EPN-V2

YFHD2200 Ungdomskultur, kjønn og mangfold Emneplan

Engelsk emnenavn
Youth culture, gender and diversity
Studieprogram
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler ungdomskultur, barn og unges utvikling, relasjonskompetanse, identitet, likeverd, kjønn og mangfold. I tillegg til faglig fordypning og praksis og relevante fag i ungdomsskolen (8-10. trinn) som er relatert til design og håndverk, utdanningsvalg og arbeidslivsfag. Emnet vil også omhandle karriereveiledning og karrierelæring, og det å forstå overgangen mellom ungdomsskolen og videregående opplæring.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ungdomskultur, unges utvikling, identitet, kjønn og mangfold.
  • har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • har kunnskap om relevante læreplaner i ungdomstrinnet 8.-10. trinn
  • har kunnskap om sosiale medier, nettvett og kildekritikk
  • har kunnskap om konsum, redskapsbruk, materialbruk og produksjon i et bærekraftig perspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere aktuelle læreplaner for 8.-10. trinn
  • kan planlegge og gjennomføre opplæring i kunst og håndverk, og andre relevante fag på ungdomstrinnet
  • kan utøve karriereveiledning knyttet til ungdommers utdanningsvalg
  • kan bruke digitale medier til innhenting av kunnskap som kreativt utforskende verktøy i designprosesser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan opparbeide relasjonskompetanse knyttet til ungdom i vanskelige situasjoner, og ungdomskultur, for tilrettelegging av opplæring i relevante fag på ungdomstrinnet
  • kan legge til rette for samarbeid mellom skolens hjelpeapparat, hjem, skole og arbeidsliv i et samfunnsperspektiv
  • kan tilrettelegge for samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående opplæring
  • kan inspirere, motivere og veilede i kreative og utforskende arbeidsformer
  • kan drøfte og vurdere feltet formgiving, kunst og håndverk som grunnlag for mulige yrkesvalg for elever

Innhold

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager. 3000 ord (+/- 20 prosent).

Besvarelsen kan gis på engelsk eller et skandinavisk språk.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer i emnet er erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, gruppearbeid i tillegg til refleksjon over yrkespedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Emnet gir en systematisk innføring i bildeforståelse av skjelettrøntgenbilder. Emnet er delt inn i tre hoveddeler. I første del fokuseres det på avansert anatomi og patologi sett i lys av bildediagnostikk. I del to får studenten en fordypning innen bildeforståelse og projeksjonslære. Den siste delen tar for seg teknologien i konvensjonelt røntgenutstyr med tanke på postprosessering, optimalisering og eksponeringsteknikk.

Vurdering og eksamen

Individuell praktisk - muntlig

Tid pr. student: 30 minutter (15 minutter presentasjon, og 15 minutter til avklarende spørsmål).

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
  • Ved ikke bestått må kandidaten opp til ny praktisk - muntlig eksamen
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Hjelpemidler ved eksamen

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for og vurdere ulike teorier og prosedyrer innen konvensjonell radiografi
  • kan kritisk vurdere fremstilling av aktuell anatomi og patologi i bildematerialet
  • kan gjøre rede for aktuelle tilleggsprojeksjoner for særskilte undersøkelser og vurdere når disse er aktuelle
  • kan kritisk vurdere kvalitet og pasientsikkerhet i helsetjenesten
  • kan kritisk vurdere prosedyrer tilpasset ulike pasientgrupper, som for eksempel innen geriatri og pediatri
  • kan vurdere kausale sammenhenger mellom postprosesseringsalgoritmer, stråledose og bildekvalitet

Ferdigheter

Studenten

  • kan selvstendig vurdere bildekriterier og bildekvalitet
  • kan selvstendig anvende postprosesseringsalgoritmer
  • kan anvende metoder for kvalitetsutviklingsarbeid inkludert pasientsikkerhet
  • kan vurdere ulike diagnostiseringsmetoder innenfor medisinsk bildediagnostikk
  • kan evaluere egen praksis

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle og diskutere faglige problemstillinger med kollegaer, eksempelvis radiografer, radiologer, fysikere, klinikere og andre det er naturlig å samarbeide med
  • kan gjøre selvstendige etiske og faglig begrunnede vurderinger og beslutninger i yrkesutøvelsen
  • kan formulere, analysere og vurdere praktiske og faglige problemstillinger selvstendig, systematisk og kritisk på et vitenskapelig grunnlag
  • kan identifisere og vurdere eget behov for kompetanseutvikling og spesialisering
  • kan være en ressursperson og pådriver innen utviklingsarbeid på sin arbeidsplass
  • kan lede optimaliseringsprosjekter og ta faglige avgjørelser basert på systematisk innhenting av forsknings- og erfaringsbasert kunnskap.
  • kan arbeide for å ivareta alle individers rett til likeverdige helsetjenester ved å ha fokus på kvalitet og prosedyreutvikling
  • kan bidra til utfasing og implementering av metoder, teknologi og bærekraftig innovasjon for å bedre kvaliteten på tjenestene

Vurderingsuttrykk

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer og ferdighetstrening. Undervisningen er i hovedsak organisert som omvendt undervisning. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd og tiden på universitetet vil i hovedsak bli brukt til oppgaveløsning og gruppearbeid.

Sensorordning

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer og ferdighetstrening
  • to individuelle skriftlige oppgaver, omfang inntil 1000 ord
  • individuelt fagnotat inkludert dokumentasjon av gjennomføring av 30 utvalgte skjelettundersøkelser og evaluering