Programplaner og emneplaner - Student
YFHD2200 Ungdomskultur, kjønn og mangfold Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Youth culture, gender and diversity
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler ungdomskultur, barn og unges utvikling, relasjonskompetanse, identitet, likeverd, kjønn og mangfold. I tillegg til faglig fordypning og praksis og relevante fag i ungdomsskolen (8-10. trinn) som er relatert til design og håndverk, utdanningsvalg og arbeidslivsfag. Emnet vil også omhandle karriereveiledning og karrierelæring, og det å forstå overgangen mellom ungdomsskolen og videregående opplæring.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ungdomskultur, unges utvikling, identitet, kjønn og mangfold.
- har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- har kunnskap om relevante læreplaner i ungdomstrinnet 8.-10. trinn
- har kunnskap om sosiale medier, nettvett og kildekritikk
- har kunnskap om konsum, redskapsbruk, materialbruk og produksjon i et bærekraftig perspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere aktuelle læreplaner for 8.-10. trinn
- kan planlegge og gjennomføre opplæring i kunst og håndverk, og andre relevante fag på ungdomstrinnet
- kan utøve karriereveiledning knyttet til ungdommers utdanningsvalg
- kan bruke digitale medier til innhenting av kunnskap som kreativt utforskende verktøy i designprosesser
Generell kompetanse
Studenten
- kan opparbeide relasjonskompetanse knyttet til ungdom i vanskelige situasjoner, og ungdomskultur, for tilrettelegging av opplæring i relevante fag på ungdomstrinnet
- kan legge til rette for samarbeid mellom skolens hjelpeapparat, hjem, skole og arbeidsliv i et samfunnsperspektiv
- kan tilrettelegge for samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående opplæring
- kan inspirere, motivere og veilede i kreative og utforskende arbeidsformer
- kan drøfte og vurdere feltet formgiving, kunst og håndverk som grunnlag for mulige yrkesvalg for elever
Innhold
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager. 3000 ord (+/- 20 prosent).
Besvarelsen kan gis på engelsk eller et skandinavisk språk.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer i emnet er erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, gruppearbeid i tillegg til refleksjon over yrkespedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emnet gir en systematisk innføring i bildeforståelse av skjelettrøntgenbilder. Emnet er delt inn i tre hoveddeler. I første del fokuseres det på avansert anatomi og patologi sett i lys av bildediagnostikk. I del to får studenten en fordypning innen bildeforståelse og projeksjonslære. Den siste delen tar for seg teknologien i konvensjonelt røntgenutstyr med tanke på postprosessering, optimalisering og eksponeringsteknikk.
Vurdering og eksamen
Individuell praktisk - muntlig
Tid pr. student: 30 minutter (15 minutter presentasjon, og 15 minutter til avklarende spørsmål).
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
- Ved ikke bestått må kandidaten opp til ny praktisk - muntlig eksamen
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Hjelpemidler ved eksamen
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for og vurdere ulike teorier og prosedyrer innen konvensjonell radiografi
- kan kritisk vurdere fremstilling av aktuell anatomi og patologi i bildematerialet
- kan gjøre rede for aktuelle tilleggsprojeksjoner for særskilte undersøkelser og vurdere når disse er aktuelle
- kan kritisk vurdere kvalitet og pasientsikkerhet i helsetjenesten
- kan kritisk vurdere prosedyrer tilpasset ulike pasientgrupper, som for eksempel innen geriatri og pediatri
- kan vurdere kausale sammenhenger mellom postprosesseringsalgoritmer, stråledose og bildekvalitet
Ferdigheter
Studenten
- kan selvstendig vurdere bildekriterier og bildekvalitet
- kan selvstendig anvende postprosesseringsalgoritmer
- kan anvende metoder for kvalitetsutviklingsarbeid inkludert pasientsikkerhet
- kan vurdere ulike diagnostiseringsmetoder innenfor medisinsk bildediagnostikk
- kan evaluere egen praksis
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle og diskutere faglige problemstillinger med kollegaer, eksempelvis radiografer, radiologer, fysikere, klinikere og andre det er naturlig å samarbeide med
- kan gjøre selvstendige etiske og faglig begrunnede vurderinger og beslutninger i yrkesutøvelsen
- kan formulere, analysere og vurdere praktiske og faglige problemstillinger selvstendig, systematisk og kritisk på et vitenskapelig grunnlag
- kan identifisere og vurdere eget behov for kompetanseutvikling og spesialisering
- kan være en ressursperson og pådriver innen utviklingsarbeid på sin arbeidsplass
- kan lede optimaliseringsprosjekter og ta faglige avgjørelser basert på systematisk innhenting av forsknings- og erfaringsbasert kunnskap.
- kan arbeide for å ivareta alle individers rett til likeverdige helsetjenester ved å ha fokus på kvalitet og prosedyreutvikling
- kan bidra til utfasing og implementering av metoder, teknologi og bærekraftig innovasjon for å bedre kvaliteten på tjenestene
Vurderingsuttrykk
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer og ferdighetstrening. Undervisningen er i hovedsak organisert som omvendt undervisning. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd og tiden på universitetet vil i hovedsak bli brukt til oppgaveløsning og gruppearbeid.
Sensorordning
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer og ferdighetstrening
- to individuelle skriftlige oppgaver, omfang inntil 1000 ord
- individuelt fagnotat inkludert dokumentasjon av gjennomføring av 30 utvalgte skjelettundersøkelser og evaluering