EPN

Karriereveiledning og sosialpedagogisk rådgivning Programplan

Engelsk programnavn
Career Guidance and Counselling - Personal and Social Counselling
Gjelder fra
2022 HØST
Studiepoeng
60 studiepoeng
Varighet
4 semestre
Programhistorikk

Innledning

Formålet med utdanningen er at studentene skal tilegne seg forskningsbasert og grunnleggende kunnskaper om og ferdigheter i karriereveiledning og/eller sosialpedagogisk rådgivning av unge og voksne. Karrierelæring, livsmestring, relasjons- og karrierekompetanse er sentrale begreper. Studiet skal bidra til å utvikle deltakerens karriereveileder- og rådgivningskompetanse.

Studiet er praksisorientert og tar blant annet utgangspunkt i studentenes selvopplevde erfaringer og utfordringer i karriereveilednings- og rådgivningssituasjoner.

Målgruppe

Målgruppen for studiet er alle som er interessert i, arbeider med eller ønsker å arbeide med, karriereveiledning og/eller sosialpedagogisk rådgivning.

Eksempler er: HR-ansvarlige og privatpraktiserende karriereveiledere og rådgivere, ansatte i utdanningssektor, Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) og oppfølgingstjenesten (OT), NAV, rekrutteringsbransjen, attføringsbedrifter og tiltaksarrangører.

Opptakskrav

Opptakskravet er generell studiekompetanse eller tilsvarende realkompetanse.

Søkere som tas opp på grunnlag av realkompetanse må være 25 år eller eldre i opptaksåret og kan ikke ha generell studiekompetanse. Slike søkere må i tillegg dokumentere ett av følgende:

  • Fagbrev eller tilsvarende, og minimum to års relevant (fulltids) yrkespraksis
  • Minimum fem års relevant yrkespraksis og tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) til å kunne gjennomføre studiet. Inntil to av de fem årene kan erstattes av relevant ulønnet arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller liknende. Faget norsk (eller annet nordisk språk) skal bestå av minimum 112 årstimer fra videregående opplæring eller tilsvarende, bestått med karakteren 2 eller bedre. Alternativt kan kravet til norsk dokumenteres med en attest fra arbeidsgiver som beskriver hvordan søkeren på en tilfredsstillende måte har brukt norsk skriftlig og muntlig (eller annet nordisk språk) som en vesentlig del av sitt arbeid. Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere at de oppfyller krav til norsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse, i henhold til krav i forskrift om opptak til høyere utdanning.

Relevant deltidsarbeid av ulikt omfang og lengde kan regnes om til heltid, etter gjeldende regelverk.

Læringsutbytte

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om forskjellige rådgivnings-, kommunikasjons- og veiledningsteorier
  • har grunnleggende kunnskap om fasene i kartleggings- og utviklingsarbeid
  • har kunnskap om lover, forskrifter og rammer som regulerer rettigheter og rådgiverens/veilederens praksis

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere behov, og anvende hensiktsmessige veilednings- og rådgivningsmetoder, verktøy (også digitale) og tiltak for å fremme en positiv utvikling
  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere rådgivnings- og karriereveiledningsaktiviteter
  • kan identifisere relevante samarbeidspartnere og bidra til å utvikle funksjonelle nettverk
  • kan tolke resultater av kartlegginger og sette inn nødvendige tiltak ved behov 

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for hvordan det sosialpedagogiske feltet og karriereveiledning inngår i et helhetlig rådgivnings- og veiledningsarbeid for marginaliserte grupper
  • bruker etiske retningslinjer og refleksiv praksis for å utvikle egen veileder- og rådgiverrolle
  • er åpen og viser forståelse for og innsikt i andres livssituasjon, muligheter og utfordringer innen arbeidsliv, sosial inkludering og utvikling av eget liv

Innhold og oppbygging

Studiet er organisert som et deltidsstudium med fellessamlinger og arbeidskrav mellom samlingene.

 

Studiet består av fire emner, hvert på 15 studiepoeng:

  • KARO6100: Karriereveiledning og karrierelæring: Grunnlag og prinsipper
  • KARO6200: Karriereveiledning og karrierelæring: System- og samfunnsperspektiv
  • KARO6300: Sosialpedagogisk rådgiving: Grunnlag og prinsipper
  • KARO6350: Sosialpedagogisk rådgiving: System- og samfunnsperspektiv

KARO6100 legger til rette for utvikling av profesjonell karriereveilederkompetansen ved å introdusere sentrale begreper som karrierelæring, karrierekompetanse, grunnleggende valg-, kommunikasjons- og veiledningsteorier, lover og forskrifter, etiske retningslinjer, veiledningsmetoder, karriereverktøy (også digitale) og hjelpemidler.

KARO6200 fokuserer på karriereveiledning og karrierelæring som virkemiddel for vekst, i møte med samfunnsutfordringer. Det vektlegges systemforståelse, nettverksarbeid og utviklingsarbeid for å bidra til sosial inkludering innen arbeid og utdanning.

KARO6300 vektlegger utvikling av den profesjonelle rådgiverkompetansen som er nødvendig for å kunne veilede utsatte og sårbare personer til å takle utfordringer og mestre livet. 

KARO6350 vektlegger rådgiverrollen i møte med samfunnsutfordringer og fokuserer på ulike samfunnsforhold som påvirker utsatte og sårbare personers liv. Ved å kartlegge personers og organisasjoners utfordringer og muligheter vil det kunne legges føringer for en positiv utvikling.

Normal studieprogresjon er å starte med KARO6100 etterfulgt av KARO6200 eller å starte med KARO6300 etterfulgt av KARO6350. Ikke alle emner tilbys hvert semester.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene vil veksle mellom forelesninger, praktiske øvelser, gruppearbeid, framlegg og drøftinger i plenum. Planlegging, gjennomføring og vurdering av veiledningssituasjoner og refleksjon over disse vil foregå i mindre grupper. Deler av læringsaktivitetene i studiet foregår ved bruk av digitale verktøy og tilbud om studieturer.

Mellom samlingene skal studentene arbeide med oppgaver som knyttes til samlingenes tematiske innhold og studentenes arbeid ved egen eller annen egnet arbeidsplass. Kontakten mellom studenter og universitetet, og innlevering av oppgaver skjer i hovedsak ved bruk av universitetets elektroniske læringsplattform.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, samt sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskravene skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan avlegges.

Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slike læringsferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 prosent tilstedeværelse. Fravær ut over 20 prosent kan unntaksvis kompenseres etter avtale med faglærer.

Se for øvrig beskrivelse av arbeidskrav under hvert enkelt emne.

Vurdering og sensur

Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

Innlevering av eksamensoppgaver er ved avslutning av hvert emne. For informasjon om bruk av sensorer, se de enkelte emneplanene.

Det kan klages over karakterfastsetting og på formelle feil i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høgskoler, jfr også forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

Ved klage på karakter etter gruppeeksamen kan klage framsettes av enkeltstudenter eller hele gruppen. Evt ny karakter gjelder for den studenten/de studentene som har klaget.

Studentenes rettigheter og plikter ved evt ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studentene er selv ansvarlig for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Øvrig informasjon

  • Studiet er godkjent av sytret for Hgskolen i Akershus 14.12.2004

  • Utvidet studieplan godkjent av rektor ved Høgskolen i Akershus 03.09.2010

  • Endringer godkjent av prodekan 07.03.2019

  • Endringer godkjent av Udanningsutvalget ved LUI 22.02.2021