EPN

Lærerspesialistutdanning i engelsk for trinn 8–13 Programplan

Engelsk programnavn
Teacher Specialist in English, Level 8–13
Gjelder fra
2021 HØST
Studiepoeng
60 studiepoeng
Varighet
4 semestre
Programhistorikk

Innledning

Lærerspesialisering i engelsk for 8-13 trinn er rettet mot engelsklærere i skolen som ønsker å øke sin kompetanse og faglige lederrolle. Studiet har særlig vekt på tekst, kultur og danning, samt lesing og skriving og har som mål å videreutvikle studentenes kompetanse i fag og fagdidaktikk, tverrgående tema, profesjonsfaglig digital kompetanse og skoleutvikling. På den måten vil studentene bidra til kollektiv kunnskapsutvikling i skolen innenfor engelskfaget. Studiet skal ruste studentene til å være pådrivere i utviklingen av skolen som en lærende organisasjon, knyttet til elevenes læring og skolens behov, og til hva lærerne bidrar med i klasserommet. Flerspråklighet som ressurs vil bli vektlagt.

Studietilbudet består totalt av fire emner à 15 studiepoeng. Studietilbudet er en videreutdanning med læringsutbyttebeskrivelser på mastergradsnivå. Kandidater som ønsker at studiet i lærerspesialistutdanning i engelsk for 8–13 trinn skal kunne inngå som del av et masterstudium, må søke om opptak til dette masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskrav som gjelder for det aktuelle masterstudiet (inkludert karakterkrav). Det vil deretter kunne søkes om fritak for deler av masterstudiet på grunnlag av bestått studium i lærerspesialistutdanning i engelsk for 8–13 trinn. Det er opp til den institusjonen som tilbyr masterstudiet å vurdere og fatte vedtak om eventuelt fritak. Søknad om fritak vurderes på individuell basis etter gitte regler.

Programplanen bygger på forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanning for trinn 5–10 fastsatt av Kunnskapsdepartementet 7. juni 2016 og forskrift om rammeplan for lektorutdanning for trinn 8–13 fastsatt av Kunnskapsdepartementet 18.13.2013, nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanning for trinn 5–10 av 01.09. 2016 (sist revidert 17.10 2018) og nasjonale retningslinjer for lektorutdanning for trinn 8–13 av 11.10. 2017 samt programplan for grunnskolelærerutdanning for trinn 5–10, godkjent av studieutvalget 16. november 2016.

Målgruppe

Målgruppen for lærerspesialistutdanning i engelsk er lærere på trinn 8–13 som har fordypning i engelsk (60 studiepoeng) og som har særlig kompetanse i og interesse for å jobbe med tekst, kultur og danning, samt lesing og skriving. Studietilbudet er rettet mot lærere i grunnskolen og videregående skole som ønsker en faglig karrierevei gjennom en spesialistutdanning, samtidig som de beholder undervisning som sin hovedoppgave.

Opptakskrav

Opptakskrav er godkjent lærerutdanning med minimum 60 studiepoeng i engelsk og minst tre års undervisningspraksis i skolen. Studenter som innvilges studieplass, må være i arbeid som lærer i studieperioden.

Læringsutbytte

Læringsutbyttet er nærmere beskrevet i den enkelte emneplan.

Innhold og oppbygging

Høst: LSEN6100 Tekst, literacy og lesing. 15 studiepoeng

Vår: LSEN6200 Mangfoldsperspektiv  15 studiepoeng

Høst: LSEN6300 Livsmestring og danning 15 studiepoeng

Vår: LSEN6400 Forsknings og utviklingsarbeid 15 studiepoeng

Tilbudet om lærerspesialisering i engelsk har som mål å utvikle studentenes kompetanse i fag og fagdidaktikk, veiledning og skoleutvikling, slik at de kan bidra til kollektiv kunnskapsutvikling i skolen innenfor engelskfaget. Studiet skal ruste studentene til å være pådrivere i utviklingen av skolen som en lærende organisasjon, knyttet til elevenes læring og skolens behov, og til hva lærerne bidrar med i klasserommet. Gjennom en praksisnær og forskningsbasert tilnærming vil studentene få relevant innsikt i hvordan de overordnede perspektivene og lese- og skriveopplæringen kan utvikles og tilrettelegges best mulig. Profesjonsutvikling og veiledning vil være gjennomgående tema i alle emnene, og arbeidskravene i studiet legger opp til at studentene skal utvikle og utforske egen undervisningspraksis gjennom aksjonsforskningsperspektiver samt refleksjon over igangsetting av utviklingsprosesser på egen skole. I tråd med kjerneelementer som er fastsatt som føringer for engelskfaget i LK20, legger studieprogrammet vekt på at elever skal utvikle en utforskende, reflekterende og kritisk tilnærming til et utvidet tekstbegrep, oppleve glede ved å uttrykke seg muntlig og skriftlig i ulike type tekster, ha innsikt i sammenhengen mellom tekst, kultur og identitet, og noen tekster av urfolk. Likeledes vil estetiske arbeidsformer, praktiske aktiviteter og bruk av digitale verktøy vektlegges. Digital kompetanse er derfor integrert i studiet, både som et eget tema, som redskap i studentenes egen læringsprosess, og i erfaringsdeling og diskusjon knyttet til faglige emner og utforming av læringsaktiviteter for elevene. Seksjon for digital kompetanse ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier har ansvar for å ivareta studentenes profesjonsfaglige digitale ferdigheter og teknologistøttet læring.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

