EPN-V2

YFIM1200 Yrkesfaglige kjerneelementer og ledelse av læringsprosesser Emneplan

Engelsk emnenavn
Vocational core elements and leadership of learning processes
Studieprogram
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive helse- og sosialtjenestenes hensikt, organisering og koordinering, og kjenne til relevante lover og forskrifter
  • kan beskrive FNs bærekraftmål og målenes betydning for folkehelsen
  • kan forklare hvordan pasienters helsekompetanse har betydning for livsstilsendring og samvalg
  • kan beskrive forholdet mellom arbeid, sosial deltakelse og helse
  • kan gjøre rede for forhold som påvirker barn og unges oppvekstmiljø og kan forklare hvordan aktivitet og trivsel har betydning for helse, velvære og forebygging av sykdom for alle grupper av befolkningen
  • kan beskrive sentrale problemstillinger relatert til kvinnehelse
  • kan beskrive sentrale problemstillinger relatert til seksuell helse og seksuelt overførbare sykdommer
  • kan beskrive hvordan migrasjon, flukt og juridisk status kan påvirke den enkeltes helse
  • kan reflektere over helsefremmende og forebyggende arbeid på individ-, gruppe og samfunnsnivå med vekt på hvordan digitale løsninger kan støtte forebyggingsstrategier og de helsefremmende tiltakene
  • kan beskrive grunnleggende begreper, mekanismer og verktøy bak digitalisering og beskrive hvordan digitalisering former offentlig og privat liv
  • kan forklare innvirkningen av digitalisering, tilgjengeligheten av teknologi, og betydningen av digital kompetanse på menneskers liv, folkehelse og sosiale helseforskjeller
  • kan beskrive sosial ulikhet i helse og kjenner til nasjonale og globale konsekvenser av ulikhet
  • kan beskrive hvordan forskning kan bidra til kunnskapsutvikling for å forstå folkehelse og behov i samfunnet, som eksempelvis teknologisk utvikling
  • har kunnskap om hvordan ulike problemstillinger gir føring for relevant forskningsmetode

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over etiske spekter knyttet til folkehelsearbeid som har til hensikt å endre atferd
  • kan identifisere ulike helsefremmende og forebyggende strategier og tiltak, og vurdere disse i lys av bærekraftsmålene
  • kan reflektere over samers status som urfolk relatert til utforming av helse- og sosialtjenesten
  • kan gi eksempler på hvordan digitale løsninger kan påvirke sosiale determinanter knyttet til helse og livsstil
  • kan anvende faglig kunnskap og vitenskapelige metoder for å planlegge og gjennomføre et prosjekt i helsefremmende og forebyggende arbeid
  • kan reflektere rundt kvalitetsbegrep i kvalitative versus kvantitative metoder som validitet, reliabilitet, gyldighet og pålitelighet
  • kan reflektere over etiske dilemma knyttet til innsamling og bruk av helsedata i ulike kontekster
  • kan identifisere etiske utfordringer i bruk av helseteknologi i helsetjenesten
  • kan beherske generell førstehjelp

Generell kompetanse

Studenten

  • kan diskutere faktorer som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i grupper eller befolkningen som helhet
  • kan diskutere hvordan teknologi og digitale strategier kan bidra til å oppnå bærekraftsmålene
  • kan reflektere over helserisiko hos personer som lever med krevende omsorgsoppgaver, rusproblemer i familien, mennesker som har opplevd omsorgssvikt og/-eller vold i nære relasjoner
  • kan diskutere hvordan digitale teknologier kan bygge og påvirke tverrprofesjonell samhandling i helsetjenestene
  • kan reflektere over hvordan ulike metodevalg kan gi ulik type kunnskap
  • kjenner til tiltak for å bevare liv og helse ved storulykker og i krise- og katastrofesituasjoner

Læringsutbytte

Forelesninger, undervisningsopplegg fra universitetsbiblioteket, prosjektbaserte studier i praksis (5 uker), gruppearbeid, kurs i førstehjelps, selvstudier og deltakelse med fremlegg på seminar.

Innhold

  • Planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesrelevante undervisning
  • Lovverk og forskrift
  • Undervisningspraksis og undervisningsmetoder
  • Relasjoner, kommunikasjon, gruppeprosesser og konflikthåndtering
  • Analyse av relevant yrkeskompetanse
  • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap.
  • Kompetansekartlegging
  • Profesjonsfaglig digitale kompetanse i yrkesutøvelsen og undervisningen
  • Prosjektarbeid

Praksis

  • 25 dager pedagogisk praksis, (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)
  • 10-15 dager yrkesfaglig praksis

Arbeids- og undervisningsformer

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

Del 1

  • Prosjektbaserte studier, 90 % tilstedeværelse av timeplanfestet aktivitet merket obligatorisk.

Del 2

Kurs i førstehjelp

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Kombinert vurdering.

Del 1 Prosjektoppgave i gruppe.

  • 4-6 studenter i gruppen.
  • Omfang 5000 ord (+/- 10 %).

Besvarelsen kan gis på engelsk eller et skandinavisk språk. Den enkelte gruppe må levere på samme språk.

Del 1 må være bestått før del 2 muntlig framlegg av prosjektoppgaven kan gjennomføres.

Ny deleksamen: Ved ikke bestått på ordinær eksamen, kan besvarelsen bearbeides én gang til ny eksamen.

Del 2 Framlegg av prosjektoppgave.

  • I seminar.

Framlegget kan gis på engelsk eller et skandinavisk språk. Den enkelte gruppe må levere på samme språk.

Både del 1 og del 2 må være bestått for å bestå emnet som helhet og gi uttelling i studiepoeng. Del 1 og del 2 framkommer på vitnemålet.

I situasjoner hvor gruppesamarbeidet ikke fungerer som det skal, kan det være nødvendig å justere gruppesammensetningen. Dette kan for eksempel gjøres ved å omorganisere gruppene eller la enkelte medlemmer jobbe med andre grupper. Hvis samarbeidsproblemer ikke kan løses, kan det også være et alternativ at den enkelte studenten gjennomfører eksamen alene.

Vurdering og eksamen

Prosjekt i gruppe (3-4 studenter)*

  • Eksamen består av skriftlig rapport fra et yrkesfaglig og yrkesdidaktisk prosjekt knyttet til utvikling av forståelse for sammenheng mellom yrkes- og profesjonsteori og yrkesopplæring. Omfang: 4000 ord +/. 10%.

*Det kan søkes om å gjennomføre eksamen individuelt dersom det foreligger dokumenterte grunner. Søknaden skal godkjennes av faglærer. Omfang ved individuell gjennomføring 4000 ord +/- 10 %.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen og det legges til rette for individuell gjennomføring.
  • Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler ved eksamen

Del 1 og del 2:

Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Vurderingsuttrykk

  • 5 studiepoeng overlapp med xx1050 Folkehelse og helseforvaltning, 5 stp.
  • 5 studiepoeng overlapp med SYKK/SYKPPRA40 Helsefremmende og forebyggende arbeid, 5 stp.
  • 10 studiepoeng overlapp med SYKK/PPRA45 Folkehelsearbeid, 10 stp.
  • 20 studiepoeng overlapp med SYK2900 Folkehelsearbeid i et globalt perspektiv, 20 stp.
  • SYKK2200x, SYKP2200x og SYKD2200 er fullt overlappende.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor er knyttet til emnet, for å føre tilsyn med eksamens- og sensurordningen, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.