EPN

Innovasjonspedagogikk og læringsledelse i arbeidslivet Programplan

Engelsk programnavn
Innovation Education and Management of Learning in Worklife
Gjelder fra
2021 HØST
Studiepoeng
15 studiepoeng
Varighet
2 semestre
Programhistorikk

Innledning

Økt kunnskap om didaktiske valg i henhold til yrkesfagenes egenart, ledelse og utvikling av profesjonelle fagfellesskap kan styrke veileder/mentoroppgaven og gi økt kvalitet i opplæringen slik at deltakerens læringsutbytte øker. Kombinert med profesjonalisering av arbeidsplassens samhandling med eksterne aktører, kan dette styrke overgangen fra opplæring i skole til læretid i bedrift, og dermed virke positivt for gjennomføringen i videregående opplæring.

Studiet Innovasjonspedagogikk og læringsledelse i yrkesfag skal gi studentene kompetanse i å samarbeide og differensiere for å kunne tilrettelegge for økt aktivitet i gjennomføring av yrkesfaglig utdanning. Gjennom studiet skal studentene utvikle entreprenøriell kompetansene, som innebærer å arbeide med kreative, innovative og induktive læringsformer i skapende og utforskende prosesser.  individuelle forutsetninger, yrkesfaglige interesser og behov skal legge føringer for planlegging av læringsprosessen. Gjennom innovasjonspedagogisk tenkning skal studentene også utvikle sin evne til å lede slike prosesser ved bruk av entreprenørielle verktøy. Samarbeid med kolleger og ledelse av utviklingsarbeid på egen arbeidsplass vil være en sentral del av studiet.

Målgruppe

Studiet retter seg mot arbeidsledere, instruktører, yrkesfaglærere og faglærere i videregående opplæring og andre opplæringsinstusjoner

Opptakskrav

Opptakskravet er generell studiekompetanse eller tilsvarende realkompetanse.

Søkere som tas opp på grunnlag av realkompetanse må være 25 år eller eldre i opptaksåret og kan ikke ha generell studiekompetanse. Slike søkere må i tillegg dokumentere ett av følgende:

  • fagbrev eller tilsvarende, og minimum to års relevant (fulltids) yrkespraksis
  • minimum fem års relevant (fulltids) yrkespraksis og tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) til å kunne gjennomføre studiet. Språkkunnskaper skal dokumenteres med karakteren 2 eller bedre i faget norsk (eller annet nordisk språk) fra videregående skole eller tilsvarende. Kravet til språkkunnskaper kan alternativt dokumenteres med en arbeidsattest med en beskrivelse av hvordan søkeren på en tilfredsstillende måte har brukt norsk skriftlig (eller annet nordisk språk skriftlig) som en vesentlig del av sitt arbeid. Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere at de oppfyller krav til norsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse, i henhold til krav i forskrift om opptak til høyere utdanning.

Relevant deltidsarbeid av ulikt omfang og lengde kan regnes om til heltid, etter gjeldende regelverk.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om hvordan entreprenørielle holdninger og ferdigheter utvikles i individet
  • kunnskap og forståelse for hvordan innovasjonsmetodikk kan fremme utvikling av yrkesfagene
  • kunnskap om skole- og arbeidsliv, og sammenhengen mellom ungdomskultur og årsaker til frafall fra skole- og arbeidsliv

 

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende ulike innovative og entreprenørielle strategier for utvikling av aktiviteter og tiltak, eksempelvis bygging av nettverk og samarbeid med lokalt arbeidsliv  
  • lede innovative og entrepreniørielle læreprosesser i en mangfoldig gruppe
  • formidle sentralt fagstoff digitalt, muntlig og skriftlig

 

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over etiske utfordringer i møte med en sammensatt gruppe
  • i samarbeid med kollegaer, bidra til utvikling av et godt læringsmiljø for alle deltakere
  • anvende forskningsbasert kunnskap i sitt arbeid med innovasonspedagogikk og læringsledelse

Innhold og oppbygging

Sentrale temaer i studiet:

  • Entreprenørielle verktøy
  • Ledelse av entreprenørielle læreprosesser
  • Innovasjon i yrkesfaglig opplæring
  • Ungdomskultur og flerkulturell forståelse
  • Multimodale presentasjoner
Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet er et samlingsbasert deltidsstudium. Mellom samlingene skal studentene gjennomføre studieoppgaver på egen arbeidsplass.

Det vil bli lagt vekt på en kollektiv læringsprosess gjennom erfaringsutveksling og refleksjon. Samarbeid i en lærende organisasjon, forankring og felles kompetanseutvikling står sentralt i studiet. Studentene skal gjennomføre innovasjonsarbeid på egen arbeidsplass innen yrkesopplæring.  

Læringsformene skal gi yrkesfaglærere en utdanning hvor de kan gjennomføre aktive læringsprosesser og lede lærlinger, grupper, kolleger og samarbeidspartnere i innovasjon og endringsarbeid. Orgsanisering og innhold er konkret og praktisk der arbeid med eget prosjekt gjennomføres gjennom utvikling av samarbeidsprosesser og entreprenørielle ferdigheter.

Undervisning og læring skjer gjennom en kombinasjon av forelesninger, cafèdialog (erfaringsutveksling), realøvelser, bruk av digitale verktøy og gjennomføring av entreprenøriell læringsledelse. Deler av disse aktivitetene kan være basert på veiledning via OsloMets elektroniske læringsplattform og arbeidserfaring på egen arbeidsplass.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, samt sikre at studenten er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskravene skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan avlegges.

Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slike læringsferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 % tilstedeværelse. Fravær ut over 20 % må kompenseres ved et ekstra arbeidskrav etter avtale med faglærer

Vurdering og sensur

Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet

Øvrig informasjon

  • Redaksjonelle endringer foretatt 12. februar 2019

  • Godkjent av prodekan for studier ved LUI 19. april 2017

  • Redaksjonelle endringer foretatt 8. januar 2020