EPN-V2

YFEF3100 Faglig fordypning i et skole-, yrkes- og samfunnsperspektiv Emneplan

Engelsk emnenavn
Vocational in-depth subject in a school, work and community perspective
Studieprogram
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

For å påbegynne emnet må MAJO4000 Jordmorfag og familiedannelse, MAJO4100 Seksuell og reproduktiv helse og rettigheter, MAJOPRA10/B Grunnleggende jordmorfag knyttet til fødsel og barseltid og MAJOPRA20/B Jordmorfag knyttet til svangerskap, barsel og ungdoms- og kvinnehelse være bestått.

Forkunnskapskrav

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan analysere hvordan variasjoner i helsekompetanse og sosioøkonomisk ulikhet påvirker ulike kvinners og familiers helseadferd, forståelse, håndtering og mestring av egenomsorg

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og bruke relevante metoder for å observere, undersøke, vurdere, begrunne og selvstendig iverksette og dokumentere tiltak innen det jordmorfaglige ansvarsområdet
  • kan analysere og bruke kliniske og teknologiske metoder for fosterovervåkning, og tilkalle og/eller involvere lege ved avvikende funn
  • kan analysere og bruke relevante metoder for å identifisere avvik i fødsel og barseltid, hos det nyfødte barnet, ved amming/morsmelkproduksjon og ved behov sette i verk hensiktsmessige tiltak, tilkalle nødvendig faglig ekspertise og/eller henvise videre
  • kan bruke relevante metoder for forløsning av barn i seteleie
  • kan bruke relevante metoder for livreddende obstetriske nødtiltak dersom lege ikke er tilgjengelig, herunder vakuumforløsning og manuell uthenting av placenta for å stoppe alvorlig postpartumblødning
  • kan bruke kunnskaper og relevante metoder til å identifisere, iverksette og behandle barn som har behov for gjenoppliving
  • kan bruke relevant faglig kunnskap til å håndtere en akuttmedisinsk situasjon, og til selv å bli ledet i relevante situasjoner
  • kan bruke kunnskapsbaserte og helsepedagogiske metoder i helseopplysning, veiledning, endringsarbeid og rådgivning på et selvstendig grunnlag
  • kan bruke jordmors profesjonskompetanse til å anerkjenne kvinnens autonomi og være i et likeverdig samspill med kvinnen, hennes partner, familie, andre profesjoner og aktuelle aktører

Generell kompetanse

Studenten kan

  • kan anvende kunnskap og ferdigheter til å ivareta fødsel, barsel og familiedannelse
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter slik at brukermedvirkning på individ-, gruppe- og systemnivå blir ivaretatt
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å skape en trygg og tillitsfull relasjon i møte med kvinnen, partner og familien
  • kan kommunisere og samhandle intraprofesjonelt, tverrprofesjonelt, tverrsektorielt og på tvers av virksomheter og nivå
  • kan kommunisere med urfolk og minoriteter på en måte som tar hensyn til deres språklige og kulturelle bakgrunn
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter til praktisk, fysisk og psykisk ivaretakelse av familier i krise relatert til dødfødsel og alvorlig syke foster/nyfødte barn.

Læringsutbytte

Arbeids- og undervisningsformene består av simulering og brukerrettede praksisstudier, studier av relevant fag- og forskningslitteratur individuelt og i grupper, samt individuell, skriftlig dokumentasjon av læresituasjoner.

Innhold

  • Yrke, organisasjon og ledelse

    • Yrkesmessige utfordringer i skole, samfunn og arbeidsliv, likestilling
    • Samfunnsdanning, demokrati og medborgerskap
    • Analyse av utviklingstrekk og fremtidsscenarier knyttet til samfunnsoppgaver og aktuelle yrker i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv.
  • Forskningsmetode
  • Innovasjon og utvikling

    • Teknikk-, produkt- og tjenesteutvikling
    • Digitalisering og robotisering
    • Bærekraft og etikk

Praksis

  • Yrkesfaglig praksis minimum 5 dager og eventuelt resterende dager til minimum 60 dager

Arbeids- og undervisningsformer

Multimedial produksjon II bygger på Multimedial produksjon I. Emnet viderefører og utdyper kunnskap om og ferdigheter i produksjon av audiovisuelle fortellinger på flere ulike plattformer. I tillegg vektlegges kommunikasjon med definerte publikumsgrupper og brukere.

