjennom en spesialistutdanning, samtidig som de beholder undervisning som sin hovedoppgave.
Opptakskrav
Opptakskrav er godkjent lærerutdanning med minimum 60 studiepoeng i engelsk og minst tre års undervisningspraksis i skolen. Studenter som innvilges studieplass, må være i arbeid som lærer i studieperioden.
Læringsutbytte
Læringsutbyttet er nærmere beskrevet i den enkelte emneplan.
Arbeids- og undervisningsformer
Lærerspesialistutdanning i engelsk er samlingsbasert og går over fire semester. Det er tre samlinger á to dager hvert semester. Arbeidsformene i studiet legger vekt på oppgave- og prosessorientering, prosjekt- og utviklingsarbeid, deltakermedvirkning og erfaringslæring. Studentenes egne praksiserfaringer fra arbeidet i skolen er et viktig utgangspunkt og referanseramme for studiet. Arbeidsmåtene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid og dialog i læringsgrupper. I studiet skal studentene forske på egen praksis gjennom konkrete utviklingsprosjekter. Prosjektene skal knyttes til tekst, kultur og / eller danning på egen skole. Prosjektene vil trene studentene i å lede og gjennomføre kollektiv profesjonsutvikling og spesialisering i arbeidet som engelsklærere. Studentene vil få løpende veiledning på utviklingsprosjekter de setter i gang.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Formålet med arbeidskravene er å gi studentene erfaring med faglig formidling og drøfting av teoretisk og forskningsbasert kunnskap. Retten til å gå opp til eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Arbeidskravene skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til” Godkjent” eller” Ikke godkjent”. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «Ikke godkjent”, har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.
Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.
Vurdering og sensur
Høst: LSEN6100 Tekst, literacy og lesing. Individuell skriftlig fagartikkel
Vår: LSEN6200 Mangfoldsperspektiv. Individuell muntlig eksamen
Høst: LSEN6300 Faglig ledelse, Livsmestring og danning. Individuell mappe
Vår: LSEN6400 Forsknings og utviklingsarbeid. Individuelt skriftlig FoU-prosjekt med påfølgende muntlig eksamen
Vurderingskriterier
A: Viser fremragende kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk med vekt på tekst, kultur og danning, samt lesing og skriving. Viser fremragende evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagområdets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø. Viser særlig god evne til faglig formidling og korrekt språklig formuleringsevne.
B: Viser meget gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk med vekt på tekst, kultur og danning, samt lesing og skriving. Viser meget god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagområdets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø. Viser meget god evne til faglig formidling og korrekt språklig formuleringsevne.
C: Viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk med vekt på tekst, kultur og danning, samt lesing og skriving Viser god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagområdets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø. Viser god evne til faglig formidling og korrekt språklig formuleringsevne.
D: Viser begrensede kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk med vekt på tekst, kultur og danning, samt lesing og skriving. Viser begrenset evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagområdets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø. Viser delvis god evne til faglig formidling og korrekt språklig formuleringsevne.
E: Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk med vekt på tekst, kultur og danning, samt lesing og skriving. Viser noe evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagområdets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø. Tilfredsstiller minimumskravene til faglig formidling og språklig framstilling.
F: Har utilstrekkelig kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk med vekt på tekst, kultur og danning, samt lesing og skriving. Viser svært liten evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagområdets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø. Tilfredsstiller ikke minimumskravene til faglig formidling språklig framstilling.
Rettigheter og plikter ved eksamen
Eksamenskandidatens rettigheter og plikter framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Øvrig informasjon
Programplan for lærerspesialistutdanning i engelsk for trinn 8–13 (oppdrag)
Teacher Specialist in English, Level 8–13
60 studiepoeng
Videreutdanning, deltid over to år
Studieprogramkode: LSENO
Emnekoder:
Emne 1: LSEN6100
Emne 2: LSEN6200
Emne 3: LSEN6300
Emne 4: LSEN6400
Godkjent av utdanningsutvalgets leder (fullmakt) 11. januar 2021
Gjeldende fra høstsemesteret 2021
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning