EPN-V2

YFHO1200 Yrkesfaglige kjerneelementer og ledelse av læringsprosesser Emneplan

Engelsk emnenavn
Vocational core elements and leadership of learning processes
Studieprogram
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om Bestått-Ikke bestått fattes av universitetet.

Læringsutbytte

  • Gjennomført emne SYKK/SYKP1410 Sykdom og helsesvikt, 13 stp.
  • Bestått SYKK/SYKP1310 Legemiddelhåndtering, 2 stp.

Innhold

I dette emnet er sykepleie til pasienter i omsorgs- og rehabiliteringskontekster sentralt. Emnet omfatter sykepleie til pasienter med sammensatte sykdommer som du møter i korttids- eller langtidsopphold i institusjoner. Du vil få erfaringer med å kommunisere og samhandle med pasienter og pårørende relatert til langvarige helseutfordringer. Kartlegging av funksjonstap, utfordringer knyttet til sentrale pasientfenomener og kognitiv svikt vil inngå i emnet. Videre vektlegges oppmerksomhet på pasienters livshistorier som et utgangspunkt for sykepleie. Ledelse, organisatorisk kompetanse, etikk og arbeid med sykepleierens pedagogiske funksjon inngår også.

Arbeids- og undervisningsformer

  • 15 studiepoeng overlapp med SYKK/SYKPPRA20x Sykepleie til akutt og kritisk syke pasienter 1, 20 stp.
  • SYKKPRA21x, SYKPPRA21x og SYKDPRA21x er fullt overlappende.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

Arbeidskrav 1

Individuell faglig forankret skriftlig oppgave der hensikten er å sammenligne hvordan de yrkesfaglige kjerneelementene kommer til uttrykk i minimum ett omsorgs- og ett servicerelatert yrke innen utdanningsprogrammet Helse- og oppvekstfag. Omfang: 2500 ord +/- 10 % + litteraturliste og eventuelle vedlegg.

Arbeidskrav 2

Arbeidskravet er todelt:

1. Individuell skriftlig dokumentasjon og muntlig framlegg med digital presentasjon der studentene reflekterer over erfaringer fra pedagogisk praksis, med særlig vekt på ledelse av læreprosesser. Omfang skriftlig del: 1500 ord +/- 10 % + litteraturliste og eventuelle vedlegg.

2. Muntlig del: Gjennomføre en 15 minutters muntlig presentasjon i grupper der det tas utgangspunkt i det skriftlige arbeidet. Studentene vurderer hverandre og gir tilbakemelding etter kriterier gitt av faglærer. Begge deler forankres i pedagogisk teori.

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Vurdering og eksamen

Prosjekteksamen i gruppe (2-4 studenter)

Eksamen består av en skriftlig rapport innen et yrkesfaglig og yrkesdidaktisk tema. Omfang: 4000 ord +/- 10 % + illustrasjon, bilder, vedlegg mm.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
  • Ved ikke bestått eksamen kan første gangs innleverte eksamen omarbeides én gang.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opptil eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor er knyttet til emnet, for å føre tilsyn med eksamens- og sensurordningen, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.