Programplaner og emneplaner - Student
YFFB1100 Profesjon- og yrkesfag i et opplæringsperspektiv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Professional and vocational subjects in a training perspective
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ikke relevant.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om styringsdokumenter og gjeldene læreplaner
- har kunnskap om ulike læringsstrategier
- har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet frisør-, blomster-, interiør- og eksponeringsdesign
- har kunnskap om å analysere kompetanse, utdanningsbehov og utviklingsmuligheter i yrkene som inngår i utdanningsprogrammet frisør-, blomster-, interiør- og eksponeringsdesign
- har kunnskap om lærerrollen
Ferdigheter
Studenten
- kan beskrive yrkeskulturen i ulike yrker innen frisør-, blomster-, interiør- og eksponeringsdesign
- kan beskrive særtrekk og fellestrekk i utdanningsprogrammet frisør-, blomster-, interiør- og eksponeringsdesign
- kan analysere yrkesutøvelse som grunnlag for å tolke og analysere relevante læreplaner
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesfaglig arbeid
- kan bruke IKT som dokumentasjonsverktøy
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov
- kan vurdere hvordan design, yrkeskultur og historie kan brukes i yrkesutøvelsen i utdanningsprogrammet frisør-, blomster-, interiør- og eksponeringsdesign
- kan utføre arbeid som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til fagenes normer, samfunns og yrkesetiske verdier
Innhold
- Lovverk og styringsdokumenter i yrkesopplæringen
- Fellestrekk og særtrekk mellom yrkene i frisør-, blomster-, interiør- og eksponeringsdesign
- Yrkesidentitet og yrkesstolthet
- Etikk
- Observasjon og kartlegging
- Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap
- Skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn
- Lærerrollen
- Læringsstrategier
Praksis
- 10 dager i yrkesfaglig praksis
Arbeids- og undervisningsformer
Erfaringsdeling, forelesning, øvingsoppgaver, seminar, dialogbasert undervisning, utstilling, gruppearbeid i tillegg til skriftlig dokumentasjon knyttet til yrkesfaglig fordypning i eget fagbrevområde og yrkesdidaktikk
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått-ikke bestått fattes av universitetet.
Vurdering og eksamen
Individuell muntlig presentasjon.
- En presentasjon som oppsummer egen læring forankret i relevant teori for emnet (Poster, Power Point, film, utstilling eller lignende). Tid: 30 minutter (15 minutter presentasjon, og 15 minutter til oppklarende spørsmål)
Ny og utsatt eksamen
- Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt, kilder skal oppgis.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes til Bestått /ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor er knyttet til emnet, for å føre tilsyn med eksamens- og sensurordningen, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.