EPN-V2

YFRM1100 Profesjon- og yrkesfag i et opplæringsperspektiv Emneplan

Engelsk emnenavn
Professional and vocational subjects in a training perspective
Studieprogram
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Oral exam in groups of 4-6 students, up to 30 minutes. Each group have 15 minutes for the presentation of their project, followed by approximately 10 minutes with questions and discussion. The presentation must be given in English.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • kjenner aktuelle styringsdokumenter og gjeldene læreplaner
  • kjenner ulike læringsstrategier
  • har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag
  • har kunnskap om bruk av IKT og annen aktuell teknologi innenfor utdanningsprogrammet restaurant- og matfag

Ferdigheter

Studenten

  • kan beskrive yrkeskulturen i ulike yrker innen utdanningsprogrammet restaurant- og matfagene
  • kan beskrive særtrekk og fellestrekk i yrkene i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag
  • kan analysere yrkesutøvelse som grunnlag for å tolke og analysere læreplanene
  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesfaglig arbeid
  • kan bruke IKT som dokumentasjonsverktøy
  • kan anvende profesjonsfaglig digital kompetanse i yrkesopplæringen
  • kan analysere kompetanse, utdanningsbehov og utviklingsmuligheter på yrkesområdet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov
  • kan vurdere hvordan yrkeskultur og historie kan brukes i yrkesutøvelsen i utdanningsprogrammet restaurant- og matfagene
  • kan utføre arbeid som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til restaurant- og matfagenes normer, samfunns og yrkesetiske verdier

Innhold

  • Fellestrekk og særtrekk mellom yrker
  • Næringsmidler som kulturbærer
  • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap
  • Matkultur, eksperimentell matlagning, smak, sensorisk metode, matteknologi og måltidskunnskap.
  • Etikk
  • Behandling av råvarer og produksjon av næringsmidler
  • Yrkesidentitet og yrkesstolthet
  • Behandling av råvarer og produksjon av næringsmidler, fra yrkesutøver til yrkesfaglærer
  • Læringsstrategier
  • Planlegging av yrkesopplæring
  • Lærerrollen
  • Lovverk og styringsdokumenter i yrkesopplæringen:Gjeldene styringsdokumenter, læreplaner i restaurant- og matfag og overordnet plan for opplæringen
  • Skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn

Praksis

  • 10 dager i yrkesfaglig praksis

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og består av blant annet erfaringsdeling, forelesning, øvingsoppgaver, arbeid i sensorisk laboratorium, dialogbasert undervisning og gruppearbeid

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Grade scale A-F

Vurdering og eksamen

All answers are assessed by two examiners. An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt. Kilder skal oppgis.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes til Bestått/ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor er knyttet til emnet, for å føre tilsyn med eksamens- og sensurordningen, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.