Emnet foregår på norsk og gis i samarbeid med Medieseksjonen ved OsloMet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Midt- og sluttvurdering av praksisstudier

Vurdering og eksamen

Individuell prosjekteksamen. Omfang: 4000 ord +/- 10%, + vedlegg.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
  • Ved karakteren F for ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur én gang
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Hjelpemidler ved eksamen

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har utdypet kunnskap om prosjektorganisering og produksjonsarbeid
  • har utdypet kunnskap i produksjonsplanlegging av en audiovisuell produksjon innen fakta eller fiksjon
  • har kunnskap om arbeidsdeling og ulike roller innen flermediale produksjoner
  • har grunnleggende kunnskap om manusskriving og grunnelementer i storytelling
  • har grunnleggende kunnskap om kommunikasjon på tvers av medieplattformer
  • kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser innen flermedial produksjon.

Ferdigheter

Studenten

  • kan produsere en reportasje for nett og tv
  • har trening i ideutvikling, manusskriving og produksjonsplanlegging av en audiovisuell fortelling innen fakta eller fiksjon
  • kan planlegge og gjennomføre vanlige medieproduksjoner fra idé til ferdig produkt på en effektiv måte med tanke på organisering, samarbeid, produksjonsprosess og teknikk med hensyn til flermedialitet og ulike distribusjonsplattformer.
  • kan ta i bruk kreative og håndverksmessige delkunnskaper, bringe med seg medieteoretiske perspektiver i arbeidet med, og tilpasse teknisk gjennomføring i henhold til innholdsmessige fortellergrep i en medieproduksjon

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i og kan planlegge og gjennomføre en flermedial produksjon og kommunikasjon som involverer både web og en visuell produksjon.
  • kan drøfte sentrale problemstillinger knytta til flermedial produksjon

Vurderingsuttrykk

Undervisning og veiledning gis dels i plenum og dels i mindre produksjonsgrupper/-team. Undervisningen foregår fysisk, på campus.

I løpet av semesteret skal studentene lage en flermedial produksjon med tilhørende nettside og kommunikasjonsplan som et prosjektarbeid i grupper på normalt 4-6 studenter. Prosjektarbeidet skal resultere i et medieprodukt og en teoretisk del knyttet til produksjonen (se vurdering).

I arbeidet med den teoretiske delen knyttet til medieproduktet stilles det krav om:

  • en avgrenset teoretisk problemstilling knyttet til prosjektarbeidet
  • definert målgruppe
  • en redegjørelse for idé, research og produksjon
  • en prosjektplan
  • en egenevaluering av sluttproduktet og vurdering av gruppeprosessen på til sammen ca. 10 sider
  • som vedlegg: siste versjon manus og prosjektplan

Sensorordning

Emnet har to arbeidskrav. For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Studenten skal gjennomføre minst to av fem mulige produksjoner tilrettelagt i løpet av semesteret. Nærmere informasjon om produksjoner og frister framgår av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved begynnelsen av hvert semester.
    • Formål: Studenten skal beherske utstyr og ferdigheter tilknyttet medieproduksjon i flere format.
  • Arbeidskrav 2: Prosjektplan for eksamensprosjekt inkludert kommunikasjonsplan, produksjonsplan, manusskisse og gruppepresentasjon. Prosjektplanen skal være 1300-2000 ord pluss skisser, bilder ol. Prosjektplanen skal inneholde Strategi for prosjektet, definert målgruppe, mål for valgte medieplattformer. Plan for filmproduksjon skal inneholde manus eller manusskisse, storyboard, skyteplan. Plan for andre plattformer skal inneholde manus eller manusskisse og visuell plan. Gruppepresentasjonen er en 10 minutters presentasjon foran klassen og faglærer med oppfølgingsspørsmål og tilbakemelding.
    • Formål: Studenten skal lære å lage og presentere en plan som en del av en produksjonsgruppe. Planen skal deretter gjennomføres mot som gruppebasert eksamensoppgave.

Prosjektplan og gruppepresentasjon må godkjennes av faglærer. Hvis planen ikke blir godkjent kan gruppa få levere på nytt én gang. Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Ved sykdom eller annen tvingende grunn til fravær ved innlevering eller presentasjon kan studenten avtale en egen frist med faglærer.

Frister for og nærmere detaljer om innlevering av arbeidskrav framgår av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved begynnelsen av hvert semester.