Programplaner og emneplaner - Student
YFHO3100 Faglig fordypning i et skole-, yrkes- og samfunnsperspektiv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Vocational in-depth subject in a school, work and community perspective
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler forskningsbasert fordypning i aktuelle problemstillinger knyttet til kunnskap om, og utvikling av eget fagområde i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv. Emnet setter yrkesutøvelsen inn i en bred organisasjonsmessig kontekst. Det vektlegges hvordan læreren kan utdanne og danne yrkesutøveren til å møte samfunnet og yrkenes krav, og kunne bidra til utvikling av samfunnsansvar og demokratiforståelse. Det fokuseres også på hvordan lærer og yrkesutøver skal kunne både møte og skape endring/forbedring. I emnet inngår også analyse av fremtidens yrkesutøvelse, kompetanse- og opplæringsbehov.
Forkunnskapskrav
For å kunne gå opp til eksamen på emnet, må studentene ha bestått alle tidligere emner i yrkesfaglærerutdanningen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om læring, arbeidsmetoder, verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelse
- har kunnskap om ulike organisasjonsmodeller i skole, arbeids- og samfunnsliv
- har kunnskap om yrkenes kultur og plass/rolle i samfunnet både nasjonalt og internasjonalt
- har grunnleggende kunnskap om ulike forskningsmetoder
Ferdigheter
Studenten
- kan kartlegge, analysere, utvikle og gjennomføre praktisk arbeid/tjeneste i eget yrkesfag på en bærekraftig og yrkesetisk måte
- kan vurdere og dokumentere avansert yrkesfaglig arbeid
- kan vurdere ulike helse- og oppvekstfaglige yrkers krav til personlige egenskaper og egnethet, og kan veilede elever i deres yrkesvalg
- kan ta i bruk varierte tilnærminger og virkemidler i arbeid med danning og utdanning til omsorgsutøvelse
Generell kompetanse
Studenten
- kan administrere og lede daglig læringsarbeid
- kan anvende styringsdokumenter og nyere forskning som grunnlag for kartlegging og analyse av fremtidens kompetansebehov i yrkesutøvelsen
- kan vurdere egen yrkesutøvelse som fagarbeider i et samfunnsperspektiv nasjonalt og internasjonalt, og kan bidra i en bærekraftig fagutvikling i eget yrkesfag
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere innovasjons- og endringsarbeid innen eget yrkesområde
- kan relatere til, og begrunne egen profesjonsutøvelse ut fra ulike pedagogiske retninger
Innhold
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer i emnet er erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, gruppearbeid, praktisk utviklingsarbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emnet omhandler grunnleggende problemstillinger knyttet til undervisningsarbeid innen design, kunst og håndverk slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner. Emnet er rettet mot grunnskolen. Studenten opparbeider innsikt i fagets egenart og tilegner seg erfaring med læreplaner og hvordan bruke sin fagkompetanse inn i skolepraksis. Det legges vekt på å øve opp evnen til å formidle og bruke fagspråk i eget arbeid og i undervisning.
Fagdidaktikk reiser viktige spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Et vesentlig spørsmål er hvilke forutsetninger og rammebetingelser som er nødvendige for et godt læringsmiljø og for å utvikle potensialet hos hver enkelt elev.
Vurdering og eksamen
Individuell prosjekteksamen. Omfang: 4000 ord +/- 10 % + litteraturliste og eventuelle vedlegg.
Ny og utsatt eksamen
- Ved dokumenterte årsaker arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
- Ved karakteren F for ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur én gang
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Hjelpemidler ved eksamen
Arbeidet ses i sammenheng med praksisopplæringen (se egen emneplan for praksis). Alle sentrale aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom studie av pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe-/prosjektarbeid og selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer.
Vurderingsuttrykk
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen:
- Minimum 80% oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
- Gruppebesvarelse med presentasjon og faglig refleksjon. Undervisningsplanlegging med utgangspunkt i læreplan og konkretiseringsmateriale.
Sensorordning
Individuell hjemmeeksamen over 5 dager (ca. 3000-3500 ord).
Eksamen kan påklages.