Programplaner og emneplaner - Student
YFHO3100 Faglig fordypning i et skole-, yrkes- og samfunnsperspektiv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Vocational in-depth subject in a school, work and community perspective
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Confirmed participation in the course and accepted exam.
Portfolio exam:
- Documentation of the development and execution of a practical workshop arranged by the candidate, alone or in collaboration with other candidates.
- An individual reflection note (3000-4000 words) discussing experiences and reflections drawn from the workshop and the syllabus, relevant to the candidate’s PhD project. Cover page, illustrations, and list of references come in addition.
Forkunnskapskrav
For å kunne gå opp til eksamen på emnet, må studentene ha bestått alle tidligere emner i yrkesfaglærerutdanningen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om læring, arbeidsmetoder, verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelse
- har kunnskap om ulike organisasjonsmodeller i skole, arbeids- og samfunnsliv
- har kunnskap om yrkenes kultur og plass/rolle i samfunnet både nasjonalt og internasjonalt
- har grunnleggende kunnskap om ulike forskningsmetoder
Ferdigheter
Studenten
- kan kartlegge, analysere, utvikle og gjennomføre praktisk arbeid/tjeneste i eget yrkesfag på en bærekraftig og yrkesetisk måte
- kan vurdere og dokumentere avansert yrkesfaglig arbeid
- kan vurdere ulike helse- og oppvekstfaglige yrkers krav til personlige egenskaper og egnethet, og kan veilede elever i deres yrkesvalg
- kan ta i bruk varierte tilnærminger og virkemidler i arbeid med danning og utdanning til omsorgsutøvelse
Generell kompetanse
Studenten
- kan administrere og lede daglig læringsarbeid
- kan anvende styringsdokumenter og nyere forskning som grunnlag for kartlegging og analyse av fremtidens kompetansebehov i yrkesutøvelsen
- kan vurdere egen yrkesutøvelse som fagarbeider i et samfunnsperspektiv nasjonalt og internasjonalt, og kan bidra i en bærekraftig fagutvikling i eget yrkesfag
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere innovasjons- og endringsarbeid innen eget yrkesområde
- kan relatere til, og begrunne egen profesjonsutøvelse ut fra ulike pedagogiske retninger
Innhold
- Yrke, organisasjon og ledelse
- Yrkesmessige utfordringer og muligheter i skole, kultur-, samfunns- og arbeidsliv
- Karriereveiledning og yrkesvalg
- Likestilling i skole- og arbeidsliv
- Samfunnsdanning, demokrati og medborgerskap
- Analyse av utviklingstrekk og fremtidsutsikter knyttet til yrke og samfunn
- Forskningsmetoder
- Innovasjons-, utviklings- og endringsarbeid.
- Digitalisering og velferdsteknologi
- Bærekraft og yrkesetikk
- Danning til skole og arbeidsliv
- Ulike pedagogiske retninger og pedagogisk grunnsyn
Praksis
- Yrkesfaglig praksis, fleksibel 5-15 dager
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer i emnet er erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, gruppearbeid, praktisk utviklingsarbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:
Arbeidskrav 1
Individuell refleksjon over egenkompetanseutvikling og videre kompetansebehov i yrkesfaglig bredde og dybde. Omfang: 2500 ord +/- 10% + litteraturliste og eventuelle vedlegg. Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal bli bevisst egen kompetanse inne bredde og dybde, samt indentifisere videre behov for kompetanseheving.
Arbeidskrav 2
Muntlig presentasjon på inntil 20 minutter per gruppe (4-6 personer i gruppen). Som grunnlag for den muntlige presentasjoner er en faglig diskusjon i gruppen rundt samfunnsforhold som påvirker fag- og yrkesopplæringen eller eget fagområde. Det er den muntlige presentasjonen som blir vurdert. Hensikten med arbeidskravet er å bli bevisst på hvordan forhold i samfunnet kan influere på yrkesfaglærer og fagarbeiderens samfunnsoppdrag
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.
Vurdering og eksamen
Individuell prosjekteksamen. Omfang: 4000 ord +/- 10 % + litteraturliste og eventuelle vedlegg.
Ny og utsatt eksamen
- Ved dokumenterte årsaker arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
- Ved karakteren F for ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur én gang
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn, der A til E er bestått og F angir ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor er knyttet til emnet, for å føre tilsyn med eksamens- og sensurordningen, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.