Programplaner og emneplaner - Student
Strategisk ledelse av digitale prosesser og KI Programplan
- Engelsk programnavn
- Strategic management of digital processes and AI
- Gjelder fra
- 2025 HØST
- Studiepoeng
- 10 studiepoeng
- Varighet
- 1 semester
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Målgruppe
Organisering av studiet
Alle emnene er obligatoriske (begge emnene i fellesdelen, en av fagfordypningene og masteroppgaven).
Fagfordypningen (2x15 studiepoeng) av studiet skal være en videre påbygging av det faget (60 studiepoeng) som studenten søkte opptak på grunnlag av. Se emneplanene for nærmere beskrivelse av de ulike fagfordypningene.
Studiet er organisert som et heltidsstudium over to studieår eller som et deltidsstudium på inntil fire studieår. Det legges vekt på studie- og progresjonsfellesskap for å fremme en inkluderende forsknings- og studiekultur.
Studenter som får innpasset Lærerspesialistutdanning i begynneropplæring, engelsk, matematikk, norsk eller spesialpedagogikk (60 studiepoeng), skal ta emnet Vitenskapsteori og metode (15 studiepoeng) og en tilrettelagt versjon av emnet Masteroppgave (45 studiepoeng). Studiet er på deltid.
Studenter som får innpasset Nasjonal rektorutdanning eller tilsvarende (30 studiepoeng), skal ta emnet Vitenskapsteori og metode (15 studiepoeng), to emner i fagfordypning i utdanningsledelse (2x15 studiepoeng) og en tilrettelagt versjon av emnet Masteroppgave (45 studiepoeng). Studiet er på deltid.
Studieprogrammet på heltid
1. studieår:
MGVM4100 Vitenskapsteori og metode (15 studiepoeng).
SKUTXX eller MGXX4100*** avhengig av hvilken fagfordypning, emne 1 (15 studiepoeng).
SKUT4100 Fag, fagdidaktikk og didaktikk (15 studiepoeng).
SKUTXX eller MGXX4200*** avhengig av hvilken fagfordypning, emne 2 (15 studiepoeng).
2. studieår:
SKUT5910 Masteroppgave (60 studiepoeng).
Studieprogrammet på deltid
1. studieår:
SKUTXX eller MGXX4100*** avhengig av hvilken fagfordypning, emne 1 (15 studiepoeng).
SKUT4100 Fag, fagdidaktikk og didaktikk (15 studiepoeng).
2. studieår:
MGVM4100 Vitenskapsteori og metode (15 studiepoeng).
SKUTXX eller MGXX4200*** avhengig av hvilken fagfordypning, emne 2 (15 studiepoeng).
3. og 4. studieår:
SKUT5910 Masteroppgave (60 studiepoeng).
Studieprogrammet på deltid for studenter som får innpasset Lærerspesialistutdanning
1. studieår:
MGVM4100 Vitenskapsteori og metode (15 studiepoeng).
SKUT5911 Masteroppgave (45 studiepoeng)*.
2. og 3. studieår:
SKUT5911 Masteroppgave (45 studiepoeng)*.
*Arbeidet med masteroppgaven starter i vårsemesteret og fortsetter påfølgende høst- og vårsemester. Se emneplanen for mer informasjon.
Studieprogrammet på deltid for studenter som får innpasset Nasjonal rektorutdanning
1. studieår:
SKUT4441 Fagfordypning i utdanningsledelse 1 (15 studiepoeng)**.
SKUT4442 Fagfordypning i utdanningsledelse 2 (15 studiepoeng)**.
2. studieår:
MGVM4100 Vitenskapsteori og metode (15 studiepoeng).
SKUT5911 Masteroppgave (45 studiepoeng)*.
3. og 4. studieår:
SKUT5911 Masteroppgave (45 studiepoeng)*.
*Arbeidet med masteroppgaven starter i vårsemesteret og fortsetter påfølgende høst- og vårsemester. Se emneplanen for mer informasjon.
**For søkere som har nasjonale videreutdanningsmoduler (hver på 15 studiepoeng) i skoleledelse på masternivå, kan det i tillegg søkes om å få innpasset inntil 30 studiepoeng av disse - som Fagfordypning i utdanningsledelse 1 og 2.
*** For studenter som tar fagfordypninger med emnekode MGXX4100 og MGXX4200 kan det være henvist til Fagplan. Fagplan gjelder ikke for master i skolerettet utdanningsvitenskap.
Undervisningsspråket er i hovedsak norsk. Studiet kan i perioder ha knyttet til seg forelesere fra andre land enn Norge. Deler av undervisningen kan derfor bli gitt på engelsk. Studenter kan velge om de vil besvare skriftlige oppgaver på et skandinavisk språk eller engelsk.
Opptakskrav
Masterstudiet vektlegger selvstendighet, prosess og progresjon. Det veksles derfor mellom forelesninger, seminarer, seminarpresentasjoner, veileder- og studentrespons, samtaler, diskusjoner i større og mindre grupper, skriving av essay/fagartikkel og masteroppgave.
Det legges vekt på at arbeidsmåter og arbeidskrav i studiet er preget av dialog og diskusjoner som drar nytte av de praksiserfaringer og den faglige bakgrunn som studentene måtte bringe med seg inn i studiet.
Innhold og oppbygging
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.
Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i de enkelte emneplanene.