EPN

Ledelse av kompetanseutvikling i yrkesfag og videregående opplæring Programplan

Engelsk programnavn
Management of Competence development in Vocational education
Gjelder fra
2021 HØST
Studiepoeng
15 studiepoeng
Varighet
2 semestre
Programhistorikk

Innledning

Studiet er på masternivå og skal kvalifisere studentene for ledelse av kompetanseutvikling i yrkesfag og videregående opplæring. Gjennom dette skal de være i stand til å inneha en lederrolle i arbeidet med å legge til rette for yrkesopplæring på høyt nivå, og å styrke det kollektive profesjonsfellesskapet for å utvikle egen arbeidsplass som en lærende organisasjon. Stortingsmelding 28 (2015–2016), Fag – Fordypning – Forståelse — En fornyelse av Kunnskapsløftet understreker ledelse av læringsarbeid og at skolens ledelse støtter og legger til rette for lærernes pedagogisk arbeid. Dette vil igjen kunne bidra til en opplæring som er i tråd med læreplanverket.

 

Ledelse av tilrettelegging for yrkesrelevant og interessedifferensiert opplæring er sentralt i studiet. I videregående skole omhandler dette yrkesretting av programfag, fellesfag og yrkesfaglig fordypning. For å gjøre studiet relevant for studentene vektlegges et tett samarbeid med egen eller annen egnet arbeidsplass.

 

Studieprogrammet kan inngå som del av aktuelle masterstudier. Interesserte må da søke om opptak til masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskrav som gjelder for det enkelte studium. Det vil deretter kunne søkes om fritak for deler av masterstudiet på grunnlag av det gjennomførte og bestått emne i Ledelse av kompetanseutvikling i yrkesfag og videregående opplæring. Det er opp til den institusjonen som tilbyr masterstudiet å vurdere og fatte vedtak om eventuelt fritak. Søknad om fritak vurderes på individuell basis

Målgruppe

Studiet retter seg mot ledere og yrkesfaglærere på yrkesfaglige utdanningsprogram i videregående opplæring og ledere i bedrifter og offentlige virksomheter.

Opptakskrav

Opptakskravet er godkjent lærerutdanning, eller bachelorutdanning innen et fagområde i yrkesfaglige utdanningsprogram. Søkere kan alternativt tas opp på bakgrunn av realkompetansevurdering av utdanning og erfaring som tilsvarer opptakskravet. Kompetansen som vurderes er kortere eller lengre utdanning på ulike nivåer, og dokumentert erfaring med opplæring og/eller praksis i virksomheter i arbeidslivet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om kunnskaps- og erfaringsbasert ledelse i yrkesopplæringen

  • kan analysere yrkesfaglige og yrkesdidaktiske problemstillinger med utgangspunkt i nyere forskning på feltet samt aktuell læringsteori

  • kjenner til coachingteknikker som kan anvendes i arbeidet som leder

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende innovative strategier for utvikling av aktiviteter og tiltak i videregående opplæring, eksempelvis bygging av nettverk og samarbeid med lokalt arbeidsliv

  • kan lede lærere, lærerteam og andre kollegaer i daglig virksomhet og gjennom innovative og entrepreniørielle læreprosesser

  • kan gjennomføre, begrunne og lede evaluering og videreutvikling av kvalitet på pedagogisk virksomhet

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til å etablere og videreutvikle samarbeidsarenaer i skole og arbeidsliv

  • kan analysere og vurdere kvalitet på faglig arbeid og yrkeskompetanse basert på nasjonale føringer og nyere forskning

  • kan problematisere og analysere etiske utfordringer i ledelse av kompetanseutvikling

Innhold og oppbygging

Sentrale temaer i studiet:

  • Yrkesdidaktikk, kvalitet og relevans i faglig arbeid og yrkesopplæring

  • Ledelse av analyseprosesser for yrkesopplæringen, herunder analyse av læreplanverk og andre styringsdokumenter

  • Ledelse og coaching av lærerteam

  • Systematisk kunnskaps- og erfaringsbasert ledelse, evaluering og videreutvikling av innovative prosesser

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet er et samlingsbasert deltidsstudium. Mellom samlingene skal studentene gjennomføre studieoppgaver på egen eller annen egnet arbeidsplass.

Det vil bli lagt vekt på en kollektiv læringsprosess gjennom erfaringsutveksling og refleksjon. Samarbeid i en lærende organisasjon, forankring og felles kompetanseutvikling står sentralt i studiet.

Studiet skal bidra til at studentene kan gjennomføre og lede læringsprosesser på egen eller annen egnet arbeidsplass, både med kollegaer, elever, men også med samarbeidspartnere, i innovasjon og endringsarbeid. Orgsanisering og innhold i studiet er konkret og praktisk. Arbeid med eget prosjekt gjennomføres gjennom utvikling av samarbeidsprosesser og ledelse av endring- og utviklingsarbeid.

 

Undervisning og læring skjer gjennom en kombinasjon av forelesninger, erfaringsutveksling, øvelser, oppgaver og bruk av digitale verktøy samt gjennomføring av innovativ læringsledelse. Deler av disse aktivitetene kan være basert på veiledning via universitetets elektroniske læringsplattform og arbeidserfaring på egen eller annen egnet arbeidsplass.

 

Studiet gjennomføres over to semestre.

Praksisstudier

Internasjonalisering

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, samt sikre at studenten er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskravene skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan avlegges.

 

Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slike læringsferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 prosent tilstedeværelse. Fravær ut over 20 prosent må kompenseres ved et ekstra arbeidskrav etter avtale med faglærer.

Vurdering og sensur

Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

Øvrig informasjon

Godkjent av Utdannignsutvalget ved LUI 27.09.2018