Programplaner og emneplaner - Student
YFIM2100 Yrkesrelevant og tilpasset opplæring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Vocationally relevant and adapted learning
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanningBachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler yrkesrelevant og tilpasset opplæring i tillegg til faglig fordypning og praksis som er relevant for fag i videregående skole. Dette omfatter kartlegging av elevers læreforutsetninger, klasseledelse og utvikling av læringsmiljø. Det legges vekt på entreprenørielle arbeidsmetoder, arbeidsprosess og dokumentasjon av yrkesdifferensiert undervisning ved bruk av læringsteorier og bevisstgjøring av eget pedagogiske ståsted. Emne tar også for seg helse miljø og sikkerhet, risikovurdering, kvalitetssikring og arbeidsmiljøloven.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk, arbeidsmetoder/verktøy og teknologi relevant for profesjons- og yrkesutøvelsen
- har kunnskap om klasseledelse og utvikling av gode læringsmiljø
- har kunnskap om helse, miljø og sikkerhet i utdanningsprogrammet
- har kunnskap om lovverket i forhold til tilpasset opplæring, spesialundervisning/ IOP planer/ handlingsplikten / saksbehandlingsprosedyrer
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper som grunnlag for yrkesrelevant opplæring
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingens behov
- kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter
- kan planlegge og gjennomføre helse, miljø og sikkerhetstiltak i utdanningsprogrammet
Generell kompetanse
Studenten
- kan via yrkesfaglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet
- kan legge til rette for entreprenøriell læring, og for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen
- kan bygge relasjoner til aktuelle samarbeidspartnere i skole og arbeidsliv og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljøer
Innhold
Mappevurdering med følgende mappekrav:
Fysisk utstilling bestående av
- Fysiske modeller og analoge eller digitale tegninger som synliggjør en formutviklingsprosess.
- Objekt eller produktkolleksjon.
- Utvalgte materialutprøvninger som har hatt betydning for utforming av objektet/kolleksjonen.
Rapport med dokumentasjon av designprosess og materialutforskning, 15-20 sider. Rapporten skal vise en helhetlig visuell beskrivelse av designprosess, form- og materialutforsking, supplert med forklarende tekst.
Mappen vurderes til én helhetlig karakter.
Eksamensresultat kan påklages.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer Refleksjon knyttet til yrkespraksis, praktisk arbeid, veiledning, erfaringsdeling, forelesning/dialogpreget undervisning, yrkespedagogisk utviklingsarbeid, veiledning og gruppearbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emnet skal gjøre studentene kjent med og øvet i nyskaping av form og utforsking av material- og overflatekvaliteter.
Gjennom forelesninger og veiledede praktiske øvelser utvikler studentene kunnskap om ulike teknikker og materialegenskaper, og reflekterer over egne prosesser og resultater. Denne innsikten danner grunnlaget for å utforme et objekt eller en produktkolleksjon til en valgt kontekst.
Det legges vekt på bevisst bruk av estetiske virkemidler som form, proporsjoner og dimensjonering, konstruksjons- og materialstruktur, overflatekvaliteter og tekstur - samt eventuelt fargebruk og mønsterrapportering.
Vurdering og eksamen
Opptak til studiet samt godkjent opplæring i HMS (helse, miljø og sikkerhet) på minst to av instituttets materialområder.
Hjelpemidler ved eksamen
Etter å ha gjennomført emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende forståelse for prosesser og innovativ idéutvikling
- har inngående kunnskap om metoder for utforsking og formutvikling ved bruk av materialer
- kjenner til hvordan bruk av estetiske virkemidler kan påvirke sanseinntrykk og persepsjon
- kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet
Ferdigheter
Studenten
- kan arbeide utforskende med ulike material- og overflatekvaliteter gjennom å utvikle tredimensjonale former.
- kan arbeide systematisk med materialer gjennom fysisk, visuell og skriftlig dokumentasjon av utforskningsarbeidet.
Generell kompetanse
Studenten
- kjenner til relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
- kan henvise til fagstoff
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- kan reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen og justere denne
- kan arbeide med etterprøvningsbare resultat
Vurderingsuttrykk
Workshops, forelesninger, demonstrasjoner, verkstedpraksis og individuelle oppgaver og gruppeoppgaver.
Sensorordning
Følgende arbeidskrav er obligatoriske, skal utføres individuelt, og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
1. Designbrief: En til to sider med problemstilling, kravspesifikasjon og kommenterte inspirasjonsbilder relatert til valgt kontekst.
2. Form: Workshop og innlevering av øvingsresultater, som viser en tredimensjonal form med minst tre iterasjoner/formutviklingssteg. En til tre sider med illustrerende foto og tekst.
3. Skriftlig refleksjon med tilbakeblikk på egen læringsprosess og planlegging i emnet. Inntil to sider.