EPN-V2

Digitale lære- og hjelpemidler i tilpasset opplæring Programplan

Engelsk programnavn
Digital Teaching and Learning Tools for Adapted Education
Gjelder fra
2025 HØST
Studiepoeng
15 studiepoeng
Varighet
1 semester
Programhistorikk

Innledning

Programplanen for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012 med endringer 2023, Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning av 17.10.2018, Lov om barnehager fastsatt av Kunnskapsdepartementet 17.06.2005, og Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring fastsatt av Kunnskapsdepartementet 15.12.2011.

Barnehagelærerutdanningen ved OsloMet skal utdanne ansvarlige, handlekraftige og reflekterte barnehagelærere. Barnehagelærerutdanningen skal være profesjonsrettet, praksisnær og bygge på forskningsbasert kunnskap. Utdanningen kvalifiserer for arbeid i dagens barnehage og videreutvikling av morgendagens barnehager.

Utdanningen skal ha en helhetlig pedagogisk tilnærming til lek, omsorg, læring og danning. Utdanningen skal vektlegge det økte mangfoldet i barnehagen, betydningen av samarbeid, forståelse og dialog med barnas hjem og andre instanser med ansvar for barns oppvekst. Barnehagelærerutdanningen skal vektlegge pedagogisk ledelse og bidra til inkluderende praksis i barnehagen.

Barnehagelærerutdanningen skal kvalifisere studentene til yrket som barnehagelærer ved å tilby en helhetlig utdanning som fremmer sammenhenger mellom pedagogikk, praksis, fagdidaktikk, kunnskapsområder, profesjonsdannelse og tverrgående profesjonsfaglige temaer. Pedagogikk er et sentralt og sammenbindende fag og har et særlig ansvar for progresjon og profesjonsretting av utdanningen. Pedagogikkfaget og profesjonsveiledning skal bidra til studentenes danningsprosesser, utvikling av ledelseskompetanse, samt integrering av teori og praksis. Det inngår tverrfaglig aktivitet i utdanningen, hvor pedagogikk som sammenbindende fag vil inngå.

I utdanningen inngår det også deltakelse i undervisningsopplegget INTERACT: «Det samme barnet - ulike arenaer». INTERACT inngår i en større satsing ved OsloMet der målet er å gi studentene kunnskaper og ferdigheter til å samhandle med andre yrkesgrupper som arbeider med barn og unge, som barnevernspedagoger og helsepersonell. Deltagelse i INTER1100, INTER1200 og INTER1300 fremgår av emneplanene.

Bestått studium fører frem til graden Bachelor i barnehagelærerutdanning og danner grunnlag for at kandidaten kan søke opptak til blant annet Masterstudium i barnehagekunnskap ved OsloMet som videre kan kvalifisere til å søke opptak til ph.d. i utdanningsvitenskap for lærerutdanning.​

Generell studieinformasjon

Det skjer stadige endringer som påvirker studenters studiehverdag, og studentene ved OsloMet har selv ansvar for å holde seg oppdatert. Viktige informasjonskanaler er OsloMets nettsider, Studentweb og OsloMets digitale læringsplattform. Videre forventes det at studenter benytter sin student-epost.

Programplanen er det mest sentrale informasjonsdokumentet for alle som er tatt opp på barnehagelærerutdanningen og alle studenter er forpliktet til å gjøre seg godt kjent med programplanen for sitt studieprogram.

Målgruppe

Alle kvalifiserte søkere som ønsker å arbeide som barnehagelærer eller pedagogisk leder i en barnehage.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Læringsutbytte

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om kjennetegn ved gode applikasjoner og digitale ressurser som fremmer elevenes læringsutbytte og likeverdig opplæring
  • har kunnskap om språk-, lese- og skriveutvikling og tiltak for å utvikle ferdigheter og eventuelt kompensere for vansker
  • har kunnskap om dybdelæring, læringsstrategier og hensiktsmessige arbeidsmåter knyttet til bruk av nettbrett og PC

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sentrale digitale ressurser og digitale lære- og hjelpemidler i læringsarbeidet i begreps- og ordlæring, i lese- og skriveopplæringen, og i formidling, vurdering og analyse av elevarbeider
  • kan drive utviklingsarbeid, veiledning og gi opplæring i bruk av digitale lære- og hjelpemidler på individ- og systemnivå
  • kan produsere multimodalt innhold på en formålstjenlig måte som kan anvendes i opplæring og veiledning

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for hvordan anvendelse av digitale lære- og pemiddel må forankres i ledelse og i skolen som organisasjon
  • har grunnleggende forståelse for betydningen av å forankre bruk av digitale lære- og hjelpemidler i pedagogisk teori og empiri (forskning)
  • kan evaluere og vurdere egen opplæring, herunder bruk av teknologi rettet mot den enkelte, mot gruper og i skolen som organisasjon

Innhold og oppbygging

Se emnets emneplan

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

Arbeids- og undervisningsformer

Barnehagelærerutdanningen består av følgende kunnskapsområder og emner - totalt 180 studiepoeng:

Kunnskapsområder

  • Barns utvikling, lek og læring (BULL) (20 stp.)
  • Natur, helse og bevegelse (NHB) (20 stp.)
  • Kunst, kultur og kreativitet (KKK) (30 stp.)
  • Samfunn, religion, livssyn og etikk (SRLE) (20 stp.)
  • Språk, tekst og matematikk (STM) (20 stp.)
  • Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (LSU) (15 stp.)

