Programplaner og emneplaner - Student
YFPRA2 2. praksisperiode Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Teaching Practice, 2nd period
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanningBachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
- Omfang
- 0.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Se omtale av praksis i programplanen
Forkunnskapskrav
To interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.
Læringsutbytte
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og tilstedeværelse i undervisning.
Arbeidskrav
Formålet med arbeidskravene er å fremme faglig utvikling i veilederrollen, samt å gi studenten tilbakemelding og faglig veiledning. Intensjonen med fagsamtalen knyttet til arbeidskravet i første semester er å bidra til å legge et grunnlag for denne faglige utviklingen ved å etablere en relasjon mellom faglærer og medstudenter i basisgruppen.
Studenten gjennomfører veiledningssamtaler på egen arbeidsplass og i basisgruppen. Veiledningssamtalene dokumenteres med logger. Loggene danner utgangspunkt for skriftlige arbeidskrav gjennom studiet.
- semester:
- Ett skriftlig notat som bygger på logger fra deltakelse i øvelser eller veiledning på egen arbeidsplass. Omfang: 1200 ord +/- 10%.
- Det skriftlige notatet danner grunnlaget for en påfølgende fagsamtale i basisgruppe med faglærer. Samtalen foregår digitalt og har et omfang på om lag 120 minutter.
Det skriftlige notatet og fagsamtalen vurderes samlet.
- En individuell skriftlig fagtekst som bygger på en transkripsjon av et 10 minutters utdrag av en veiledningssamtale på egen arbeidsplass. Omfang: 1200 ord +/-10%.
2. semester:
- En individuell skriftlig fagtekst hvor studenten skal planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere et lengre veiledningsforløp på egen arbeidsplass med studenter eller kollegaer. Omfang: 2000 ord +/- 10%.
- Arbeidskrav i gruppe. Basisgruppen skal presentere og belyse et selvvalgt tema knyttet til praksislærerfunksjonen/veilederrollen. Presentasjonen skal være for medstudenter og lærere. Omfang: 15- 20 minutter.
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfellet med fagansvarlig for studiet.
Arbeidskrav vurderes til «godkjent» eller «ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «ikke godkjent», har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om tilstedeværelse på minst 80 prosent av samlingene på OsloMet. Dette begrunnes med at studentene i samlingene skal arbeide med refleksjon og læringsprosesser i grupper, med relevans for profesjonsrollen og pedagogisk arbeid i barnehagen. Kravet om tilstedeværelse har sitt utgangspunkt i målet med læringsutbyttene for tilleggsutdanningen der læring utvikles gjennom samarbeid, utprøving og praktisk arbeid med medstudenter og lærere.
Fravær utover 20 prosent, eller mer enn to dager medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil etter vurdering av studieleder og avtale med fagansvarlig kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.Studenter må selv ta kontakt med fagansvarlig dersom de overstiger dette fraværet.
I tillegg forventes deltakelse i basisgruppenes møter mellom samlingene, blant annet for å arbeide med gruppearbeidskravet.
Innhold
Se omtale av praksis i programplanen
Arbeids- og undervisningsformer
Individuell skriftlig semesteroppgave på 3000 ord +/- 10 % basert på erfaringer fra arbeidet med veiledningsforløpet på egen arbeidsplass (arbeidskrav, 2. semester) og veilederrollen generelt.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Ved første ny/utsatt eksamen kan studentene levere en omarbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny oppgave med ny oppgaveformulering. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen fremgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurdering og eksamen
Karakterskala: A - F
Vurderingskriterier/karaktergradering
A: Fremragende: Meget høyt kunnskapsnivå. Meget god analytisk evne. Kan bruke kunnskapen selvstendig. Kandidaten viser solid analytisk forståelse. Kandidaten viser særdeles god kunnskap og særdeles god oversikt over eksamensemnets faglige innhold. Kandidaten viser svært gode ferdigheter i anvendelsen av denne kunnskapen.
B: Meget god: God oversikt over kunnskapsfeltet. Kan bruke kunnskapen selvstendig. Kandidaten viser meget god analytisk forståelse. Kandidaten viser god kunnskap og oversikt over eksamensemnets faglige innhold. Kandidaten viser gode ferdigheter i anvendelsen av denne kunnskapen.
