Programplaner og emneplaner - Student
Realkompetansevurdering Programplan
- Engelsk programnavn
- Validation of Prior Learning
- Gjelder fra
- 2025 HØST
- Studiepoeng
- 15 studiepoeng
- Varighet
- 1 semester
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Studiet Realkompetansevurdering er en videreutdanning på masternivå og skal kvalifisere studentene til arbeid med kartlegging, vurdering, dokumentasjon og verdsetting av voksnes realkompetanse samt veiledning av personer med rett til realkompetansevurdering.
Med realkompetanse menes både formell, uformell og ikke-formell kompetanse som er likeverdig med kompetanse oppnådd gjennom det norske utdanningssystemet. Erfaring, kunnskap og kompetanse bygges på flere steder og på ulike måter. Studiet omhandler en helhetlig vurdering av enkeltpersoners kompetanse som kvalifisering til arbeid eller som opptak til offentlig godkjente utdanninger.
Arbeidsmarkedet er i rask endring og dette fører til krav om kontinuerlig oppdatering av kompetanse både i arbeid og gjennom utdanningssystemet. Det er også et økende antall innvandrere som ikke har kompetanse fra det norske utdanningssystemet. Resultatet er en økning av søkere til utdanningstilbud på alle nivåer i utdanningssystemet med et annerledes utdannings- og erfaringsgrunnlag. Realkompetansevurdering er en metode og et system for å ivareta likeverdig vurdering av tilegnet kompetanse i forhold til krav som stilles for opptak til og gjennomføring av en offentlig godkjent utdanning.
Verdsetting av realkompetanse skjer som resultat av en prosess der flere aktører er involvert. Studiet vil derfor vektlegge et tett samarbeid mellom aktørene i realkompetansevurderingsprosessen som studentene er i kontakt med i sin arbeidshverdag.
Studieprogrammet kan inngå som del av aktuelle masterstudier. Interesserte må da søke om opptak til masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskrav som gjelder for det enkelte studium. Det vil deretter kunne søkes om fritak for deler av masterstudiet på grunnlag av det gjennomførte og bestått studium i «Realkompetansevurdering». Det er opp til den institusjonen som tilbyr masterstudiet å vurdere og fatte vedtak om eventuelt fritak. Søknad om fritak vurderes på individuell basis.
Målgruppe
Målgruppe for studiet er personer som arbeider med veiledning for og verdsetting av realkompetanse i ulike sammenhenger som grunnskole, fag- og yrkesopplæring, voksenopplæring, fagskole, universitets- og høgskolesektoren, arbeidslivet, karrieresentre og arbeidsformidling.
Personer som arbeider med veiledning for og verdsetting av realkompetanse på nivå videregående opplæring for voksne (VOV) og forberedende opplæring for voksne (FOV) vil bli prioritert ved opptak til studiet.
Opptakskrav
Målgruppen for studiet er
- tidligere kandidater med bibliotek- og informasjonsfaglig utdanning som ønsker faglig oppdatering og fornying.
- bibliotekansatte uten bibliotekfaglig utdanning som har behov for eller er interessert i videreutdanning i bibliotekspesifikke fag.
Læringsutbytte
For opptak til studiet kreves generell studiekompetanse og minimum to års arbeidserfaring.
Søkere uten generell studiekompetanse kan vurderes på grunnlag av realkompetanse. Ved vurdering av realkompetanse gjelder generelle bestemmelser fra Retningslinjer for opptak på grunnlag av realkompetanse ved OsloMet - storbyuniversitetet. Som relevant yrkespraksis regnes arbeid i bibliotek eller beslektede institusjoner.
Arbeids- og undervisningsformer
Studiet er et samlingsbasert deltidsstudium og kan organiseres over to semestre eller ett semester ut fra oppdragsgivers ønsker. På samlingene vil det være forelesninger med introduksjon av faglige temaer, dialog, gruppeoppgaver, erfaringsdeling og litteraturstudier. Det forutsetter at deltakerne er aktive på samlingene og bidrar med erfaringer og refleksjoner i det læringsfellesskapet studiegruppen utgjør. Mellom samlingene arbeider deltakerne individuelt og gruppevis med oppgaver i tilknytning til de ulike fasene og rollene i realkompetansearbeidet. Litteraturstudier og bruk av nettressurser inngår også.
Det legges vekt på at innholdet og arbeidsformene skal være praksisnære og relevante for arbeid med realkompetanse. Studieopplegget inkludert arbeidskravene skal bidra til forståelse for rolle og ansvar, egenvurdering og refleksjon rundt egen praksis samt profesjonalisering av arbeidet med alle faser i realkompetansevurdering.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, samt sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskravene skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er).
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Individuell oppgave om bruk av læreplaner/studieplaner i vurderingsarbeidet (750–800 ord) Oppgaven presenteres og diskuteres i grupper som representerer samme fagområde og utdanningsnivå.
- Gruppeoppgave med beskrivelse og drøfting av roller og ansvar i realkompetansearbeidet 1500–2000 ord).
- Gruppeoppgave basert på metodisk utprøving i ulike faser av realkompetansearbeidet (1500–2000 ord). Arbeidskravet gjennomføres og deles nettbasert.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er basert på erfaringsdeling, felles forståelse for roller og oppgaver samt utvikling av praksis. Aktiv deltakelse på samlinger er en forutsetning for undervisningen. For å avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse på samlingene. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke oppfyller kravet til deltakelse, avtaler alternativ(e) aktivitet(er) i hvert enkelt tilfelle med læreren.
Vurdering og sensur
Avsluttende vurdering, vurderingsuttrykket, sensorordning og omtale av ny og utsatt eksamen beskrives nærmre i emneplanen
Øvrig informasjon
Studiet organisert over ett semester ble opprettet 10.05.2021