Programplaner og emneplaner - Student
YFRM1100 Profesjon- og yrkesfag i et opplæringsperspektiv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Professional and vocational subjects in a training perspective
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Oral exam in groups of 4-6 students, up to 30 minutes. Each group have 15 minutes for the presentation of their project, followed by approximately 10 minutes with questions and discussion. The presentation must be given in English.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- kjenner aktuelle styringsdokumenter og gjeldene læreplaner
- kjenner ulike læringsstrategier
- har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag
- har kunnskap om bruk av IKT og annen aktuell teknologi innenfor utdanningsprogrammet restaurant- og matfag
Ferdigheter
Studenten
- kan beskrive yrkeskulturen i ulike yrker innen utdanningsprogrammet restaurant- og matfagene
- kan beskrive særtrekk og fellestrekk i yrkene i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag
- kan analysere yrkesutøvelse som grunnlag for å tolke og analysere læreplanene
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesfaglig arbeid
- kan bruke IKT som dokumentasjonsverktøy
- kan anvende profesjonsfaglig digital kompetanse i yrkesopplæringen
- kan analysere kompetanse, utdanningsbehov og utviklingsmuligheter på yrkesområdet
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov
- kan vurdere hvordan yrkeskultur og historie kan brukes i yrkesutøvelsen i utdanningsprogrammet restaurant- og matfagene
- kan utføre arbeid som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til restaurant- og matfagenes normer, samfunns og yrkesetiske verdier
Innhold
- Fellestrekk og særtrekk mellom yrker
- Næringsmidler som kulturbærer
- Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap
- Matkultur, eksperimentell matlagning, smak, sensorisk metode, matteknologi og måltidskunnskap.
- Etikk
- Behandling av råvarer og produksjon av næringsmidler
- Yrkesidentitet og yrkesstolthet
- Behandling av råvarer og produksjon av næringsmidler, fra yrkesutøver til yrkesfaglærer
- Læringsstrategier
- Planlegging av yrkesopplæring
- Lærerrollen
- Lovverk og styringsdokumenter i yrkesopplæringen:Gjeldene styringsdokumenter, læreplaner i restaurant- og matfag og overordnet plan for opplæringen
- Skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn
Praksis
- 10 dager i yrkesfaglig praksis
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og består av blant annet erfaringsdeling, forelesning, øvingsoppgaver, arbeid i sensorisk laboratorium, dialogbasert undervisning og gruppearbeid
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Grade scale A-F
Vurdering og eksamen
All answers are assessed by two examiners. An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt. Kilder skal oppgis.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes til Bestått/ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor er knyttet til emnet, for å føre tilsyn med eksamens- og sensurordningen, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.