1. semester

2. semester

2. studieår

3. semester

4. semester

Arbeids- og undervisningsformer

Lærerspesialistutdanning i engelsk er samlingsbasert og går over fire semester. Det er tre samlinger á to dager hvert semester. Arbeidsformene i studiet legger vekt på oppgave- og prosessorientering, prosjekt- og utviklingsarbeid, deltakermedvirkning og erfaringslæring. Studentenes egne praksiserfaringer fra arbeidet i skolen er et viktig utgangspunkt og referanseramme for studiet. Arbeidsmåtene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid og dialog i læringsgrupper. I studiet skal studentene forske på egen praksis gjennom konkrete utviklingsprosjekter. Prosjektene skal knyttes til tekst, kultur og / eller danning på egen skole. Prosjektene vil trene studentene i å lede og gjennomføre kollektiv profesjonsutvikling og spesialisering i arbeidet som engelsklærere. Studentene vil få løpende veiledning på utviklingsprosjekter de setter i gang.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Formålet med arbeidskravene er å gi studentene erfaring med faglig formidling og drøfting av teoretisk og forskningsbasert kunnskap. Retten til å gå opp til eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Arbeidskravene skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til” Godkjent” eller” Ikke godkjent”. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «Ikke godkjent”, har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.

Vurdering og sensur

Høst: LSEN6100 Tekst, literacy og lesing. Individuell skriftlig fagartikkel

 

Vår: LSEN6200 Mangfoldsperspektiv. Individuell muntlig eksamen

 

Høst: LSEN6300 Faglig ledelse, Livsmestring og danning. Individuell mappe

 

Vår: LSEN6400 Forsknings og utviklingsarbeid.  Individuelt skriftlig FoU-prosjekt med påfølgende muntlig eksamen

Vurderingskriterier

A: Viser fremragende kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk med vekt på tekst, kultur og danning, samt lesing og skriving. Viser fremragende evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagområdets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø. Viser særlig god evne til faglig formidling og korrekt språklig formuleringsevne. 

B: Viser meget gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk med vekt på tekst, kultur og danning, samt lesing og skriving. Viser meget god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagområdets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø. Viser meget god evne til faglig formidling og korrekt språklig formuleringsevne.

C: Viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk med vekt på tekst, kultur og danning, samt lesing og skriving Viser god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagområdets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø. Viser god evne til faglig formidling og korrekt språklig formuleringsevne.

D: Viser begrensede kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk med vekt på tekst, kultur og danning, samt lesing og skriving. Viser begrenset evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagområdets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø. Viser delvis god evne til faglig formidling og korrekt språklig formuleringsevne.

E: Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk med vekt på tekst, kultur og danning, samt lesing og skriving. Viser noe evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagområdets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø. Tilfredsstiller minimumskravene til faglig formidling og språklig framstilling.

F: Har utilstrekkelig kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk med vekt på tekst, kultur og danning, samt lesing og skriving. Viser svært liten evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagområdets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø. Tilfredsstiller ikke minimumskravene til faglig formidling språklig framstilling.

Rettigheter og plikter ved eksamen

Eksamenskandidatens rettigheter og plikter framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Øvrig informasjon

Programplan for lærerspesialistutdanning i engelsk for trinn 8–13 (oppdrag)

Teacher Specialist in English, Level 8–13

60 studiepoeng

Videreutdanning, deltid over to år

Studieprogramkode: LSENO

Emnekoder:

Emne 1: LSEN6100

Emne 2: LSEN6200

Emne 3: LSEN6300

Emne 4: LSEN6400

Godkjent av utdanningsutvalgets leder (fullmakt) 11. januar 2021

Gjeldende fra høstsemesteret 2021

Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning