Droppe til innhold

Nyheter

Jente som sover

Sover du godt nok?

Visste du at søvnløshet kan gjøre deg syk? Denne uken er det søvnuke på OsloMet. Vi ønsker å gjøre deg mer bevisst på egen søvn.

Lite søvn påvirker studiehverdagen til mange studenter. Ved for lite søvn kan man oppleve dårligere konsentrasjon og hukommelse samtidig som at oppmerksomheten og evnen til å tenke logisk påvirkes negativt. Dessuten kan vår moralske dømmekraft bli redusert.

Hvordan sove godt nok? 

Her er 5 tips til hvordan du kan få en god natts søvn:

  1. stå opp til omtrent samme tid hver dag og ikke sov på dagtid 
  1. få minst 30 minutter med dagslys daglig 
  1. unngå kaffe, te, cola og energidrikker samt tunge måltider på kvelden 
  1. sett av en “problemhalvtime” om ettermiddagen/tidlig kveld hvor du tenker gjennom eventuelle bekymringer 
  1. bruk sengen til søvn, ikke til mobil, pc eller nettbrett 

Kan du hjelpe oss? 

Forskningsgruppa Livskvalitet mener at det er dere studenter som kan si noe om hva som viktig knyttet til søvn i sin hverdag. Hva lurer du egentlig på om søvn og hva bør det forskes på i fremtiden? 

OsloMet-forskere ber nå dere studenter om innspill (se skjema under). Svarene skal sorteres og prioriteres gjennom et samarbeid mellom forskere og studenter ved OsloMet. Til slutt sitter de igjen med en topp ti liste over forskningsspørsmål som skal undersøkes videre.  

Les mer om spørreskjema og hvordan dine innspill blir brukt videre nederst i denne artikkelen. 

 

Overnatting i kantina på OsloMet 

Natt til torsdag og natt til fredag skal Kjersti Skarvang Olsen og Ask Johannes Grande sove i kantina i P32. Tror du de får en god natts søvn? Følg med på Facebook og Instagram for å se hvordan det går, https://www.facebook.com/events/2172688592825630/.

Les mer om søvn 

https://helse-bergen.no/nasjonal-kompetansetjeneste-for-sovnsykdommer-sovno/sovnhygiene-gode-rad-ved-sovnproblemer