EPN-V2

YFHD3100 Faglig fordypning i et skole-, yrkes- og samfunnsperspektiv Emneplan

Engelsk emnenavn
Vocational in-depth subject in a school, work and community perspective
Studieprogram
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Femte semester er studiets internasjonale semester. Emnet omhandler forskningsbasert fordypning i aktuelle problemstillinger knyttet til kunnskap om, og utvikling av eget yrkesområde i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv. Analyse av fremtidens yrkesutøvelse, kompetansebehov og opplæringsbehov innenfor utdanningsprogrammet håndverk, design og produktutvikling

Forkunnskapskrav

For å kunne gå opp til eksamen i emnet, må studentene ha bestått alle tidligere emner i yrkesfaglærerutdanningen

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om styringsdokumenter og nyere nasjonal og internasjonal forskning innen yrkesutøvelsen med fokus på fremtidens kompetansebehov i arbeidslivet i eget yrkesfag
  • har kunnskap om læring, arbeidsmetoder, verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen nasjonalt og internasjonalt
  • har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet håndverk, design og produktutvikling, deres kultur, virksomhet og plass i samfunnet både nasjonalt og internasjonalt

Ferdigheter

Studenten

  • kan kartlegge, analysere, utvikle og gjennomføre praktisk arbeid/tjeneste i eget yrkesfag på en bærekraftig og yrkesetisk måte
  • kan vurdere og dokumentere avansert yrkesfaglig arbeid innenfor eget yrkesfag
  • kan etablere og vedlikeholde faglige nettverk innenfor utdanningsprogrammet håndverk, design og produktutvikling

Generell kompetanse

Studenten

  • kan administrere og lede daglig læringsarbeid på individ-, organisasjons- og samfunnsnivå
  • kan anvende styringsdokumenter og nyere forskning som grunnlag for kartlegging og analyse av fremtidens kompetansebehov i yrkesutøvelsen
  • kan vurdere egen yrkesutøvelse som fagarbeider i et samfunnsperspektiv nasjonalt og internasjonalt, og kunne bidra i en bærekraftig fagutvikling i eget yrkesfag

Innhold

I emnet drøftes følgende tema, som er gjennomgående i studiet:

Tema 1: Overordna perspektiver

  • tradisjoner, teorier og strategier i pedagogisk veiledning
  • relevant forskning fra veiledningsfeltet
  • profesjonsteori, profesjonsforskning og profesjonell utvikling i skolen

Tema 2: Innføring i veilederrollen

  • strategier og metoder i veiledning - individuelt og i gruppe
  • veiledning som arbeidsmåte i profesjonsfellesskap og organisasjon
  • kommunikasjon, dialog og refleksjon i læring og utvikling

Del 3: Ulike aspekter ved veiledning

  • veiledningssamtalens forbindelse til ferdighetstrening og observasjon
  • mangfoldaspektet i veiledning
  • etikk, makt og tillit i veiledning
  • vurdering i veiledning

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet har fokus på pedagogisk veiledning og kommunikasjon, relasjonsbygging, læring, og utvikling. Studiet skal kvalifisere for veiledning individuelt og i grupper i skolen. Emnet gir formell og praktisk kompetanse. Studentene skal utvikle ferdigheter i å legge til rette for læring og utvikling gjennom ulike tilnærminger til veiledning, utvikle kompetanse til kritisk analyse og til å håndtere etiske utfordringer i veiledning. Studentene utfordres til å videreutvikle egen kompetanse gjennom aktivt utviklingsarbeid i egen praksis. Egenutvikling, refleksjon og vurdering av egen veiledning står sentralt. Det å forstå veiledning opp mot relevante veiledningsteorier samt vitenskapsteori og forskning- og utviklingsarbeid på masternivå er en del av emnet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

