EPN-V2

YFHO2200 Ungdomskultur, kjønn og mangfold Emneplan

Engelsk emnenavn
Youth culture, gender and diversity
Studieprogram
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

I emnet vektlegges ernæring, kosthold, hygiene og fysisk aktivitet i det forebyggende helsearbeidet. Det fokuseres på anvendelse av ulike metoder og teknikker knyttet til opplæring i disse temaene. Emnet skal gi studentene kunnskap og ferdigheter knyttet til mat, helse- og livsmestring. Videre legges det vekt på barn og unges oppvekstvilkår og den fysiske-, psykiske- og sosiale utviklingen. Det legges spesielt vekt på holdningsskapende arbeid i det 13-årige utdanningsløpet, og i de ulike helse- og oppvekstyrkene.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ernæring, mathygiene og om matens og måltidets rolle i et sosialt og kulturelt perspektiv
  • har kunnskap om barn og unges fysiske, psykiske og sosiale utvikling og om ungdomskultur, oppvekstmiljø og rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • har kunnskaper om likestilling, livsmestring og mangfold
  • har kunnskap om ungdoms muligheter til yrkesvalg og karriere
  • ha kunnskaper om styringsdokumenter for fag i ungdomstrinnet og videregående opplæring

Ferdigheter

Studenten

  • kan gi anbefalinger, veilede og tilrettelegge for et sunt kosthold og fysisk aktivitet for ulike målgrupper
  • kan lage og vurdere trygg, bærekraftig og ernæringsmessig sunn mat, og bruke måltidet som arena for sosialisering og danning
  • kan observere og identifisere tegn på for eksempel vold, seksuelle overgrep, mobbing, rus og ekstremisme, og gi omsorg ved sorg og kriser
  • kan anvende og veilede ungdom i kildekritikk, nettvett og kritisk bruk av sosiale medier

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, organisere, gjennomføre og vurdere praktisk undervisning i kosthold og fysisk aktivitet samt tilpasse til ulike grupper med henblikk på å ivareta religiøse, kulturelle, sosiale og etiske hensyn
  • kan vurdere, og være kritisk til reklame og informasjon fra media, basert på råd og anbefalinger om kosthold og fysisk aktivitet fra helsemyndighetene
  • kan drøfte særskilte utfordringer knyttet til undervisning og opplæring i kosthold og fysisk aktivitet
  • kan drøfte utviklingen innen kosthold og fysisk aktivitet i et historisk, kulturelt, økonomisk og globalt perspektiv og ha oversikt over relevant forbrukerpolitikk

Innhold

The assessment (exam) is a project assignment (portfolio) consisting of two assessment parts:

1) Project report, prepared in groups of 2-3 students, approx. 40-50 pages (excl. appendices).

2) Oral exam, in group, based on the project.

The assessment cannot be appealed.

The exam will be assessed together as a portfolio with one grade at the end of the semester, but all the parts that make up the portfolio must be assessed as 'pass' in order for the student to pass the course.

Arbeids- og undervisningsformer

This course deals with sustainability and service life of concrete structures. Concrete bridges, quays, dams and foundations etc. are important infrastructures for the society, and often exposed to severe environmental loadings. Concrete is the most used construction material in the world and the production of cement accounts for about 8% of the global greenhouse gas emissions. Possible measures to reduce the carbon footprint are by use of concrete types with supplementary cementitious materials. In order to reduce the total greenhouse gas emissions from concrete structures, climate adapted service life design together with service life extension measures (i.e. structural health monitoring, repair and upgrading) are decisive.

The course provides studies in topics such as:

  • Low-carbon concrete and greenhouse gas emissions
  • Transport and degradation mechanisms of reinforced concrete
  • Service life prediction and service life design of concrete structures
  • Inspection and non-destructive testing
  • Condition assessments and residual service life of existing concrete structures

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

None

Vurdering og eksamen

Eksamen består av to deler.

Del 1: Praktisk eksamen i grupper à tre til fire studenter. Praktisk gjennomføring av undervisningsopplegg innen gitt temaet i mat og helse som inkluderer en undervisningsplan, varighet 30 minutter per gruppe. Eksamen vurderes gruppevis med bokstavkarakter A-F.

Del 2: Individuell muntlig høring, varighet inntil 15 minutter per student. Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F. Del 1 må være bestått for å kunne gjennomføre del 2.

Del 1 og del 2 må være bestått for å få samlet karakter på emnet, del 1 teller 40% og del 2 teller 60% på samlet karakter for emnet.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved stryk eller gyldig fravær arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes grupper legges det til rette for individuell gjennomføring av del 1 i 10 minutter og del 2 gjennomføres i inntil 30 minutter.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.

Hjelpemidler ved eksamen

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge:

The student;

  • has advanced knowledge of low-carbon concrete types and their application in concrete structures.
  • has advanced knowledge of relevant degradation mechanisms for reinforced concrete.
  • has advanced knowledge in modelling of chloride induced corrosion and service life.
  • has knowledge of inspection strategies and test methods for conditions assessment of concrete structures.
  • has in-depth knowledge of the structural consequences of reinforcement corrosion on the load-bearing capacity of concrete structures.
  • has knowledge of various repair and strengthening measures for existing concrete structures.

Skills:

The student is capable of;

  • designing concrete structures that fulfil Eurocode 2 requirements for durability and service life.
  • performing service life predictions for concrete structures in marine environments.
  • performing calculations of greenhouse gas emissions for concrete structures.
  • proposing measures to extend the service life of concrete structure.
  • performing capacity assessments of a damaged concrete structure or component.

General competence:

The student is capable of;

  • understanding and analyzing scientific publications on topics related to sustainability and durability of concrete structures.
  • applying theories in practice based on scientifically justified choices of relevant sustainable solutions.
  • presenting academic results and evaluations in a scholarly manner

Vurderingsuttrykk

Del 1: Gradert skala A-F hvor A til E er bestått og F er ikke bestått, teller 40 % av karakteren

Del 2: Gradert skala A-F hvor A til E er bestått og F er ikke bestått, teller 60 % av karakteren

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor er knyttet til emnet, for å føre tilsyn med eksamens- og sensurordningen, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.