Øvrige emner

  • Pedagogikk i barnehagelærerprofesjonen (PEDPROF) (10 stp.)
  • Valgfri fordypning (30 stp.)
  • Bacheloroppgave (15 stp.)

Oppbygging:

1. studieår:

  • Barns utvikling, lek og læring 1 (BULL1) (10 stp.)
  • Barns utvikling, lek og læring 2 (BULL2) (10 stp.)
  • Natur, helse og bevegelse (NHB) (20 stp.)
  • Samfunn, religion, livssyn og etikk (SRLE) (20 stp.)
  • Praksisstudier 40 dager, 20 dager høst og 20 dager vår

2. studieår:

  • Pedagogikk i barnehagelærerprofesjonen (PEDPROF) (10 stp.)
  • Språk, tekst og matematikk 1 (STM1) (10 stp.)
  • Språk, tekst og matematikk 2 (STM2) (10 stp.)
  • Kunst, kultur og kreativitet (KKK) (30 stp.)
  • Praksisstudier 35 dager, 20 dager høst og 15 dager vår

3. studieår:

  • Valgfri fordypning (30 stp.)
  • Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (LSU) (15 stp.)
  • Bacheloroppgave (15 stp.)
  • Praksisstudier 25 dager vår

Kunnskapsområdene er forskningsbaserte og profesjonsrettede, samt integrerer relevant pedagogisk faglig og didaktisk kunnskap tilpasset barnehagens rammeplan. Organisering og innhold for det enkelte kunnskapsområdet beskrives i emneplanene.

De seks kunnskapsområdene i studiet, samt emnet Pedagogikk i barnehagelærerprofesjonen, er obligatoriske og likt utformet for alle studenter på heltidsutdanningen. Det tilbys ulike fordypninger tredje studieår som bygger på de obligatoriske kunnskapsområdene og emnet Pedagogikk i barnehagelærerprofesjonen. Bacheloroppgaven skal være profesjonsrettet med tematisk forankring i kunnskapsområdene, emnet Pedagogikk i barnehagelærerprofesjonen og/eller i fordypningen.

Praksisstudiet skal være veiledet, variert og vurdert og inngå som en integrert del i alle de obligatoriske kunnskapsområdene og emnet Pedagogikk i barnehagelærerprofesjonen. Det skal være progresjon i praksisstudiet.

Praksisstudiet skal spesielt styrke studentenes kompetanse innen samspill og pedagogisk ledelse og gradvis bidra til at studenten fremstår som en profesjonell yrkesutøver i møte med barn, foresatte, personal og andre samarbeidspartnere i barnehage. Se nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning for nærmere beskrivelser av progresjon for pedagogisk ledelse og praksis: nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning (uhr.no)

Gjennomgående temaer og faglig profil

Storby, mangfold og inkludering

OsloMet skal speile storbyen og dens mangfold. Barn, foreldre og ansatte kommer til barnehagene med ulike erfaringer og ulike forutsetninger. Verdier som demokrati, likeverd og likestilling skal prege barnehagelærerutdanningen. Barnehagelærerutdanningen skal gjøre studentene i stand til å ivareta barns rettigheter, anerkjenne ulike kulturelle uttrykk, og utnytte storbyens mange muligheter. OsloMet skal utdanne barnehagelærere som er rustet til å møte og inkludere barn og familier med ulik kulturell, sosial og språklig bakgrunn. Som et svar på vårt mangfoldige samfunn, globalisering, migrasjon og menneskers forflytninger over landegrensene er flerkulturelle perspektiver gjennomgående i hele barnehagelærerutdanningen. Relevante internasjonale perspektiver tematiseres også i utdanningen. Utdanningen skal fremme forståelse for samisk kultur og vektlegge urfolks status og rettigheter.

Pedagogisk ledelse og samarbeid

En barnehagelærer har et allsidig lederansvar. Pedagogisk ledelse i barnehager innebærer ledelse av både barnegrupper og personale og omfatter planlegging, organisering, gjennomføring, dokumentasjon og evaluering. Utdanningen skal gi kunnskap om og erfaring med ulike former for ledelse i ulike typer barnehager. Gjennom hele utdanningen skal studenten opparbeide seg trygghet, selvtillit og et reflektert forhold til sin fremtidige lederrolle. Barnehagelæreren skal utøve pedagogisk ledelse av barns lærings- og danningsprosesser samt faglig prosessledelse i samarbeid med personalet. Pedagogisk ledelse inkluderer også utviklingen av barnehagen som en lærende organisasjon. Utdanningen skal vektlegge betydningen av samarbeid, forståelse og dialog med barnas hjem, samt andre instanser med ansvar for barns oppvekst.

De yngste barna (0-3 år)

De yngste barna utgjør i dag en stor andel barn i barnehagene, og studentene skal gjennom sin utdanning få særskilt kompetanse knyttet til pedagogisk arbeid med denne aldersgruppen. Kompetansen skal bygge på forskningsbasert kunnskap om og erfaring med de yngste barnas behov, omsorg for de yngste og barns lek, utforsking, skaping, læring og danning.

Innovasjon

Studentene skal få kunnskap om og erfaring med kreative prosesser og innovasjon med relevans for fremtidig profesjonsutøvelse. Gjennom studentaktive læringsformer som gruppearbeid, praktisk aktivitet på verksteder, seminarer og praksis i profesjonsfeltet, skal studenten få innblikk i og erfaring med hvordan kreativitet og nytenkning kan bidra til kompetanseutvikling i barnehagen. Utdanningen skal fremme forståelse for barnehagen som en lærende organisasjon og en sentral samfunnsaktør.

Bærekraftig utvikling

Bærekraftig utvikling omfatter natur, økonomi og sosiale forhold og er en forutsetning for å ta vare på livet på jorda. Mennesket er en del av naturen, og er avhengig av naturen for å videreføre sosiale og kulturelle tradisjoner og praksiser. Barnehagelærerutdanningen skal bidra til kunnskap om bærekraftig utvikling og skape etisk refleksjon og engasjement for bærekraft hos studentene, og slik bidra til bærekraftig utvikling også for kommende generasjoner.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Se emnets emneplan

Vurdering og sensur

I utdanning vil det være variasjon mellom ulike læringsarenaer som vil endre seg i løpet av studiet, avhengig av hvilke kunnskaper og ferdigheter studentene skal tilegne seg. Undervisningen skal organiseres på en slik måte at det sikrer helhet og sammenheng for studentene. Arbeids- og undervisningsformene skal være inkluderende, studentaktive og relevante for barnehagens virksomhet.

For å ivareta et demokratisk læringsmiljø skal studentene sikres dialog og medvirkning i undervisningen og ta del i planlegging, gjennomføring og evaluering av utdanningen. Arbeidsformene skal bidra til at studentene utvikler en aktiv kunnskapssøking og kritisk gransking av ulike kilder. For å utvikle en helhetlig profesjonskompetanse skal det være et forpliktende samarbeid mellom studentenes praksisbarnehager, OsloMet og universitetsbarnehagene. Utdanningen har et ansvar for å tilrettelegge studieforholdene for studenter med ulik bakgrunn og arbeide for at studentenes ulike erfaringsbakgrunn blir en ressurs for læringsmiljøet.

Barnehagelærerutdanningen skal etablere møteplasser for forpliktende samarbeid mellom utdanningsinstitusjon og profesjonsfelt. Arbeids- og undervisningsformene skal bidra til at studentene tilegner seg profesjonsfaglige kunnskaper, ferdigheter og holdninger. Dette danner grunnlaget for studentenes handlingskompetanse og evne til kritisk refleksjon over egen og barnehagens pedagogiske praksis.

Studenten skal i løpet av studiet utvikle trygghet og selvstendighet i sin muntlige og skriftlige fremstillingsevne, sine skapende evner og samarbeidsevner. Studenten skal tilegne seg relasjonelle-, skriftlige-, muntlige-, praktiske-, estetiske- og digitale ferdigheter som er relevante i profesjonssammenheng.

Kurs/undervisning om akademisk lesing, skriving og tenking er obligatoriske gjennom studiet.

Profesjonsfaglig digital kompetanse og dømmekraft

Studentene skal tilegne seg digital kompetanse gjennom kreativ, skapende og reflektert bruk av digitale verktøy og digitale medier i studiet.

Barnehagelærerens digitale kompetanse omfatter bruk av IKT som pedagogisk digitale verktøy i dokumentasjonsarbeid i barnehagen og i kommunikasjon med hjem og samfunn. Barnehagens digitale praksis skal bidra til barnas lek, kreativitet og læring. Ved bruk av digitale verktøy i det pedagogiske arbeidet skal dette støtte opp om barns leke- og læreprosesser og bidra til å oppfylle rammeplanens føringer for et rikt og allsidig læringsmiljø for alle barn. Studenten skal lære seg å kunne legge til rette for at barn utforsker, leker, lærer og selv skaper noe gjennom digitale uttrykksformer.

Kursene i digitale verktøy er obligatoriske gjennom studiet.

Øvrig informasjon

  • Godkjent av prodekan ved LUI 19.03.2014
  • Endringer godkjent av prodekan for studier 14.03.2019