  • inngående forskningsbasert kunnskap om lærerprofesjonens kvalifisering
  • inngående kunnskap om veiledningsfeltets tradisjoner, teorier og strategier
  • inngående kunnskap om veilederrollen i pedagogisk veiledning individuelt og i grupper
  • inngående kunnskap om dialog, kommunikasjon og refleksjon i veiledning
  • kunnskap om veiledningens plass i organisasjonen
  • spesialisert kunnskap om læreplaner og undervisningsfag som rammer for og innhold i veiledning
  • inngående kunnskap om profesjonsetiske problemstillinger og maktforhold i veiledning

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende forsknings- og erfaringsbasert kunnskap om veiledning og profesjonsutøvelse for å analysere og kritisk reflektere over pedagogisk veiledning i utdanning og yrke
  • anvende kunnskap om veilederrollen og ulike veiledningsstrategier til å utvikle egen praksis som veileder
  • planlegge, gjennomføre og analysere pedagogisk veiledning individuelt og i grupper
  • bruke veiledning i profesjonsfellesskap i organisasjoner
  • analysere relevant forskning, teorier og metoder innenfor veiledning som fagfelt
  • gjennomføre veiledningssamtaler med fokus på organisasjonsmessige, didaktiske og etiske spørsmål

Generell kompetanse

Studenten kan

  • planlegge, gjennomføre og kritisk analysere veiledningsprosesser
  • bidra til verdsetting av det mangfoldige klasserommet i pedagogisk veiledning
  • reflektere kritisk over hvordan veiledning kan bidra til profesjonell utvikling i skolen

Vurdering og eksamen

Se informasjon i programplanen.

Praksis

Studentene må gjennomføre veiledning på egen arbeidsplass som del av studiet.

Hjelpemidler ved eksamen

Arbeidskrav

Gjennom studiet skal studentene gjennomføre praktiske veiledningsoppgaver på egen arbeidsplass og i basisgruppa som skal dokumenteres etter gitte kriterier. Dokumentasjonen danner utgangspunkt for arbeidskrav gjennom studiet. Arbeidskrav skal være gjenstand for vurdering både fra lærer og medstudenter etter kriterier utviklet gjennom studiet.

Individuelle arbeidskrav

  • Skriftlig arbeidskrav på bakgrunn av deltakelse i veiledningsøvelser på første samling der rollene veileder, veisøker og observatør blir utprøvd, omfang 1300 ord + /- 10%. Notatet skal også legges fram muntlig på andre samling etter nærmere anvisninger.
  • Skriftlig arbeidskrav med analyse av veiledningssamtale. Studenten gjennomfører veiledningssamtale med medstudenter eller kolleger, med lydopptak. 10 minutter av samtalen velges ut for transkripsjon og analyse. Omfang: 1300 ord +/-10%. Notatet skal også legges fram muntlig på tredje samling etter nærmere anvisninger.
  • Presentasjon av et emne fra studiet for kolleger på egen arbeidsplass på minimum 15 minutter. Presentasjonen planlegges og utvikles i basisgruppene, og dokumenteres etter nærmere avtalte kriterier.

Gruppearbeidskrav

  • Basisgruppa holder et framlegg for medstudenter over et selvvalgt tema knyttet til emnets innhold. Varighet 20-30 minutter. Basisgruppa leverer et fellesnotat som grunnlag for fremlegget, omfang om lag 350 ord. Temaet belyses med pensumlitteratur.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

I tråd med studiets arbeids- og undervisningsformer er det obligatorisk deltakelse på samlinger. I tillegg er det to obligatoriske møter (fysisk eller digitalt) mellom hver samling i basisgruppene. Disse møtene dokumenteres med logg etter nærmere kriterier/anvisninger.

For utfyllende informasjon om faglig aktivitet med krav om deltakelse, se programplanen.

Vurderingsuttrykk

Gradert karaker A - F

Sensorordning

Det benyttes interne og ekstern sensor. Tilsynssensor benyttes til evaluering av vurderingsordningen, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.