C: God: Kan gjøre greie for de viktigste elementene i fagfeltet. Kan til en viss grad bruke kunnskapen selvstendig. Kandidaten viser god analytisk evne og forståelse. Kandidater viser god innsikt i de viktigste kunnskapselementene og sammenhengene i eksamensemnets faglige innhold. Kandidaten behersker bruken av disse kunnskapselementene
D: Nokså god: Har liten oversikt over de viktigste kunnskapselementene. Kan i liten grad bruke kunnskapen selvstendig. Kandidaten viser i en viss grad analytisk evne og forståelse. Kandidaten viser noe innsikt i de viktigste kunnskapselementene og sammenhengene i eksamensemnets faglige innhold. Kandidaten behersker i en viss grad bruken av disse kunnskapselementene.
E: Tilstrekkelig: Tilfredsstiller minimumskravene. Kan i svært liten grad bruke kunnskapen selvstendig. Kandidaten viser begrenset analytisk evne og forståelse. Kandidaten har liten oversikt oIver viktige kunnskapselement i eksamensemnets faglige innhold. Kandidatens kunnskap er ufullstendig og preget av begrenset innsikt i sammenhengene i emnet. Kandidaten behersker i begrenset grad bruken av disse kunnskapselementene.
F: Ikke bestått: Mangler både detaljkunnskap og oversikt. Kandidaten viser svært liten analytisk evne og forståelse. Kandidaten viser store og åpenbare kunnskapsmangler i eksamensemnets faglige innhold. Kandidaten viser liten innsikt i sammenhengene i det faglige innholdet. Kandidaten viser liten evne til å bruke kunnskapen.
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes ekstern og intern sensor.
Vurderingsuttrykk
Opptakskravet er bachelorgrad innen barnehagelærerutdanning eller tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå, jfr. Barnehagelovens bestemmelser §§ 25 og 25. I tillegg kreves minst to års yrkeserfaring fra barnehage etter fullført utdanning. Studentene skal i løpet av studiet gjennomføre oppgaver og arbeidskrav som tar utgangspunkt i refleksjon, kunnskapsdeling i profesjonsfellesskap og utprøving på eget arbeidsted. Det er derfor et krav at studenten arbeider i barnehage, eller har kontakt med en barnehage der det er mulig å gjennomføre arbeidskrav som er del av videreutdanning, under hele studiet. Dette dokumenteres med en bekreftelse fra arbeidsgiver, eller barnehagen der arbeidskrav skal gjennomføres.
Med tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå menes følgende utdanninger i kombinasjon med tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (60 studiepoeng):
- grunnskolelærer for trinn 1–7 eller tidligere allmennlærerutdanning
- faglærer (fireårig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag eller treårig faglærerutdanning som gir kompetanse for tilsetting fra 1. klassetrinn)
- spesialpedagog, barnevernspedagog eller kateket
- Steinerhøyskolens bachelorutdanning i førskolepedagogikk eller Steinerhøyskolens lærerutdanning med bachelorgrad i steinerpedagogikk
Veiledet praksisopplæring knyttet til arbeid med barn må inngå som en integrert del av utdanningen.
For lærere er det krav om undervisningskompetanse fra 1. trinn i grunnskolen, eller tilsvarende kompetanse fra utdanning fra utlandet.
Barnehagelærere i barnehager som har samarbeidsavtale om praksisopplæring med Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier ved OsloMet blir prioritert ved opptak.
Dersom det er flere kvalifiserte søkere enn ledige studieplasser, rangeres søkere etter karakterpoeng fra bachelorutdanning. Søkere som har fått innvilget tilretteleggingsmidler fra Utdanningsdirektoratet (Udir), får 5 tilleggspoeng.
Sensorordning
Veilederrollen
- Teorier, modeller og metoder i pedagogisk veiledning, kommunikasjon og relasjoner
- Vurdering for og av læring: summativ og formativ evaluering, ulike former for tilbakemelding
- Skikkethetsvurdering
- Forskrift for barnehagelærerutdanning, Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, relevante deler av kunnskapsløftet; lokale styringsdokumenter for praksisopplæringen og barnehagelærerutdanningen ved OsloMet
- Profesjonsetiske perspektiver og dilemma
- Praksislæreren som barnehagelærerutdanner
Profesjon og læring
- Individuelle og kollektive læringsprosesser
- Refleksjon
- Ulike kunnskapsformer i profesjonsutdanning
- Danningsaspektet i veiledning
- Barnehagen som læringsarena - Kvalifisering og identitetsutvikling i profesjonelle læringsfellesskap
Praksislærerens og veilederens handlingsrepertoar
- Teorier, modeller, metoder og didaktiske verktøy i pedagogisk veiledning, kommunikasjon og relasjoner
- Observasjon
- Didaktisk analyse som grunnlag for veiledning
- Redskaper til refleksjon
- Den vanskelige samtalen i forbindelse med vurdering av studenter