EPN

Digitale lære- og hjelpemidler i tilpasset opplæring Programplan

Engelsk programnavn
Digital Teaching and Learning Tools for Adapted Education
Gjelder fra
2021 HØST
Studiepoeng
15 studiepoeng
Varighet
1 semester
Programhistorikk

Innledning

Studiet tar utgangspunkt i at bruken av digitale verktøy er en grunnleggende ferdighet. Digitale ferdigheter skal være en integrert og naturlig del av læringsarbeidet i alle fag og på alle nivåer. Erfaring og forskning viser at elever med språk-, lese- og skrivevansker har spesielt god nytte av å bruke digitale verktøy i læringsarbeidet. Suksesskriterier er knyttet til god pedagogisk bruk.

Lærere i skolen og ansatte i PPT møter elever med utfordringer, og noen elever har behov for mer omfattende tilrettelegging enn andre. Med bruk av nettbrett eller PC og gode applikasjoner kan tilpassing av opplæringen i større grad gjøres i klassen uten tradisjonell spesialpedagogisk programvare. Kontaktlærere og faglærere vil i økende grad ha behov for kunnskaper om god pedagogisk bruk av digitale verktøy som favner de fleste elevene i klassen.

Studentene må ha PC og nettbrett med relevante applikasjoner tilgjengelig.

Målgruppe

Studiet er et videreutdanningstilbud til de som underviser eller skal undervise barn (på mellomtrinnet), ungdom og voksne, spesielt de som har ansvaret for barn, ungdom og voksne med språk-, lese- og skrivevansker. Studiet er også aktuelt for de som veileder om god pedagogisk bruk av digitale lære- og hjelpemidler, for eksempel ansatte i PPT og Statped.

Det forutsettes at studentene har grunnleggende digitale ferdigheter.

Opptakskrav

Opptakskravet er godkjent lærerutdanning, eller bachelorutdanning (180 studiepoeng) fra studier innen helse-, velferds- og sosialfag, pedagogikk, eller tilsvarende. Søkere kan alternativt tas opp på bakgrunn av realkompetansevurdering av utdanning og erfaring som tilsvarer opptakskravet. Kompetansen som vurderes er kortere eller lengre utdanning på ulike nivåer, og dokumentert erfaring med opplæring og/eller praksis i virksomheter i arbeidslivet.

Følgende krav må oppfylles for å være kvalifisert realkompetansesøker:

1. Søkere må være 25 år eller eldre i opptaksåret og kan ikke ha generell studiekompetanse. Søkere må dokumentere ett av følgende:

fagbrev eller tilsvarende, og minimum to års relevant yrkespraksis;

minimum fem års relevant yrkespraksis. Inntil to av de fem årene kan erstattes av relevant ulønnet arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller liknende.

2. Søkere må ha tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) til å kunne gjennomføre studiet. Faget norsk (eller annet nordisk språk) skal bestå av minimum 112 årstimer fra videregående opplæring eller tilsvarende, bestått med karakteren 2 eller bedre. Alternativt kan kravet til norsk dokumenteres med en attest fra arbeidsgiver som beskriver hvordan søkeren på en tilfredsstillende måte har brukt norsk skriftlig og muntlig (eller annet nordisk språk) som en vesentlig del av sitt arbeid. Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere at de oppfyller krav til norsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse, i henhold til krav i forskrift om opptak til høyere utdanning.

3. I tillegg til yrkespraksis og utdanning nevnt under punkt 1 må søker også ha en kombinasjon av minimum fem år relevant fulltids yrkespraksis og høyere utdanning eller høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleutdanning) fordelt slik at enten yrkespraksis eller utdanning utgjør minst 40 prosent av de fem årene.

Læringsutbytte

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om språk-, lese og skrivevansker og tiltak for å utvikle ferdighetene og kompensere for vanskene

  • har kunnskap om hva som kjennetegner gode applikasjoner som kan gi økt læringsutbytte for alle

  • har kunnskap om dybdelæring, læringsstrategier og hensiktsmessige arbeidsmåter knyttet til bruk av nettbrett og PC

  • har kunnskap om endringsarbeid på individ og systemnivå

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sentrale digitale ressurser og digitale lære- og hjelpemidler i læringsarbeidet i begreps- og ordlæring, i lese- og skriveopplæringen, og i formidling, vurdering og analyse av elevarbeider

  • kan informere, veilede og gi opplæring om sentrale digitale lære- og hjelpemidler og relevante metoder og arbeidsmåter

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har grunnleggende forståelse for at bruk av digitale lære- og hjelpemiddel må forankres i ledelse og skolen som organisasjon

  • har grunnleggende forståelse for betydningen av å forankre bruk av digitale lære- og hjelpemidler i pedagogisk teori og empiri (forskning)

  • kan evaluere og vurdere egen opplæring, herunder bruk av teknologi rettet mot den enkelte, mot klasser og i skolen som organisasjon

Innhold og oppbygging

Studiet er et deltidsstudium over et semester. Etter en felles oppstartsamling på campus eller annet egnet lokale, vil både introduksjon av fagstoff, samhandling, veiledning, og levering av arbeidskrav og eksamen være nettbasert.

Sentrale temaer i studiet:

  • Gjeldene regler, lover og planer på området digitale lære- og hjelpemidler i utdanning

  • Kartlegging av lese- og skrivevansker

  • Leseopplæring og bruk av digitale verktøy

  • Digitale bøker, læringsressurser og hjelpemidler for elever med språk,- lese- og skrivevansker

  • Nettbaserte verktøy for å lage læringsressurser og undervisningsopplegg

  • Bruk av video og videoredigering

  • Dybdelæring

  • Digital samhandling

  • Trender og utviklingstendenser knyttet til teknologiutvikling og bruk av digitale lære- og hjelpemidler

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

Arbeids- og undervisningsformer

Gjennom studiet skal studentene utvikle sine ferdigheter og knytte det faglige innholdet til egne utprøvinger og erfaringer. Studentenes egenaktivitet og egne refleksjoner vil derfor være sentrale. Bruk av nettbrett og PC på områdene læring, lesing, skriving og formidling står sentralt i studiet.

Det forventes at studentene prøver ut programvare og arbeidsmåter på egen arbeidsplass eller annet arbeidssted, individuelt eller i gruppe.

Arbeidsmåtene veksler mellom teoretiske innføringer, utprøving av lære- og hjelpemidler i eget arbeid og nettbasert samhandling med diskusjoner og refleksjoner over læreprosesser og læringsutbytte. Studiet er prosessorientert og fordrer stor egeninnsats fra den enkelte student.

Det praktisk arbeidet vil være knyttet opp til bruk av PC og/eller nettbrett som verktøy. Det forutsettes at studentene aktivt bruker egen arbeidssituasjon eller oppsøker relevant praksis som grunnlag for utprøving, refleksjon og læring.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskravene skal bidra til å sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen og bidra til refleksjon og læring. Arbeidskravene må være godkjent for at studentene skal kunne fremstille seg til eksamen

Vurdering og sensur

Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

Øvrig informasjon

  • Godkjent av prodekan ved LUI 19.03.2014

  • Endringer godkjent av prodekan for studier 14.03.2019