EPN-V2

Innføring i spesialpedagogikk Programplan

Engelsk programnavn
Introduction to Special Needs Education
Gjelder fra
2025 HØST
Studiepoeng
30 studiepoeng
Varighet
2 semestre
Programhistorikk

Innledning

Likeverdig opplæring er et sentralt prinsipp for all virksomhet i barnehage og skole. Opplæringen skal ta hensyn til mangfoldet i gruppen og tilrettelegges etter den enkeltes behov. Barn og unge som ikke har tilfredsstillende utbytte av opplæring har rett til individuelle tilpasninger, også kalt spesialundervisning eller spesialpedagogisk hjelp. Studiet Innføinrg i spesialpedagogikk er begrunnet i behovet for spesialpedagogisk kunnskap for de som arbeider i barnehage, skolefritidsordning eller på ulike trinn i opplæringsforløpet og som ikke har pedagogisk utdanning på høgskolenivå. Denne yrkesgruppen har et stort ansvar og derav behov for spesialpedagogisk kunnskap for bedre å kunne tilrettelegge arbeidet med barn, unge og voksne med særskilte opplæringsbehov.

Studiet skal bidra til å ivareta likeverdig og individuell tilrettelegging i all opplæring slik at barn og unge kan ta del i et sosialt, faglig og inkluderende fellesskap. Barn og unge skal i størst mulig grad utvikle kompetanse og holdninger for å kunne mestre livene sine, delta og være inkludert i samfunnets fellesskap. Opplæringen skal fremme livsmestring og folkehelse som overordnede og tverrfaglige temaer. Barn og unge har rett til et trygt og godt psykososialt miljø som legger til rette for trivsel og utvikling ut ifra individuelle forutsetninger og behov.

Målgruppe

Målgruppe for studiet er primært ansatte i barnehage, skolefritidsordning eller på ulike trinn i opplæringsforløpet, uten pedagogisk utdanning på høgskole- eller universitetsnivå. Studiet er aktuelt også for andre som arbeider med opplæring eller med tilrettelegging for barn, unge eller voksne med særskilte behov for eksempel innen idrett og annen frivillig virksomhet. Studiet åpner også for søkere med ulike utdanninger på høgskole- eller universitetsnivå.

Opptakskrav

Opptakskravet er generell studiekompetanse eller tilsvarende realkompetanse.

Søkere som tas opp på grunnlag av realkompetanse må være 25 år eller eldre i opptaksåret og kan ikke ha generell studiekompetanse. Slike søkere må i tillegg dokumentere ett av følgende:

  • Fagbrev eller tilsvarende, og minimum to års relevant (fulltids) yrkespraksis
  • Minimum fem års relevant yrkespraksis og tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) til å kunne gjennomføre studiet. Inntil to av de fem årene kan erstattes av relevant ulønnet arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller liknende. Faget norsk (eller annet nordisk språk) skal bestå av minimum 112 årstimer fra videregående opplæring eller tilsvarende, bestått med karakteren 2 eller bedre. Alternativt kan kravet til norsk dokumenteres med en attest fra arbeidsgiver som beskriver hvordan søkeren på en tilfredsstillende måte har brukt norsk skriftlig og muntlig (eller annet nordisk språk) som en vesentlig del av sitt arbeid. Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere at de oppfyller krav til norsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse, i henhold til krav i forskrift om opptak til høyere utdanning.

Relevant deltidsarbeid av ulikt omfang og lengde kan regnes om til heltid, etter gjeldende regelverk.

Læringsutbytte

Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om og forståelse for spesialpedagogisk tilrettelegging av opplæring
  • har forståelse for og innsikt i tiltak for barn, unge og voksne med særskilte opplæringsbehov
  • ha kunnskap om barn og unges psykososiale miljø

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan nyttiggjøre seg individuelle opplæringsplaner og forstå innholdet i planene
  • kan reflektere over ulike tiltak som gjennomføres i samarbeid med andre faggrupper

Generell kompetanse

Kandidaten

  • viser evne til samarbeid, ansvarlighet og kritisk tenkning
  • kan reflektere over spesialpedagogisk tilrettelegging av opplæring i tråd med etiske krav og retningslinjer, og i lys av teori- og erfaringsbasert kunnskap
  • viser forståelse for likeverdig opplæring for barn og unge med ulike behov

Innhold og oppbygging

Studiet er et samlingsbasert deltidsstudium. Mellom samlingene skal studentene gjennomføre studieoppgaver på egen eller annen egnet arbeidsplass.

Studiet består av to emner, hvert på 15 studiepoeng:

  • SPIN7100 Grunnleggende forståelse for det spesialpedagogiske arbeidet
  • SPIN7200 Læring og utvikling for grupper med særskilte opplæringsbehov

Temaene i emnebeskrivelsene er ment å være konkretiserende og veiledende i forhold til læringsutbyttet. Vektlegging og rekkefølge av temaene tilpasses de enkelte studentgrupper og dagsaktuelle problemstillinger. Helhet og sammenheng i studiet er vesentlig selv om studiet er organisert i to emner. Noen temaer kan introduseres i emne SPIN7100 og utdypes i emne SPIN7200.

Opptak til SPIN7200 forutsetter bestått SPIN7100 eller tilsvarende.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

Arbeids- og undervisningsformer

Bachelorstudiet i arkivvitenskap gir teoretisk, metodisk og teknisk kunnskap om danning, bruk, bevaring og formidling av dokumentasjon og arkiv. Studiet gir innsikt i sammenhenger mellom teknologi, lovverk, mennesker og dokumentasjon, og om hva arkivene betyr for enkeltmennesker, organisasjoner og samfunn.

Kompetanse i digital arkiv- og dokumentasjonsforvaltning og digitale arkivsystemer blir vektlagt spesielt. Studiet kvalifiserer til arbeid i alle virksomheter, private og offentlige, som skal håndtere informasjonsflyt og vedlikeholde autentisk, pålitelig, uendret og anvendelig dokumentasjon, i dag og for fremtiden. I dette inngår også bevaring og forvaltning av samfunnsdokumentasjon og kulturarv.

Bachelorgraden oppnås i samsvar med forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

Fullført og bestått studium gir graden Bachelor i arkivvitenskap , jf § 2-3, 1 a. Gradens engelske tittel er Bachelor in Archival Science. Fullført studium kvalifiserer til søknad om opptak til masterstudiet i arkiv-, bibliotek- og informasjonsvitenskap.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring og bidra til å sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan avlegges.

Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om tilstedeværelse på fellessamlinger. Fravær ut over 20 % kan unntaksvis kompenseres etter avtale med faglærer.

Se for øvrig beskrivelse av arbeidskrav under hvert enkelt emne.

Vurdering og sensur

For å bli tatt opp til bachelorstudiet kreves generell studiekompetanse. Søkere kan også tas opp på grunnlag av realkompetanse etter individuell vurdering.