Programplaner og emneplaner - Student
YFHD2100 Yrkesrelevant og tilpasset opplæring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Vocationally relevant and adapted learning
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Formelhefte vil være tilgjengelig på eksamen
Kalkulator - ikke programmerbar
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk, arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
- har kunnskap om ulike læringsteorier, klasseledelse og utvikling av gode læringsmiljø
- har kunnskap om helse, miljø og sikkerhet i håndverk, design og produktutvikling
- har kunnskap om lovverket i forhold til tilpasset opplæring, spesialundervisning/ IOP planer/ handlingsplikten / saksbehandlingsprosedyrer
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper som grunnlag for yrkesrelevant opplæring
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingens behov
- kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter, herunder yrkesdidaktisk bruk av digitale verktøy
- kan dokumentere produktutvikling fra ide til ferdig produkt/ tjeneste knyttet til entreprenøriell læring
- kan planlegge og gjennomføre helse, miljø og sikkerhetstiltak i håndverk, design og produktutvikling
Generell kompetanse
Studenten
- kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet
- kan legge til rette for entreprenøriell læring, og for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen
- kan utøve klasseledelse, bygge gode relasjoner, skape konstruktive og inkluderende læringsmiljøer
- kan bygge relasjoner til aktuelle samarbeidspartnere i skole og arbeidsliv
- kan legge til rette for yrkesrelevante opplæringsprosesser, og være bevisst på forholdet mellom ulike læringssyn og dets betydning for læring
Innhold
Admission to the Master's programme.
Arbeids- og undervisningsformer
Det benyttes to interne sensorer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:
Arbeidskrav 1
Individuell yrkesfaglig oppgave knyttet til entreprenøriell læring. Arbeidskravet løses etter nærmere retningslinjer fra emneansvarlig. Omfang:2000 ord +/-10% + bilder, illustrasjoner etc. Hensikten med arbeidskravet er å fremme entreprenøriell tenkning, kreativitet og hvordan dette kan knyttes til undervisningen i utdanningsprogrammet håndverk, design og produktutvikling. Dette skal dokumenteres i en digital prosessdokumentasjon.
Arbeidskrav 2
Individuelt refleksjonsnotat fra pedagogisk praksis. Arbeidskravet løses etter nærmere retningslinjer fra emneansvarlig. Omfang: 1800 ord +/-10% + vedlegg. Dette kan være bilder, film, illustrasjoner, elevbesvarelser, oppgavetekster etc. Hensikten med arbeidskravet er å se sammenheng mellom praksis og relevant teori, og reflektere over egen læring.
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.
Vurdering og eksamen
14 dagers individuell hjemmeeksamen med utgangspunkt i emnets arbeidskrav, pensum og læringsutbytter. Omfang:3000 ord +/-10% + vedlegg.
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
- Ved karakteren F for ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur én gang
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
The course "Sustainable Design Approaches" introduces the ecological, social, and economic challenges that global society faces today and explores how designers can contribute to sustainable industrial production and everyday lifestyles through new design solutions. The course provides an overview of scientific sustainability principles as well as the political global goals (such as the Paris Agreement and the UN's Sustainable Development Goals, Agenda 2030). It further explores how these may be implemented in the design process.
Systems theory and thinking will introduce you to the elements of sustainability and explain the complexity of relations in socio-ecological systems. You will train your design methodology to find focus, identify needs, and define problems related to chosen tasks and user groups, as well as explore a set of design strategies in idea generation and the design of final solutions. Finally, you will be introduced to methods for evaluating products and services to discuss their contribution to sustainable development at both the product level and from a systemic perspective.