EPN-V2

YFSR1100 Profesjon- og yrkesfag i et opplæringsperspektiv Emneplan

Engelsk emnenavn
Professional and vocational subjects in a training perspective
Studieprogram
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler kjennskap til læreryrket og yrkene i utdanningsprogrammet. Det gir innsikt i lovverk og styringsdokumenter, skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn. Det omhandler også læringsstrategier, yrkesidentitet, yrkesstolthet og yrkesetikk. Faglig innhold vil være forankret i relevant teori om yrkeskunnskap, baseres på observasjon og kartlegging av særtrekk og fellestrekk yrkene imellom, samt analyse av yrkeskompetanse, produksjons- og prosessdokumentasjon av yrkene i utdanningsprogrammet

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevant for profesjonsutøvelsen
  • har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet
  • har kunnskap om kommunikasjon og samarbeid i læringsgrupper
  • har kjennskap til ulike læringsstrategier for planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæring

Ferdigheter

Studenten

  • kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk informasjonskilder
  • kan beskrive yrkesutøvelse som grunnlag for å tolke og analysere læreplanene ut fra særtrekk og fellestrekk i yrkene
  • kan videreutvikle sine grunnleggende ferdigheter i å lese, å uttrykke seg muntlig og skriftlig, å regne og digitale ferdigheter
  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesfaglig arbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere egne behov for kompetanseheving
  • kan utføre arbeid som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til fagenes normer, samfunns og yrkesetiske verdier
  • kan arbeide i nettverksrelasjoner

Innhold

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, selvstudium, diskusjoner og øvingsoppgaver. All undervisning foregår ved fysisk oppmøte på campus.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og består av blant annet erfaringsdeling, forelesning, øvingsoppgaver, dialogbasert undervisning og gruppearbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen i emnet:

Arbeidskrav 1

Arbeidskravet skal løses individuelt. Yrkesfaglig kompetanse, yrkenes fellestrekk og særtrekk. Oppgaven skal knyttes til erfaringer fra yrkesfaglig praksis. Oppgaven skal løses etter nærmere retningslinjer fra emneansvarlig. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal kartlegge egen kompetanse som grunnlag og plan for kompetanseutvikling i aktuelle utdanningsprogram. Karlegging av egen kompetanse. Omfang: 3000 ord +/- 10% + litteraturliste og eventuelle vedlegg.

Arbeidskrav 2

Faglig forankret skriftlig oppgave der hensikten er å reflektere over yrkesfaglærerrollen og sentrale læreroppgaver. Oppgaven løses etter nærmere retningslinjer fra emneansvarlig. Omfang: 3000 ord +/- 10% + litteraturliste og eventuelle vedlegg.

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig presentasjon.

En digital historiefortelling som oppsummerer egen læring forankret i relevant teori fra emnet etter nærmere retningslinjer fra emneansvarlig. Tid: 30 minutter (ca. 20 minutter presentasjon, og ca. 10 minutter til oppklarende spørsmål)

Ny og utsatt eksamen

  • Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Hjelpemidler ved eksamen

Emnet gir en innføring i de rettsområdene som er mest nærliggende for arkiv- og dokumentasjonsforvaltningsprofesjonen i Norge. Det gir også en innføring i grunnleggende rettskildelære og metode. Emnet har et særlig fokus på arkiv-, forvaltnings- og offentlighetslovverk, og arkivenes rolle i en transparent og forsvarlig forvaltning.

Undervisningsspråk er norsk.

Vurderingsuttrykk

Ingen forkunnskapskrav.

Sensorordning

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kjennskap til rettskilder og juridisk metode
  • har god oversikt over arkivloven med forskrifter
  • har god oversikt over forvaltningsloven og eforvaltningsforskriften
  • har grunnleggende kjennskap til offentlighetsloven

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende juridisk metode til å besvare relevante rettslige spørsmål
  • kan innrette eget arbeid i samsvar med grunnleggende arkivrettslige plikter

Generell kompetanse

Studenten

  • forstår forventninger til og begrensninger i profesjonsutøveres rettsanvendelse
  • kan ta stilling til når det er nødvendig eller hensiktsmessig å overlate konkrete problemstillinger i eget arbeidet til en profesjonell jurist