Programplaner og emneplaner - Student
YFSR2200 Ungdomskultur, kjønn og mangfold Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Youth culture, gender and diversity
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanningBachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet handler om å planlegge, gjennomføre, og vurdere praktiske arbeidsprosesser og oppgaver i et yrkespedagogisk og yrkesdidaktisk perspektiv. De tverrfaglige temaene demokrati og medborgerskap, folkehelse og livsmestring ses opp mot undervisning i arbeidslivsfaget. Bærekraft i arbeidslivsfaget er et viktig element som er gjennomgående i faget. Helse, miljø og sikkerhet er vektlagt i emnet da HMS er et grunnleggende element i praktiske arbeidsoppgaver. Kunnskap om fag- og yrkesopplæring og yrkesveiledning er også en del av emnet.
Læringsutbytte
Ingen
Innhold
A-F
Arbeids- og undervisningsformer
10 studiepoeng overlapp med KREFTPRA2 Kliniske studier i kreftsykepleierens funksjons- og ansvarsområder 2, 10 stp./ MAKREPRA20 Praktiske studier i kreftsykepleiers funksjons- og ansvarsområder 2, 10 stp.
10 studiepoeng overlapp med KREFT6900 Kreftsykepleiens samfunnsvitenskapelige og fenomenologiske kunnskapsgrunnlag, 10 stp./ MAKRE4200 Teoretiske studier i kreftsykepleierens funksjons- og ansvarsområder 2, 10 stp.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:
Arbeidskrav 1
Individuell skriftlig oppgave knyttet til ungdomskultur og utdanning. Arbeidskravet løses etter nærmere retningslinjer fra emneansvarlig. Omfang: 1500 ord +/- 10% Hensikten med arbeidskravet er å fordype seg i temaet og knytte aktuell teori opp mot praktisk gjennomføring og tiltak i utdanning og skole.
Arbeidskrav 2
Individuelt refleksjonsnotat over yrkesfaglig praksis utenfor eget fagbrevområdet med fokus på yrkesidentitet og yrkesutøvelse. Hensikten med arbeidskravet er å få kjennskap til ett yrke utenfor eget fagbrevområde. Arbeidskravet løses etter nærmere retningslinjer fra emneansvarlig. Omfang: 2000 ord +/- 10%, + eventuelle vedlegg som film, prosessdokumentasjon etc.
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
Praksis må være gjennomført og vurdert til karakteren Bestått før studenten får fremstille seg til eksamen.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet.
Det er krav om 100% tilstedeværelse i praksis. Ved fravær i pedagogisk praksis må dagene tas igjen etter avtale med praksissted og emneansvarlig/praksisseksjonen ved LUI. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.
Vurdering og eksamen
Individuell praktisk - muntlig.
Oppsummering av egen læring opp mot læringsutbyttene og relevant teori i emnet, ved hjelp av film, PP, Poster eller lignende. Tid pr. student: 30 minutter (ca. 20 minutter presentasjon, ca. 10 minutter til avklarende spørsmål).
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
- Ved ikke bestått må kandidaten opp til ny praktisk - praktisk eksamen
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Hjelpemidler ved eksamen
For å kunne gå opp til eksamen i emnet må følgende tre arbeidskrav være vurdert til godkjent
- Studentene skal skrive et refleksjonsnotat hvor de reflekterer over egen kompetanse opp mot læreplanen i arbeidslivsfag og yrkespedagogiske og yrkesdidaktiske perspektiver. Individuelt skriftlig notat. Omfang 800 ord +/- 10 %
- Studentene skal i gruppe på 2 - 3 studenter planlegge og gjennomføre en yrkesdidaktisk praktisk oppgave ved en skole. Bærekraft og HMS skal være en del av planlegging og gjennomføring. Arbeidet skal dokumenteres digitalt og presenteres for medstudenter. I presentasjonen skal gruppen reflektere over eget arbeid. Presentasjonene skal samlet ha et omfang: 8-10 minutter.
- Studentene skal i en individuell skriftlig oppgave utarbeide en undervisningsplan for en praktisk oppgave med vekt på veiledning og vurdering av en praktisk arbeidsprosess, og begrunne dette med aktuell teori. Omfang: 1200 ord +/- 10% (vedlegg kan komme i tillegg)
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Hensikten med arbeidskravene er at studentene skal reflekter over utvikling av egen kompetanse og vise at de ser sammenhengen mellom teori og praksis. Studentene skal også vise praktiske ferdigheter i å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning. Det er lagt stor vekt på arbeid i grupper og presentasjoner for medstudenter. Deling av kunnskap og eksempler på praktisk gjennomføring vil bidra til at studentene etter endt studie, har yrkespedagogiske metoder og verktøy for å undervise i arbeidslivsfaget. Arbeidskravene skal bidra til et helhetlig læringsutbytte i emnet.
Krav om tilstedeværelse
Det er krav om 80% tilstedeværelse. Se nærmere omtale av arbeidskrav og krav om tilstedeværelse i programplanen
Vurderingsuttrykk
Skriftlig individuelle hjemmeeksamen over 10 dager der studenten viser sin helhetlige kompetanse knyttet opp mot læringsutbyttene i emnet. Studenten skal reflektere over eget læringsutbytte i emnet og eksamensoppgaven skal begrunnes med aktuell teori. Omfang 2500 ord +/-10 % (+ eventuelle vedlegg).
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen, det vil bli gitt ny oppgave.
Sensorordning
Alle hjelpemidler er tillatt. Det stilles krav om korrekt bruk av kilde- og referansetenikk