EPN

MAJO4200 Vitenskapsteori og metode Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Theory and Methodology
Studieprogram
Masterstudium i jordmorfag
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

*Emnet tilbys også studenter med allerede avlagt jordmorutdanning som videreutdanning etter rammeplan og forskrift av 2005, og som er tatt opp på masterstudiet i jordmorfag og innvilget fritak for deler av studiet. Det vil bli et eget studieløp for disse studentene med oppstart i august.

Innledning

Emnet er todelt og fokuserer på jordmorfagets vitenskapsteoretiske forankring og forskningsmetodiske tilnærminger til praksisnær forskning og fagutvikling. Studenten skal få innføring i jordmorfaglig relevant forskning, med både kvantitativt og kvalitativt design, samt konsekvenser av ulike teoretiske perspektiver på jordmorfag og jordmorutøvelse (del A).

Videre gis det en teoretisk bakgrunn for de ulike deler av forskningsprosessen, og studenten får praktisk erfaring med ulike forskningsdesign, forskningsmetoder, formulering av problemstilling, samt presentasjon og diskusjon av forskningsresultater (del B).

Kunnskapsbasert jordmorpraksis vil være et gjennomgående tema. Del A gjennomføres over 10 uker og går parallelt med MAJO4000 Jordmorfag - fødsel og familiedannelse 1. Del B går over 3-4 uker i 2. semester av studiet.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har avansert kunnskap om vitenskapsteoretiske tradisjoner som jordmorfaget bygger på
  • har avansert kunnskap om kvalitative og kvantitative metoder som er relatert til fagfeltet
  • kan identifisere og analysere relevante forskningsetiske problemstillinger
  • har avansert kunnskap om kunnskapsbasert praksis innen fagfeltet

Ferdigheter

Studenten kan:

  • analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder
  • anvende relevante forskning- og fagutviklingsmetoder i planlegging av et selvstendig prosjekt

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • analysere ulike perspektiv på jordmorfaget og forstå konsekvenser for klinisk jordmorvirksomhet
  • analysere og kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap innen fagfeltet

Arbeids- og undervisningsformer

Det veksles mellom forelesninger, studier av relevant fag- og forskningslitteratur individuelt og i studiegrupper, analyse og skriftlig og muntlig presentasjoner i studiegruppesamlinger og seminar.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav 1 må være gjennomført før arbeidskrav 1 i MAJO4000.

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for å fremstille seg til eksamen:

1. Artikkelgransking med fremlegg på workshop (4200A): Hensikten er å oppøve evnen til å analysere og vurdere forskning. Studentene skal i grupper kritisk granske to artikler som er publisert i et relevant, engelskspråklig tidsskift. Det skal være en kvalitativ- og en kvantitativ forskningsartikkel. Anvend sjekklister for aktuell metode som arbeidsredskap. Gjør rede for refleksjonene som ligger til grunn for granskingen. Det arrangeres en workshop der resultatene fremlegges og diskuteres med faglærere. Dersom en gruppe får "ikke godkjent", må gruppen gjennomføre en ny presentasjon for faglærer(e). Gruppen får ett nytt forsøk. Ved fravær av ett eller flere gruppemedlemmer, må vedkommende gjennomføre gruppens forberedte presentasjon for faglærer(e)).

2. Bearbeiding av data (4200B): Formålet er å få forståelse for gjennomføring av analyse, oppsummering og diskusjon av data, både kvalitative og kvantitative. Bearbeiding av data blir organisert i en todagers workshop i henholdsvis kvalitativ og kvantitativ metode (fire dager). Studentene arbeider i grupper. Emneansvarlige lærere er ansvarlig for å finne fram til data studentene kan arbeide med, og de er veiledere i workshoparbeidet. Workshoparbeidet avsluttes med et internt seminar der studentene presenterer sitt arbeid. Det utarbeides eget program for seminaret. Dersom en gruppe får "ikke godkjent", må gruppen gjennomføre en ny presentasjon for faglærer(e). Gruppen får ett nytt forsøk. Ved fravær av ett eller flere gruppemedlemmer, må vedkommende gjennomføre gruppens forberedte presentasjon for faglærer(e).

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Hjemmeeksamen i form av individuell digital flervalgstest.Testen gjennomføres uten tilsyn til en fastsatt tid med en begrensning på 30 minutter.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av èn intern sensor