EPN

MAJOPRA1 Grunnleggende jordmorfag knyttet til fødsel og barseltid del 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Midwifery Care During Childbirth and the Post-Partum Period Part 1
Studieprogram
Masterstudium i jordmorfag
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet består av kliniske studier relatert til MAJO4000 Jordmorfag - fødsel og familiedannelse 1. Studenten skal oppøve kliniske ferdigheter og vurderinger i forbindelse med jordmorvirksomhet i føde- og barselavdeling. Det legges spesielt vekt på studentens videreutvikling av teori, refleksjon og kliniske vurderinger for å ivareta omsorgen for kvinnen/familien og barnet gjennom fødselsforløpet og i barseltiden.

Kliniske studier i emnet går over 13 uker med introduksjon og etterarbeid. Innholdet vil variere med praksisstedets virksomhet til enhver tid og vil således tilby varierte arenaer for kliniske studier når det gjelder kompleksitet. Emnet går samtidig med MAJOPRA2 over totalt 20 uker. Dette tilpasses det enkelte praksissted.

Forkunnskapskrav

Arbeidskrav i emne MAJO4000 Jordmorfag - fødsel og familiedannelse 1 og MAJO4100 Kvinnehelse- seksuell og reproduktiv helse og rettigheter må være godkjent.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • avansert kunnskap om anatomi, fysiologi og patofysiologi innen jordmors kompetanseområder under fødsel og i barselperiode
  • inngående kunnskap om fødsel, barsel og familiedannelse som psykososiale prosesser
  • avansert kunnskap om fødselssmerte og smertelindringsmetoder
  • avansert kunnskap om amming og ernæring for mor og barn i perinatalperioden

Ferdigheter

Studenten kan:

  • bruke relevante prosedyrer/metoder i simulerte situasjoner
  • under veiledning utføre faglig, praktisk og teoretisk jordmorvirksomhet i samsvar med faglige og etiske retningslinjer
  • analysere fødselsforløpet, legge til rette for og fremme normalt fødselsforløp og har kompetanse til å reagere i situasjoner som avviker fra det normale
  • anvende medisinsk-tekniske hjelpemidler
  • under veiledning anvende relevante metoder for lindring av fødselssmerter og kan være analytisk til ulike metoder for smertelindring
  • anvende kunnskap om amming og ernæring i veiledningssituasjoner
  • forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse i utvikling av faglige resonnementer
  • anvende trinnene i kunnskapsbasert praksis

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • analysere sammenhenger mellom fysiske, psykososiale og kulturelle aspekter og utvikling av svangerskap, fødsel og familiedannelse
  • analysere og forholde seg kritisk til egen jordmorfaglige kompetanse og kompetanseutvikling
  • anvende tilegnet kunnskap og ferdigheter innen føde- og barselomsorg og gjennomføre arbeidsoppgaver som tilkjennegir respekt og forståelse for det kulturelle mangfold
  • kommunisere med brukere, medstudenter og fagfellesskapet om faglige problemstillinger relatert til fødsel, barsel og familiedannelse

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene består av simulatortrening i øvingslaboratoriet og brukerrettede kliniske studier, studier av relevant fag- og forskningslitteratur individuelt og i grupper, samt individuelle, regelmessige skriftlige logger med beskrivelse av læringsprogresjon og fokusområder for videre læring.

 

Veiledning

Studenten vil bli veiledet av et team bestående av universitetets veileder og en jordmor fra det kliniske felt (klinisk veileder). Klinisk veileder har ansvar for tilrettelegging av og veiledning i læresituasjoner i praksisfeltet. Studenten har ansvar for aktivt å søke veiledning og møte forberedt til veilednings- og vurderingssamtaler. Klinisk veileder deltar i forventningssamtale, midt- og sluttvurdering. Universitetets veileder deltar i forventningssamtale og midtvurdering. Ved behov deltar universitetets veileder ved sluttvurdering. Forventningssamtalen kan forgå individuelt eller i gruppe. Universitetets veileder tar initiativ til inntil to veiledninger av studenter i gruppe hvor hensikten er å analysere og reflektere over konkrete situasjoner fra praksisstudiene. Studentene møter forberedt til gruppeveiledning i samarbeid med universitetets veileder. Gruppeveiledning tilpasses det enkelte praksissted.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for å fremstille seg til eksamen:

1. Demonstrere jordmorfaglige ferdigheter i simulerte situasjoner. I blant annet øvingslaboratoriet skal studenten demonstrere jordmorfaglige ferdigheter. Formålet er at studenten skal tilegne seg dybdekunnskap innen grunnleggende jordmorferdigheter som grunnlag for kliniske studier. Kriterier for godkjent vil bli utarbeidet. Dersom en student får "ikke godkjent", får han/hun to nye forsøk til å demonstrere tilstrekkelige ferdigheter.

2. Plan for praksis: Studenten utarbeider plan for praksis basert på læringsutbyttene i emnet og tilgjengelige læringssituasjoner. Plan for praksis danner grunnlag for forventningssamtalen som gjennomføres i praksisperiodens første uker. Plan for praksis anvendes i den løpende veiledningen av studenten. Hensikten med plan for praksis er å klargjøre og beskrive forventet kompetanse, i tillegg til å gi studenten mulighet til å planlegge egen læreprosess. Plan for praksis leveres klinisk veileder og i opprettet mappe i Canvas senest 2 virkedager før den aktuelle samtalen.

3. Individuell fagoppgave på inntil 1500 ord. Hensikten er at studenten skal få økt bevissthet omkring egne opplevelser og erfaringer i kliniske studier og knytte erfaringene til forskningslitteratur. I arbeidet med oppgaven skal studenten ha veiledning med universitetets veileder.

4. Fagoppgave på inntil 2500 ord der formålet er at studenten skal oppøve evnen til å anvende trinnene i kunnskapsbasert praksis og å utvikle ferdigheter i å formidle faget gjennom en skriftlig akademisk tekst. Oppgaven kan skrives i gruppe med inntil 3 studenter.

5. Dokumentasjon av gjennomførte kliniske læresituasjoner: Tilsyn med og pleie av minst 15 fødende kvinner i åpningstiden, minst 10 kvinner med risikosvangerskap, minst 35-40 kvinner som nettopp har født og deres friske nyfødte barn, ta imot minst 12-15 barn, samt ha gjennomført minst 2 samtaler etter fødsel. Formålet er at studenten skal nå et delmål slik at hun/han ved studiets slutt tilfredsstiller kvantitative krav som grunnlag for å søke autorisasjon som jordmor. Ved "ikke godkjent" må studenten ta ansvar for å få ekstra tid i kliniske studier slik at de beskrevne kvantifiseringskravene i emnet er tilfredsstilt.

Vurdering og eksamen

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

Vurderingsordning: Midt- og sluttvurdering av kliniske studier

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått

Sensorordning

Midt- og sluttvurdering gjennomføres av klinisk veileder. Universitetets veileder deltar i midtvurdering, samt sluttvurdering ved behov. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.