EPN

MLEST2100 Bilde og visuelle uttrykk i kontekst Emneplan

Engelsk emnenavn
Picture and visual expression in context
Studieprogram
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, design, kunst og håndverk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler grunnleggende problemstillinger innen bilde og visuelle uttrykk slik det kommer til uttrykk i gjeldende læreplaner i grunnopplæringen. Dette omfatter praktisk arbeid med ulike teknikker, redskaper og uttrykksformer. Bilde og visuelle uttrykk belyses i en historisk og nåtidig kontekst og relateres til nasjonale og internasjonale tendenser. Faglig og fagdidaktisk refleksjonsevne utvikles i møtet mellom eget og andres skapende arbeid, utdanningens praksisopplæring og i utprøving av teoretiske- og praktiske kunnskaper

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om ulike teknikker, redskaper og uttrykksformer, relevant for arbeid med bilde og visuelle uttrykk.
  • kan anvende kunnskap om visuelle virkemidler i analyser av eget og andres arbeid.
  • har kunnskap om og kan identifisere hvordan bilde og visuelt uttrykk har blitt brukt for å formidle historier, ideer og ulike budskap, både historisk og i nåtid.
  • har kunnskap om læreplaner og kan vurdere bilde og visuelle uttrykk som del av skolefagenes innhold.

Ferdigheter

Studenten

  • Kan vise praktisk håndlag i arbeid med ulike teknikker, redskaper og uttrykksformer.
  • Kan eksperimentere med ulike uttrykk og relatere eget arbeid til fagteori og historiske eller samtidige tendenser.
  • Kan analysere, dokumentere og reflektere over egen utøvende prosess.
  • Kan reflektere over og diskutere etiske problemstillinger i arbeid med bilde og visuelle uttrykk i undervisningssammenheng.

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan anvende faglig og fagdidaktisk innsikt i drøfting av visuell kultur.
  • kan kommunisere omkring sentrale faglige problemstillinger og forskning innen fagområdet.
  • Kan identifisere etiske aspekter knyttet til formidling og produksjon av kunstneriske uttrykk.

Arbeids- og undervisningsformer

I emnet vektlegges praktisk erfaring fra verkstedsarbeid og teoretiske studier individuelt og i gruppe. Fagteori i emnet legger vekt på forståelse for og anvendelse av begreper og arbeidsformer. HMS relateres til praktiske erfaringer i verkstedet. Fagdidaktikk inngår i emnet og skal bidra til å kontekstualisere eget praktisk arbeid og teoristudier, samt reise sentrale spørsmål om skolens oppgave og fagets egenart.

Emnet må sees i sammenheng med øvrige emner. Forståelse for prinsipp innen akademisk skriving er gjennomgående i studiet. Alle aspekter i emnet behandles ikke nødvendigvis i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom lesning av pensumlitteratur, deltagelse i kollokviegrupper og praktisk, utforskende arbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

  • Analyse av et verk fra en selvvalgt tidsperiode presentert muntlig for underviser og medstudenter. Presentasjonen skal inkludere fagdidaktisk refleksjon. Presentasjonen av analyses utføres i grupper på 3-5 studenter. 

Vurdering og eksamen

Eksamen er et praktisk, skapende prosjekt med tilhørende skriftlig refleksjon og gjennomføres individuelt. 

1. Praktisk skapende arbeid

Et ferdigstilt praktisk skapende arbeid med skisser og utprøvninger som vedlegg.

2. Skriftlig oppgave

Skriftlig refleksjon der inspirasjonsgrunnlag, fagteori og fagdidaktikk inngår. Omfang på 2000-2500 ord. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.

Arbeidet og den skriftlige refleksjonen vurderes samlet. Begge deler av eksamen må være vurdert til E eller bedre for at eksamen skal være bestått. Eksamensresultatet kan påklages.

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen Ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen. Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig.