Programplaner og emneplaner - Student
YFSR3100 Faglig fordypning i et skole-, yrkes- og samfunnsperspektiv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Vocational in-depth subject in a school, work and community perspective
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanningBachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen forkunnskapskrav
Forkunnskapskrav
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om medievitenskapens sentrale teorier om medienes makt, ytringsfrihet, medienes rolle i offentligheten og mediepåvirkning
- Har grunnleggende forståelse av medienes samfunnsrolle
- Har innsikt i medienes strukturelle rammevilkår, inkludert økonomi, politikk og teknologi
- kjenner grunnleggende teorier om medierepresentasjon og mangfold
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over ulike former for mediemakt i offentligheten
- kan anvende medievitenskapelige innsikter på aktuelle problemstillinger
- kan diskutere betydningen av medierepresentasjon og marginalisering
Generell kompetanse
Studenten
- Kan reflektere over maktstrukturer i mediene og samfunnet
- Har innsikt i mediefaglige teorier
Læringsutbytte
- individuell pensumlesing
- forelesninger i plenum
- individuell og gruppebasert oppgaveløsning med tilbakemelding i grupper
Undervisningen foregår fysisk på campus.
Innhold
- Studere hvordan nasjonale og internasjonale framtidsscenarioer påvirker salg-, service- og reiselivsfagene for å kartlegge fremtidig yrkesutøvelse, kompetansebehov og opplæringsbehov.
- Analysere trender, konsepter, og serviceleveranse
- Analyse av fremtidig yrkesutøvelse
- Analyse av kompetanse- og opplæringsbehov
- Dokumentere hvordan yrke, organisasjon og ledelse påvirker salg-, service-, og reiselivsfagene på ulike nivå i samfunnet
-
-
-
- Yrkesmessige utfordringer i et skole-, samfunns- og arbeidslivsperspektiv med særlig vekt på salg-, service- og reiselivsfagene
- Demokrati og medborgerskap i samfunns- og arbeidslivet spesielt knyttet til salg-, service og reiselivsfagene
- Analyse av utviklingstrekk og framtidsscenarioer knyttet til samfunnsoppgaver og aktuell yrkesutøvelse i salg-, service og reiselivsfagene og hvilken betydning dette har for kompetansekrav og opplæringsbehov.
-
-
- Forskningsmetode knyttet til å innhente, analysere og presentere relevante funn som grunnlag for kunnskapsbaserte avgjørelser i skole- og arbeidsliv.
- Kunnskap om innovasjon og utvikling i et salg-, service og reiselivsperspektiv med særlig vekt på:
-
-
-
- teknikk-, produkt- og tjenesteutvikling
- digitalisering og robotisering
- bærekraft og etikk
-
-
Praksis
Studentene gjennomfører 10 dagers yrkespraksis knyttet til fordypning i eget fagområde som dokumenteres etter retningslinjer gitt av OsloMet.
Arbeids- og undervisningsformer
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Arbeidskrav 1 er en gruppeoppgave der studentene skal holde en presentasjon over et gitt medievitenskapelig tema. Formålet med oppgaven er å sette seg inn i en faglig problemstilling og bruke pensum og relevante eksempler for å besvare denne på en pedagogisk måte. Presentasjonen skal være på ca. 20 minutter. Alle medlemmene i gruppen vil få samme vurdering.
Arbeidskrav 2 er et individuelt arbeidskrav. Arbeidskravet består av aktiv deltakelse på en fagdag om et journalistfaglig tema. Formålet med oppgaven er å få dybdeinnsikt i et sentralt tema knyttet til journalistikk og medienes makt i samfunnet gjennom innføringsforelesninger etterfulgt av praktiske arbeidsoppgaver.
Mer informasjon om innhold og tidsfrister for arbeidskravene finnes i undervisningsplanen, som er elektronisk tilgjengelig for studentene ved emnestart.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom studentene ikke gjennomfører arbeidskrav på grunn av sykdom eller annen tvingende grunn, kan faglærer gjøre en individuell vurdering.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende hjelpemidler er tillatt: Pensumlitteratur, notater og forelesningspresentasjoner. Bruk av disse hjelpemidlene er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurdering og eksamen
Gradert skala A - F
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes interne og ekstern sensorer.